Att sexlusten kan minska i klimakteriet är ett faktum, men det kan lika gärna vara tvärtom; att man hittar en större lust än tidigare, för att man gillar sin kropp mer, har mer tid och färre kroppsliga komplex.
Barnmorskan Hannah Gerner tipsar.
1 AV 2
Att sexlusten kan minska i klimakteriet är ett faktum, men det kan lika gärna vara tvärtom; att man hittar en större lust än tidigare, för att man gillar sin kropp mer, har mer tid och färre kroppsliga komplex.
Foto: Shutterstock
2 AV 2
Barnmorskan Hannah Gerner tipsar.
Foto: PATRICK MOSER / MOSERARTIST

Experten: Så hittar du sexlusten i klimakteriet

För en del innebär klimakteriet att sexlusten minskar, men det finns sätt att hitta lusten - och till och med öka den!

– Många kvinnor känner en ny frihet, säger Hannah Gerner, barnmorska.

Anne Haavisto

Länge har själva ordet klimakteriet haft en negativ klang och markerat en fas i livet då det sker stora förändringar, ofta negativa. En del kvinnor går in i klimakterievärlden med lätta steg och med nyfikenhet. Andra oroar sig i flera år i förväg för vad som komma skall. 

– Visst väcker förändringar tankar och det är helt normalt. Men många kvinnor känner också i den här åldern en ny frihet, tar mer initiativ och blir ännu mer självständiga, säger Hannah Gerner. 

Man ska känna sig stolt över sin längtan och åtrå

Att sexlusten kan minska är ett faktum, men det kan lika gärna vara tvärtom; att man hittar en större lust än tidigare, för att man gillar sin kropp mer, har mer tid och färre kroppsliga komplex. 

– Man ska känna sig stolt över sin längtan och åtrå. Det är en del av att njuta av livet, säger Hannah Gerner. 

Här intill har vi tagit fram det positiva som kommer med klimakteriet. Inspireras och stärk din sexualitet, för det kan faktiskt vara så att livet, i alla fall det härliga sexlivet, precis har börjat, menar Hannah: 

– Med tillräcklig självkärlek ger du dig själv rätten att göra positiva val i ditt liv som att älska när, hur och var du vill. Lev med öppet hjärta och var tillgänglig för livet precis som det är just nu. 

Hitta sexlusten i klimakteriet

1. Vårda kroppen - och njut av den 

Nu har många (äntligen) börjat tycka om sin kropp, kanske efter många år av både kroppsnojor och bantningskurer. Tacka och hylla din fantastiska kropp som hänger med än. Kanske har den gett dig barn, bara det är en anledning till stort omfamnande. Bra kost som passar just dig och motion som gör dig glad gör susen, inte bara för eventuella krämpor utan även för sexlusten. Nu är det hög tid att bejaka din kropp. Stärk den med omvårdnad, ta på den och uppskatta den. Ge din kropp allt den vill ha. Har du en sexpartner, njut av din kropp tillsammans. Substanser som frisätts vid sex påverkar både kropp och själ positivt. 

LÄS OCKSÅ: 6 oväntade saker som händer i klimakteriet

2. Utnyttja tiden till långa förspel 

Med stora eller utflugna barn finns plötsligt hur mycket tid som helst över till härliga stunder. Inget mer smusslande under täcket bakom en låst sovrumsdörr eller snabbisar i tvättstugan. Inga barn som börjar ropa efter dig precis när det är som skönast. Utnyttja din nyfunna tid för din sexuella njutning. Nu har du också chansen till mer avancerat och fördjupat sex och stressfri närhet. Långa förspel, utdraget sex och gärna goda samtal efteråt. 

3. Våga testa nytt 

Oavsett om du är singel eller har en partner kan det vara berikande att prova nya saker. Vad har du länge gått och varit nyfiken på? Vad har tidigare fått dig att rodna generat? Vänta inte längre, utan prova - vad har du att förlora? Bejaka din lust och nyfikenhet genom att anmäla dig till en relations- eller sexkurs. Utforska din lust och ligg på olika platser om du är i en relation. Prova tantrasex eller åk på en syndig sexweekend. Testa swingersklubb, om det känns lockande. Det finns speciella kvällar för mognare par. Skuld, skam och pinsamheternas tid är förbi. 

LÄS OCKSÅ: 5 tecken på att du har hamnat i perimenopausen

4. Prioritera sex 

Under småbarnsåren hamnade säkert sex långt ner på att göra-listan. Många hade kanske inte ens sex under en längre period och tappade bort lusten bland blöjor och nappflaskor. Nu med din nya egentid är det dags att sätta din sexualitet högre upp på agendan. Lägg in lust och njutning. Städ och tvätt kan lätt bortprioriteras, likaså att kolla mejl. Har du en partner, stäng av mobilerna och njut av varandra. Är du singel njut med dig själv och utforska din kropp. När du onanerar trimmas både slemhinnor och bäckenbottenmuskulatur. Mer lubrikation i slidan hjälper mot torrhet och kostar ingenting. Mer sex ger oftast mer lust, alltså en god cirkel. 

5. Yngre man? 

Äntligen! Kvinnor i medelåldern har högre status än någonsin tidigare, både i yrkeslivet och i kärlekslivet. Mogna kvinnor tar helt enkelt marknadsandelar på flera plan. Kända kvinnor har yngre män som de berättar öppet om, vilket har lett till större acceptans. Ofta matchar medelålders kvinnors sexdrift bra med en yngre man. 

LÄS OCKSÅ: Gynekologen: Så lindrar du besvär vid klimakteriet 

6. Din bästa tid är nu 

Har du tappat fästet och undrar vad din roll nu kommer att vara? Det är fullt normalt att man får en identitetskris i den här skarven i livet. Klimakteriet har en negativ klang och markerar en övergång i livet som många uppfattar som jobbig och oviss. Vänd på gammal trist och torr fakta om klimakteriet. Ta fram allt det positiva som faktiskt finns. Vi har en lust inom oss, den behöver inte försvinna med klimakteriet. Ett tips är att skriva ner allt som är bra och fokusera på det. 

7. Ta hjälp om besvären är tuffa 

Självklart ska man ta hjälp om man lider av kroppsliga och psykiska besvär som kan komma med klimakteriet. I dag finns en uppsjö av hjälpmedel, som östrogen, testosteron och andra preparat, mot till exempel torra slemhinnor, dålig sömn och nedstämdhet. Vi kan njuta långt upp i åldern om vi vill. Och prata om klimakteriet, dela med er av känslor, tankar och besvär. Ge din lust en ärlig chans, även om du är i en period då du känner dig uppgiven och ensam.

LÄS OCKSÅ: 7 tecken på östrogenbrist

Sexologens tips för sex i klimakteriet

Suzanne Lindström är legitimerad barnmorska och auktoriserad sexualrådgivare med steg ett i kognitiv beteendeterapi. Här ger hon sin syn på lust och sex under klimakteriet:

”Vid klimakteriebesvär behövs alltid en gynekologisk konsultation hos en läkare eller barnmorska. Där kan man diskutera och prova sig fram till om det behövs behandling och vad som kan passa.

Många mår bra av lokalt östrogen, till exempel Vagifem, en tablett som förs upp i slidan och finns receptfritt på apotek. Men innan man börjar använda det så bör man alltså rådgöra med en barnmorska eller läkare. Man kan kanske behöva ett större tillskott av östrogen genom exempelvis plåster eller tabletter som man äter, och det är recept­belagda läkemedel. Många kvinnor har även läckageproblem och de kan behöva lära sig att knipa rätt och slappna av i bäckenbottenmuskulaturen. Det är viktigt med regelbundna knipövningar som dessutom ökar genomblödningen via musklerna ut till slemhinnorna. Varför inte köpa knipkulor att träna med?

Det jag kallar ”oljeregim” är bra för alla kvinnor, oavsett ålder. Tvätta helt enkelt underlivet med Cleansing oil som finns på apoteket.

Satsa på ett bra glidmedel

Ett bra glidmedel brukar många efterfråga då slemhinnorna blir torrare och skörare under och efter klimakteriet. Det jag brukar rekommendera är silikonbaserade Pjur Woman Glide som dessvärre inte finns på apoteket ännu, men man kan köpa det i specialbutiker eller på nätet. Jag tycker även att det är ett bra hjälpmedel oavsett ålder, det skyddar slemhinnorna och förhöjer känslan.

Vad gäller lactobakterier så tycker många att det fungerar bra, exempelvis Lactal som finns i olika former receptfritt på apotek, antingen som kosttillskott, som gel att trycka in i slidan eller som ett vagitorium. Lactal innehåller mjölksyrebakterier som balanserar ph-värdet och många mår bra med det. Men inte alla. En del tycker att det svider och upplever ett obehag. Man får prova sig fram. En annan receptfri produkt är Gynomunal, en vaginalgel som bland annat innehåller hyaluronsyra och ger fukt och svider inte.

Många tappar lusten

Väldigt, väldigt många av de kvinnor som skriver till mig här och som kommer till min mottagning har helt tappat bort sin egen lust och sin egen sexuella tändning. Och den är viktigast av allt om man ska må bra sexuellt, oavsett vilken ålder. Enda vägen dit är att lära sig tycka om sig själv och träna upp sin egen lust genom att smeka och beröra hela hudkostymen inklusive erogena zoner och att onanera.

På så sätt man lär man sig vilka sexuella triggers man går i gång på för att kunna visa sin partner hur man vill ha det. Det är först då man är bekväm och trygg i den egna lusten som man kan omsätta det i sexuella möten med en partner. Och - det gäller alla, oavsett ålder - kom ihåg att inte ha penetrerande sex utan egen lust och tändning med lubrikation, alltså att bli blöt i slidan. Så undviker man att det blir skav och sveda i slemhinnorna.