Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>SJUKDOMAR & BESVÄR>Klimakteriet

Publicerad 9 aug 2018 19:30

Så får du ordning på din sömn under klimakteriet

Sömnproblem under klimakteriet är vanligare än man tror

Sömnproblem under klimakteriet är vanligare än man tror

Foto: Shutterstock

Ett par nätter utan sömn klarar man. Men flera nätter, veckor och månader med störd sömn är verkligen inte bra för kroppen. 

Sömnproblem hos kvinnor mellan 35-55 år handlar ofta om svängande hormoner i klimakteriet men kan naturligtvis ha andra orsaker också. 

Det är dock viktigt att få ordning på sömnen eftersom den spelar så stor roll för hur vi mår i allmänhet. 

Många kvinnor lider av besvär som har med menopausen att göra och majoriteten av dessa kvinnor har sömnproblem. Innan menopaus verkar sömnen extra störd på grund av vallningar och nattsvettningar. Sömnproblem leder dessutom ofta till andra besvär vilket gör att sömnen är det första man bör få ordning på under den här fasen i ens liv. 

LÄS MER:  Därför får du vallningar i klimakteriet 

Sömnbrist påverkar hela kroppen

Om vi sover dåligt under lång tid ökar risken för flera sjukdomar då immunförsvaret försvagas. Det finns de som säger sig klara på lite sömn men mer och mer forskning tyder på att det är en myt. Kroppen klarar allmänt inte av att inte sova. 

– Det finns dessutom en långvarig koppling mellan långvarig insomni och utveckling av depression och eftersom klimakteriet i sig kan leda till nedstämdhet och i värsta fall depression, så gör inte sömnproblemen saken bättre, menar Kerstin Blom, forskare på Karolinska Institutet. 

LÄS MER: Glöm klimakteriet - du har hamnat i perimenopausen  

 

Saker som kan underlätta 

Det finns många olika sätt att komma tillrätta med sömnproblem. Här nedan listar vi 6 sätt som kanske kan hjälpa dig att få ordning på din sömn. Dessa förslag kan hjälpa till vid lätta eller medelsvåra sömnproblem. Men om man har svåra sömnproblem under en längre tid är det viktigt att man söker vård. 

1. Träning

Att träning är ett mirakel har de flesta redan fattat. Är det något som kan hjälpa till mot sömnproblem under den här besvärliga perioden så är det just träning. Det behöver inte heller vara någon maratonträning utan vanlig men regelbunden fysisk aktivitet kan göra skillnaden mellan att gå omkring sömnlös eller att må bra. 

2. Skippa koffeinet

Det tar tid innan koffeinet försvinner från kroppen. Om du dricker mycket kaffe kan det vara värt att sluta. Dessutom så kan koffein påverka dina vallningar vilket gör det ännu viktigare att kanske sluta. Skippa även alkohol som också stör din sömn. 

LÄS MER: 8 oväntade saker som händer i klimakteriet 

3. Håll dig cool

Att ha rätt temperatur i sovrummet är viktigare än du tror. Ta gärna en kall dusch innan du går och lägger dig. Om du vaknar av en vallning, ligg inte kvar och plåga dig. Gå upp efter 20 minuter och gör något avslappnande för att du ska börja känna dig sömnig igen. Ofta så är oron över att inte sova det som faktiskt gör att du inte sover. 

4. Relaxa

Något av det viktigaste du kan göra för dig själv är att slappna av. Så hur gör just du det på bästa sätt? Kanske lite mindfulness, yoga eller lugna promenader passar? Hur du än gör, gör det till en ritual i ditt liv, att koppla av och ner ibland. Det kommer lösa mycket för dig. 

LÄS MER: Så kan du lindra dina klimakteriebesvär

5. Skaffa dig ett sömnschema

Hur tråkigt det än låter så är det viktigt att gå och lägga sig och gå upp ungefär samma tid varje kväll. Kroppen är en maskin och mår bäst om den får en automatisk rytm som den känner igen dag efter dag. Det spelar ingen roll om du avviker från schemat då och då men försök att mestadels hålla dig till liknande tider. 

6. Hormoner

Hormonersättningsterapi (HRT) är något som fortfarande är väldigt omdebatterat. Vågar man ta östrogen eller inte? Kvinnor som haft bröstcancer eller har det i släkten eller har haft proppar bör undvika hormoner. HRT kan få dig att börja sova igen men ta reda på så mycket du kan innan du hoppar på hormontåget. 

LÄS ALLA HÄLSOLIVS ARTIKLAR OM KLIMAKTERIET HÄR.