Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>SJUKDOMAR & BESVÄR

Publicerad 14 mar 2018 19:00

Gynekologen: Så kan du lindra dina klimakteriebesvär

Runt en tredjedel av alla kvinnor upplever svåra besvär under klimakteriet.

Runt en tredjedel av alla kvinnor upplever svåra besvär under klimakteriet.

1/2

Foto: Fotolia.

Professor och överläkare Angelica Lindén Hirschberg ansvarar för kvinnohälsan på Karolinska institutet.

Professor och överläkare Angelica Lindén Hirschberg ansvarar för kvinnohälsan på Karolinska institutet.

2/2

Går du igenom klimakteriet?

Om du är en av de kvinnor som upplever besvär finns det hjälp att få. 

Här ger överläkare Angelica Lindén Hirschberg råd om hur du kan lindra dina symptom. 

Klimakteriet är något som alla kvinnor upplever olika, och symptomen är högst individuella. Cirka 25 procent av alla kvinnor går igenom klimakteriet utan några större besvär, men en tredjedel har svåra besvär och söker hjälp. 

Professor och överläkare Angelica Lindén Hirschberg ansvarar för kvinnohälsan på Karolinska institutet, med 25 års erfarenhet som gynekolog, och menar att det finns hjälp att få. 

– Allmän hälsosam livsstil brukar jag rekommendera. Det kan låta lite som en floskel, men det finns stöd för att det kan hjälpa. Då menar jag regelbunden fysisk träning, att man tränar 2-3 gånger i veckan och får upp pulsen, säger Angelica Lindén Hirschberg.

LÄS OCKSÅ: Gynekologen: 8 oväntade saker som händer i klimakteriet 

Så här kan du lindra dina symptom: 

1. Motionera regelbundet

Under klimakteriet så förändras ämnesomsättningen och man lättare går upp i vikt och lägger på sig kroppsfett framför allt på magen. Det i sig innebär en ökad risk för olika hälsorisker som hjärt-kärlsjukdomar och diabetes typ 2. Ett bra sätt att motverka detta är en hälsosam livsstil med bra matvanor och att träna regelbundet.

2. Sök hjälp hos gynekolog

Många lever redan hälsosamt och har ändå besvärliga symptom. 

– Då ska man inte vara rädd för att söka gynekolog, i dag har vi bra kunskap om hormonbehandlingar och dess för- och nackdelar. Vad man rekommenderar är östrogenmedicinering under ett par år, i de allra flesta fallen överväger fördelarna mot nackdelarna, säger Angelica Lindén Hirschberg. 

3. Ta östrogentabletter 

Har man nyligen haft hjärtinfarkt eller bröstcancer får man diskutera andra alternativ.

Det är inte östrogen enbart som innebär en ökad risk för bröstcancer, utan det är kombinationen av östrogen och gulkroppshormon.

Vad ska man tänka på om man fått östrogen utskrivet?

– Det finns de hormonbehandlingar som lindrar klimakteriesymptom som svettningar, vallningar och de påverkar alltså hela kroppen. Om man haft bröstcancer avråder vi från att använda systemisk östrogenbehandling. I de fallen får man diskutera alternativa behandlingar, säger Angelica Lindén Hirschberg. 

– Sedan finns det också lokal östrogenbehandling som används i underlivet. Den varianten är inte kopplad till någon ökad risk för cancer, vare sig bröstcancer eller livmodercancer.

LÄS OCKSÅ: Överläkaren: Träna rätt och minska din stress och oro

4. Fokusera på dig själv - ta hand om dig

Många kvinnor vittnar om att de "inte känner igen sig själva" när de går igenom klimakteriet. Nedstämdhet och en allmän oro är inte ovanliga sinnesstämningar under klimakteriet. 

Vad kan man se för samband mellan depression och klimakteriet?

– Risken för depression ökar med åldern, både för kvinnor och för män. Det kan vara svårt att visa ett orsakssamband till klimakteriet. Men vänder man på det, så har en randomiserad studie nyligen visat att hos de som fått hormonersättning kunde behandlingen motverka risken att drabbas av depression jämfört med placebo. Det talar ju för att klimakteriet kan påverka risken att drabbas av depression, och det visar tidigare studier också. Det kan finnas en koppling mellan ökad nedstämdhet och klimakteriet, säger Angelica Lindén Hirschberg. 

Om du känner dig skör så är det viktigt att du fokuserar på det som får dig att må bra, och lägger extra mycket vikt vid att vara snäll mot dig själv och minska på stressen i vardagen. 

Här kan du läsa mer om vad som händer i kroppen och knoppen när du går igenom klimakteriet.