Med enkla husmorsknep kan du lindra din nästäppa.
1 av 2: Med enkla husmorsknep kan du lindra din nästäppa. Foto: Shutterstock
Det finns nämligen många knep som gör att du slipper använda nässpray.
2 av 2: Det finns nämligen många knep som gör att du slipper använda nässpray. Foto: Shutterstock

5 sätt att lindra nästäppa – utan nässpray

En täppt näsa kan verkligen störa nattsömnen.

Här listar vi några tips och tricks som du kan ta till för att lindra problemet och öppna upp de övre luftvägarna.

Man är sällan så medveten om hur underbart det är att kunna andas genom näsan som när man åker på en ordentlig nästäppa när man gått och lagt sig.

Täppt näsa kan bero på många saker. Det är förkylning, men även allergi, känsliga slemhinnor, graviditet och allt för generös användning av nässpray är vanliga orsaker till problemet.

Så, hur gör man för att slippa det här bekymret och sova gott om nätterna? Nässpray är så klart en lösning, men om detta inte är ett alternativ kan något av följande lindra och hjälpa dig att hålla luftvägarna fria från snor.

1. Duscha varmt innan läggdags

En varm dusch innan sänggående är avslappnande för de flesta. Det finns forskning som menar att en varm dusch kan främja insomningen. Men det är inte allt: Ångan från duschen har också en avsvällande effekt och hjälper till att lösa upp slem i näsan.

2. Ånga ansiktet

Om en dusch inte känns lockande kan man också koka upp en gryta med vatten och ge ansiktet en intensivångning genom att sitta en stund med ansiktet böjd över kärlet. En handduk som täcker huvudet hjälper till att hålla kvar ångan.

3. Ät kryddstark mat

Börjar näsan rinna när du äter din favorit-curry? Perfekt! Då är det kanske detta du ska satsa på till kvällsmat om du känner dig täppt. 

I en intervju med Metro UK säger Natalie Armstrong, sömnexpert på sängföretaget Sealy UK, följande om stark mats förmåga att lindra nästäppa:

LÄS MER: Därför börjar näsan rinna när du äter stark mat

– Det beror på att kapsaicin, sammansättningen som ger chilipeppar sin hetta, vidgar näsgångarna och reducerar inflammation och smärta vid bihåleinflammation.

Hon tillägger att maten i stället kan lämna en med rinnsnuva, men att spänningar och blockeringar i näsan släpper.

4. Bädda om

Om du är en sidosovare har du kanske tänkt på att täpptheten oftast är som värst i den näsborre som ligger närmast kudden. I stället för att flytta från sida till sida i hopp om att få en halvbra sömn: tänk om! Höj huvudänden genom att palla upp med fler kuddar – det gör det lättare att andas genom båda näsborrarna.

5. Gör egen koksaltlösning och skölj

Om du är gravid eller har känsliga slemhinnor kan koksaltlösning vara en ersättare till nässpray. Du kan lätt göra din egen genom att tillsätta ett kryddmått salt till varje deciliter vatten, och låta koka upp. Lösningen kan kylas ner och förvaras i kylskåpet. För att skölja näsan kan du använda dig av en nässköljare från apoteket.

LÄS OCKSÅ: Sov bättre – här är expertens bästa sömntips

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av ToppHälsa + handkräm för 199 kr. Läs mer!