Reumatiska sjukdomar kan behandlas med sjukgymnastik och läkemedel. Men även kosten är viktig, framför allt för att minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar.
Reumatiska sjukdomar kan behandlas med sjukgymnastik och läkemedel. Men även kosten är viktig, framför allt för att minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Foto: Colourbox

Kost som kan lindra reumatism

Reumatiska sjukdomar är en vanlig anledning till smärtsam ledvärk.

Det går att behandla med sjukgymnastik och läkemedel – men även kost kan påverka.

– Fet fisk är lite extra nyttigt för reumatiker, säger forskaren Björn Sundström.

Det finns nära 100 olika inflammatoriska reumatiska sjukdomar som framför allt drabbar leder, muskler och skelett med värk, svullnad och ömhet som följd.

Vanligast är ledgångsreumatism som beräknas drabba 0,5 - 0,7 procent av befolkningen och fler kvinnor än män får sjukdomen.

Den går inte att bota, men symtomen kan dämpas med sjukgymnastik och läkemedel.

Har man drabbats kan man också göra klokt i att se över sin kost. Ett par studier, bland annat en avhandling från Umeå universitet från 2003, visar nämligen på att medelhavskosten, som är rik på grönsaker, frukt, fisk, skaldjur och olivolja, kan ha effekt.

LÄS OCKSÅ: Guide: Vad är medelhavskost?

Extra skadligt med ohälsosam kost

Medelhavskosten har i några studier visat lindrande effekt på reumatiska sjukdomar. I medelhavskosten ingår bland annat mandlar och nötter. Foto: Colourbox

– Det finns några studier som pekar på att det skulle kunna ha en lite dämpande effekt på sjukdomsaktiviteten, om man har en inflammatorisk reumatisk sjukdom som till exempel ledgångsreumatism, säger Björn Sundström som är forskare, sjukgymnast och kostvetare och har forskat på kostens påverkan på reumatiska sjukdomar.

– Det är viktigt att äta så bra som möjligt om man har en reumatisk sjukdom. Det har inte någon stor påverkan på själva grundsjukdomen, men det kan däremot vara extra skadligt om man äter ohälsosam kost och har en kronisk sjukdom, fortsätter han.

För reumatiska sjukdomar innebär också en ökad risk för bland annat hjärt- och kärlsjukdomar och enligt Sundström är det den främsta anledningen till att fundera över vad som hamnar på tallriken. För bland annat en spansk studie från 2013 visar att medelhavskosten har en skyddande effekt mot hjärt- och kärlsjukdomar.

– Vi har en ganska stark rekommendation i dag att försöka äta medelhavskost och lite mer fisk. Medelhavskosten har en väldigt stark skyddande effekt mot hjärt- och kärlsjukdomar, säger Björn Sundström.

LÄS OCKSÅ: Professorn: Maten som minskar ledvärk

Omega 3 bra för reumatiker

Fet fisk är lite extra bra för reumatiker, enligt Björn Sundström som forskat på kost och reumatism. Foto: Colourbox

Han har själv forskat på hur fettsyran omega 3 påverkar den reumatiska sjukdomen ankyloserande spondylit, AS.

– Vi vet att de långa omega 3-fetterna som huvudsakligen finns i fisk har en viss dämpande effekt på sjukdomen. Man har egentligen bäst evidens och kunskap vid ledgångsreumatism. Det är ganska väl utforskat och man har sett en liten dämpande effekt på själva grundsjukdomen.

Han rekommenderar att man får i sig omega 3 via kosten, hellre än att äta kosttillskott. Då får man även i sig andra nyttigheter som D-vitamin samt andra vitaminer och mineraler.

– Fet fisk är lite extra nyttigt för reumatiker. Som makrill, sill och lax.

Samtidigt är det viktigt att också behandla sin reumatiska sjukdom med läkemedel och sjukgymnastik, betonar Sundström.

– Sen är det bra om man tänker på hur man lever i övrigt, inte minst med tanke på samsjukligheten. Det är egentligen det klassiska, att äta hälsosamt och röra på sig.

Medelhavskosten kan dämpa

Medelhavskosten har i ett par studier visat sig ha en liten dämpande effekt på sjukdomsaktiviteten hos reumatiker. Det är också den diet som har bäst dokumentation för att skydda mot hjärt- och kärlsjukdomar.

Det här kan du äta mycket av 

Frukt och bär (men var lite försiktig om du är diabetiker)

Grönsaker

Baljväxter som bönor, ärter och linser.

Olivolja

Nötter och mandel

Fisk och skaldjur

Ljust kött och kyckling

Fibrer och fullkorn

Vinäger

Det här kan du äta lite av 

Smör, mjölk och ost

Rött kött och fläsk

Rött vin

Undvik

Söta drycker som exempelvis läsk

Kakor och godis

Vitt bröd

Processat kött som exempelvis charkuterier och korv

Kosten som kan lindra reumatism

Medelhavskost

Kosten som traditionellt ätits kring Medelhavet är rik på fibrer, frukt, grönt, olivolja och fisk och skaldjur. Det finns vissa studier som pekar på att kosten kan dämpa sjukdomsaktiviteten hos reumatiker. Men framför allt skyddar den mot hjärt- och kärlsjukdomar, som reumatiker löper en ökad risk att drabbas av.

Fet fisk

Omega 3 finns det gott om i fet fisk som lax, makrill och sill. Omega 3 fetterna i fisken har en liten dämpande effekt på reumatiska sjukdomar. Väljer du fisk i stället för kosttillskott i form av omega 3 får du även i dig andra nyttigheter som D-vitamin.

Dra ner på rött kött

Enligt de nordiska näringsrekommendationerna, NNS, är rådet att dra ner på rött kött, charkprodukter och salt. Det finns olika teorier om varför rött kött kan påverka kroppen negativt om man äter stora mängder. Det kan också vara bra att undvika eftersom många charkprodukter innehåller en hel del salt. För den som har reumatism kan det vara bra att försöka äta lite extra nyttigt eftersom en onyttig kost kan vara extra skadlig om man har en kronisk sjukdom.

Källa: Björn Sundström, forskare och kostvetare, Livsmedelsverket.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + duscholja från L´Occitane & necessär. Köp nu!