7 saker du ska göra så fort du misstänker influensa

Det finns inget botemedel mot influensa. Däremot finns det saker du kan göra för att mildra sjukdomsförloppet.

Foto: Shutterstock

Det finns inget botemedel mot influensa. Däremot finns det saker du kan göra för att mildra sjukdomsförloppet.

Känner du dig matt och frusen? Då kan det vara influensan som är på väg att bryta ut.

Tyvärr är det inte mycket du kan göra åt själva sjukdomen.

Däremot kan du styra en aning över hur länge du är sjuk och hur svåra symtomen blir.

Andra har också läst

Influensan är inget att skratta bort. Till skillnad från en vanlig förkylning riskerar du att bli rejält sjuk. För personer som tillhör en riskgrupp kan det vara direkt livshotande.

Därför är det viktigt att vaccinera sig. Den 19 november startar den årliga vaccinationskampanjen över hela Sverige vilket bland annat gäller dig som är gravid, är äldre än 65 år eller har någon form av kronisk sjukdom eller nedsatt immunförsvar.

Om du inte tillhör en riskgrupp men ändå råkat bli sjuk finns det några saker du kan göra för att mildra sjukdomsförloppet.

LÄS OCKSÅ: Så skyddar du dig mot årets influensa

Hur vet jag att jag har influensan?

Det finns inga symtom som är helt unika för influensan, det är exempelvis lätt att missta för en helt vanlig förkylning. Symtomen är emellertid ofta svårare, kommer snabbare och pågår längre. Några vanliga tecken är:

Du känner dig matt

Du har ont i muskler

Du får hög feber och huvudvärk 

Du känner dig trött och fryser

Du får ont i halsen 

Inspirerade av The Healthy listar vi 11 tips du ska följa så fort du märker minsta antydan till sjukdomen.

1. Tvätta dina händer

Innan du börjar ta hand om dig själv, se till att skydda dina nära och kära. Gott handhygien är A och O för att minimera smittspridning. Tvätta dig ofta och noggrant.

LÄS OCKSÅ: Bihåleinflammation - så vet du om du är drabbad 

2. Vila och sov!

Skippa alla vardagliga rutiner och fokusera på återhämtning. Absolut ingen träning. Uttorkning kommer bara göra symtomen värre. Däremot behöver du inte ligga blixtstilla i sängen under sjukdomsperioden. Känn efter vad kroppen orkar och rör på dig baserat på det. En nypa luft kan exempelvis göra gott ibland.

Satsa på att få så mycket sömn du bara kan för att stärka kroppens försvar.

LÄS OCKSÅ: Vanliga barnsjukdomar: Så skiljer du på farliga och ofarliga symtom

3. Satsa på virushämmande läkemedel, inte antibiotika

Många tror att antibiotika är en mirakelkur för precis alla sjukdomar. Men influensa orsakas som bekant av ett virus och antibiotika biter inte på virus. Det finns inga botemedel mot influensa, däremot finns det läkemedel som kan bromsa   viruset. Om du är ute i god tid, inom de två första dygnen, kan en läkare skriva ut virushämmande eller antivirala läkemedel.

För att lindra dina symtom kan du testa receptfria läkemedel med febernedsättande och smärtlindrande kvaliteter. Satsa på medicin som innehåller paracetamol, ibuprofen eller naproxen.

LÄS OCKSÅ: Förkyld? Så kan du lindra din förkylning

4. Överdosera inte på vitaminer

Det kan kännas som en bra idé att boosta immunförsvaret med vitaminer när kroppen är hängig. Du kan fortsätta ta dina kosttillskott precis som vanligt, men skruva inte upp dosen bara för att du är sjuk.

– Ultrahöga doser av C-vitamin kan orsaka diarré, säger läkaren Niket Sonpal till The Healthy.

Det finns studier som menar att C-vitamin förkortar förkylningar medan andra säger precis tvärtom. Enligt Sonpal finns inga bra studier som visar att vitaminet har effekt på influensa. Det vetenskapliga stödet får alltså ses som väldigt tveksamt.

5. Satsa på vätska!

När du är sjuk i influensa ökar risken för uttorkning och vätskebrist. Drick mer än du brukar för att fylla på vätskedepåerna och mjuka upp slemmet i kroppen. 

Många förlorar aptiten när de är sjuka. Ett milt alternativ skulle kunna vara soppa av något slag, exempelvis kycklingsoppa. Då får du både näring och vätska.

Små barn kan behöva hjälp att få i sig vätska, de är dessutom extra känsliga för uttorkning.

LÄS OCKSÅ: Feber hos barn – 6 varningssignaler att se upp med 

6. Skippa kaffe, te och alkohol

Koffein har en uttorkande effekt på kroppen vilket ökar risken för vätskebrist. Detsamma gäller alkohol, även om du sannolikt inte kommer vara särskilt sugen på en bira.

7. Ställ in allt

Stanna hemma från skola och arbete och håll dig borta från sociala tillställningar när du känner dig sjuk. Influensan kan smitta redan innan sjukdomen har brutit ut men är som värst när du känner dig som sjukast.

Enligt 1177 Vårdguiden kan du smitta så länge du känner dig sjuk. Även om känner dig kryare kan det vara bra att ta det säkra före det osäkra.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här