Träna när man är förkyld? Det här säger läkaren

Är det bra att träna när man är förkyld?

Foto: Shutterstock

Är det bra att träna när man är förkyld?

Är det verkligen en bra idé att träna när halsen gör ont, näsan rinner och det rosslar i bröstet?

Kan en tur till gymmet förvärra symtomen vid förkylning, eller tvärtom snabba på tillfrisknandet?

Hälsoliv reder ut.

Andra har också läst

För de flesta kan det vara svårt att komma tillbaka till träningsrutinen igen om man väl ruckat på den. Därför kan det vara svårt att veta hur man ska göra vid en förkylning. Ska man låta kroppen vila och läka i fred, eller går det bra att gå på sitt träningspass som vanligt?

Symtomen du inte ska träna med

En del menar att feber samt symtom från halsen och nedåt innebär en hälsorisk att träna med. De symtomen innefattar:

Halsont 

Feber

Hosta

Värk i kroppen

Ont i bröstet

Andfåddhet/svårigheter att andas.

LÄS OCKSÅ: Så skyddar du dig mot årets influensa

Läkarna: Farligt för hjärtat

I en artikel som Hälsoliv tidigare skrivit om att motionera med halsont råder läkaren Johan Armfeldt till att avstå vid förkylning. Han menar att kroppen behöver vila för att återhämta sig från infektionen:

– Har du ont i halsen ska du inte träna alls, det kan i värsta fall leda till hjärtmuskelinflammation. Hjärtklaffarna kan påverkas och skapa rytmrubbningar och andra bestående besvär. Det är vanligt att folk slarvar med det här, inte minst om de ska tävla, säger han i artikeln.

Även 1177 avråder till träning av samma skäl. Läkaren Rikard Viberg, specialist i allmänmedicin, skriver att även om risken inte är så stor är det just till synes oskyldiga förkylningsvirus som ger halsont och snuva som brukar orsaka hjärtmuskelinflammation.

Tillståndet kan leda till bestående skador.

LÄS OCKSÅ: Haft en stressig vecka? Då ska du inte träna i kväll 

Undantag: Symtom som du kan träna med

Hur är det då med nästäppa och rinnsnuva? Om regeln är att allt från halsen och nedåt är farligt, borde symtom centrerade ovanför halsen vara lugna att motionera med?

Nja, det är inte riktigt så enkelt. Det bästa verkar vara att prioritera vila så fort man känner att en förkylning är på G, eftersom ansträngning kan förvärra symtomen.

En bra regel om man bara känner sig lite snorig och fortfarande vill träna, är att inte köra så hårt att man bli andfådd. Det kan innefatta en promenad, lite yoga eller teknikövningar.

Efter en förkylning är det bra att vänta ett par dagar innan du tränar hårt igen.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här