Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>Hälsa>Sjukdomar & besvär

Publicerad 9 dec 2015 14:30

Förkylning på g? Så fixar du motattacken

<span>Känner du att du har en förkylning på ingång? Då gäller det att boosta kroppen så den orkar stå emot.<br></span>

Känner du att du har en förkylning på ingång? Då gäller det att boosta kroppen så den orkar stå emot.

1/2

2/2

En seg förkylning som biter sig fast och sänker din energinivå under en lång tid kan vara extremt utmattande. När den slår till vill vi därför gärna kämpa emot med vitamintillskott och mirakelkurer.

Men enligt experterna finns det betydligt enklare sätt att boosta kroppen – nämligen att dricka mycket vatten och sova ordentligt.

Nästa gång du vaknar med halsont och känner dig hängig i kroppen gäller det att vara beredd. Ju tidigare du uppmärksammar förkylningssymptomen och hjälper din kropp att försvara sig, desto bättre. En stärkt kropp återhämtar sig snabbare och förkylningen kan också bli mildare.

Så skippa förkylningskurer, vitaminpiller och C-vitaminfrosseri. Satsa på att sköta dina vardagliga rutiner på ett hälsosamt sätt i stället – det kommer göra betydligt större skillnad. Börja med det grundläggande: vatten och sömn.

Här reder vi ut varför det är så viktigt, med inspiration av den amerikanska nättidningen The Huffington Post.

LÄS OCKSÅ: Maten som kan göra din förkylning värre

Genom att dricka vatten kontinuerligt hjälper du kroppen att hålla i gång slemproduktionen.

Vattnet

1. Fyll regelbundet på med vatten under dagen. Det är mer effektivt att dricka ett glas varje, eller varannan, timme än att hälla i dig mängder på morgonen för att sedan ha ett uppehåll fram till eftermiddagen.

2. När vi är förkylda är luftvägarna fyllda med slem, som med hjälp av flimmerhåren pressas upp från lungorna till munnen. Kroppen producerar slem för att bli av med viruset – och för att göra det krävs vätska. Genom att dricka vatten kontinuerligt hjälper du alltså kroppen att hålla i gång slemproduktionen.

3. Du behöver inte känna dig pressad att dricka några överdrivna mängder. Gå i stället efter det beprövade tricket att hålla koll på urinens färg, menar Pritish Tosh, läkare på Mayokliniken i Minnesota. Är den ljusgul dricker du förmodligen tillräckligt.

LÄS OCKSÅ: Förkylning: Så här håller du den borta

Ordentlig vila är minst lika viktigt som en bra vätskebalans.

Sömnen

1. Du bör försöka komma upp i åtminstone 7-8 timmars sömn per natt, och om det är möjligt att få till 9-10 timmar är det ännu bättre. Experterna menar att det är lika viktigt med ordentlig vila som en bra vätskebalans för att bekämpa förkylningen.

2. En studie som publicerades i tidskriften Sleep visade att de som sover mindre är mer mottaggliga för virus. Forskarna kom fram till resultatet genom att kartlägga sovvanorna hos friska män och kvinnor för att sedan utsätta dem för förkylningsvirus.

3. Sömnen hjälper slemmet att flytta viruset upp genom luftvägarna och ut. När du sover ger du också din kropp en möjlighet att rikta energi till att stärka immunförsvaret. När du är vaken kommer energin gå till andra viktiga funktioner i kroppen i stället, menar Lipi Roy, läkare på Massachusetts General Hospital i Boston.

LÄS OCKSÅ: Förkyld? 11 huskurer svenskar tror hjälper

LÄS OCKSÅ: 12 udda tips att stoppa förkylning och influensa