5 tecken på att du har hamnat i perimenopausen

Perimenopausen?! Förklimakteriet kan börja 10-15 år innan sista mens. När hormonnivåerna förändras händer det saker i din kropp.

1 av 2: Perimenopausen?! Förklimakteriet kan börja 10-15 år innan sista mens. När hormonnivåerna förändras händer det saker i din kropp.

Livet fortsätter. Du är inte ensam, och det är helt normalt. Få koll på perimenopausen och fortsätt att njuta av livet.

2 av 2: Livet fortsätter. Du är inte ensam, och det är helt normalt. Få koll på perimenopausen och fortsätt att njuta av livet.

Har du problem med att sova? Och är lite låg? 

Vaknar du upp mitt i natten helt genomsvettig? 

Välkommen till perimenopausen. 

Här får du svar på vad det är som händer i kroppen. 

Andra har också läst

Perimenopausen är ett svårt ord för en lång period i varje kvinnas liv - åren innan mensen upphör. Den kan också kallas förklimakteriet. För vissa pågår processen i 10-15 år, för andra märks det mer ett par år innan sista mensen. Det är alldeles normalt, men när hormonnivåerna förändras kan det ge oväntade effekter. Och när du väl har förstått vad som händer med kroppen kommer du må lite bättre. 

– Det är viktigt att få kvinnor att förstå att det kan komma relativt tidigt, att de inte är ensamma om de här symtomen och att det inte är någon allvarlig sjukdom. Det här är helt enkelt vad som händer i kroppen i perimenopausen, dvs innan mensen upphör, berättar författaren och tidigare Expressen-medarbetaren, Katarina Wilk som precis har släppt boken Perimenopower. 

1. Du vaknar genomsvettig

Anledningen till att du vaknar upp genomsvettig är antagligen för att du har haft vallningar på natten. I den här perioden påverkar de sjunkande östrogennivåerna även din termostat, som reglerar temperaturen i kroppen. När du får en vallning som även innebär en temperaturhöjning på huden så reagerar kroppen med att bli alldeles kallsvettig/svettig. Därför blir lakanen totalt dyblöta. Det kan också vara så att du får hjärtklappning i samband med en vallning. Det är inte farligt på något sätt även om det är obehagligt. 

LÄS OCKSÅ: 8 oväntade saker som händer i klimakteriet 

2. Du har problem med att sova

När hormonerna börjar svänga får många kvinnor problem med sömnen. Det kan vara både svårt att somna eller så vaknar man tidigt på morgonen och kan inte somna om. Långvarig sömnbrist kan vara väldigt jobbigt och det gäller att komma tillrätta med det eftersom det påverkar kroppen på ett negativt sätt. Anledningen till varför du inte kan sova är ofta för att du får vallningar men det har också självklart med hormonerna att göra. Med åldern sjunker vårt sömnhormon melatonin automatiskt. När hormonerna svänger börjar även melatoninet att svänga. Melatoninet påverkar vårt stresshormon kortisol som också rubbas i sin rytm och sömnproblemet är ett faktum. 

3. Du har humörsvängningar

Känns det som att du har konstant PMS och att den liksom aldrig går över? Det brukar vara ett tydligt tecken på att du har hamnat i perimenopausen. Normalt sett mår du automatiskt bättre när mensen kommer men när du märker att så inte är fallet längre då vet du varför. I den här perioden svänger hormonerna östrogen och progesteron och det påverkar väldigt många andra hormoner som till exempel vårt må-bra-hormon serotonin. Det bli då inte bara så att hormonerna svänger utan även ditt humör. En dag på gott humör och nästa rakt ner i källaren. När du inte längre kan lita på din menscykel, att det verkligen är PMS, då är det dags att inse. 

4. Dina blödningar svajar

Det första symtomet under perimenopausen kan vara att blödningsmönstret förändras. Du kanske får extremt mycket mer mens när du väl har den, eller så förändras menscykelns längd. Det handlar inte längre om 28 dagar, vissa får den oftare, man kanske får mellanblödningar eller så dröjer det längre emellan. Ofta händer det ganska plötsligt med mensen. Då är det dags att inse att - nu börjar det! Det har också att göra med att hormonerna svänger på ett sätt som de inte har gjort tidigare. 

LÄS MER: Gynekologen: Så kan du lindra dina klimakteriebesvär

5. Du börjar få problem med vikten 

Tidigare kunde du gå ner i vikt utan problem. Hade du överätit en period räckte det att äta bättre mat i några dagar så var det inga problem att komma in i favoritjeansen igen. Så funkar det inte nu. Även om man inte ska ha viktnedgång som fokus så blir det allt svårare att hålla vikten. Det krävs mer nyttig mat och väldigt regelbunden träning annars riskerar man att lägga på sig ett par kilon och det har också med de svängande hormonerna att göra. Och begreppet "muffins-mage" är inte påhittat, när östrogennivåerna sjunker tenderar extra kilon att i högre grad sätta sig på magen och buken. Även fettcellerna påverkas nämligen av könshormoner. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här