Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Presenteras av Viruseptin

Förkyld? Så kan du lindra din förkylning

Om du någon gång varit förkyld så vet du hur hemskt det kan vara. Men det finns tips för att både förebygga och lindra.

Om du någon gång varit förkyld så vet du hur hemskt det kan vara. Men det finns tips för att både förebygga och lindra.

1/2

Foto: iStock

<span>Läkaren Ulf Österstad ger sina bästa råd.</span>

Läkaren Ulf Österstad ger sina bästa råd.

2/2

Foto: / PRESSBILDER

Alla vet vi hur en förkylning känns: Ont i halsen, snuva och hosta är vanliga symtom.

Hängighet, muskelvärk och feber kan spä på lidandet ytterligare.

I den här artikeln får du råd om hur du kan lindra och förebygga förkylningar, vilka huskurer som funkar och om det är okej att träna när du är förkyld.

Så fort semestrarna är över börjar förkylningarna spridas. När det blir kallt tar spridningen ytterligare fart. Ulf Österstad, distriktsläkare, vårdcentralen Bra liv i Jönköping, säger:

– Förkylningar är övergående och en naturlig del av en människas liv.

En till två förkylningar om året kan man få räkna med, barn med mindre erfarna immunförsvar hamnar lätt på det dubbla.

Från att man blir smittad till att förkylningen börjar bryta ut tar det en eller ett par dagar.

Hur smittsam man är beror på hur smittad man blivit.

– Om man får en lågintensiv kontakt från början kan man utveckla antikroppar, då kanske man bara känner sig lite småsnufsig och undrar om nåt är på gång. Men gamla Asta på hemmet som inte ser ett dagisbarn på vykort ens och inte fått chansen att bygga upp sina antikroppar kan komma in med hög feber, säger Ulf Österstad.

– Om man har feber är man mer virulent. För att vara riktigt smittsam ska man ha 38-39 grader.

LÄS OCKSÅ: Flunsan, eller "bara" en vanlig förkylning?

Så tolkar du dina symtom

Förkylningen sätter sig framför allt i näsan, de övre luftvägarna och i halsen.

Känslan av att vara förkyld beror egentligen inte på förkylningsvirusen i sig - utan på kroppens försvarsstrategier.

– Vi har krigare i kroppen, IgA-antikroppar, i slemhinnorna, säger Ulf.

När antikropparna slår larm startar kroppen krig mot de invaderande virusen. Slemhinnorna svullnar - och gör näsan snuvig och ökar slemsekretionen i halsen. En lång rad immunceller forsar till halsen, skapar inflammation och gör svalget rött.

Hosta är ett vanligt symtom, om virusen satt sig längre ner i halsen, den kan vara torr eller slemmig. Ofta börjar den som torr och övergår till mer slembildande.

Är anfallet omfattande skickar immunförsvaret signaler ända upp till hjärnan - som skapar feber för att ge immunförsvaret bättre förutsättningar för att arbeta och för att få den drabbade att ligga ner under tiden.

Små barn får feber oftare än vuxna.

LINDRA DIN FÖRKYLNING. Viruseptin är en ny, receptfri produkt som finns att köpa på apotek. (ANNONS/EXTERN LÄNK)

LÄS OCKSÅ: Slipp förkylning - följ läkarnas superråd

Förebygg förkylning

Foto: iStock

Det är svårt att helt skydda sig från förkylningar, men det finns goda vanor som minskar risken för att bli smittad.

 God hygien

Handtvätt är det viktigaste. En vanlig smittväg är att man rör saker med förkylningsvirus på. Tvål och vatten krävs, och gör gärna som barnen på förskolan och räkna till tio medan du tvålar in. Att snabbt fukta händerna på vägen ut från toabesöket är inte tillräckligt.

– Ibland kan jag tycka att hygienföreskrifter kan bli överdrivna, men just i samband med förkylningar kan det vara smart att tvätta händerna och vara noggrann med egna handdukar, säger Ulf Österstad.

– Då ger man resten av familjen en chans att förbättra sitt immunförsvar så att de får lätta förkylningar.

 Handsprit

Både vården och Ulf Österstad tycker att handsprit är överdrivet för allmänheten, men det är inte skadligt och har man inte tillgång till handtvätt kan det vara ett alternativ.

 Nys rätt

Förkylningar är en luftburen smitta. Den som nyser rakt ut gör sina rumskamrater en otjänst. Armvecket är en bra plats att placera nysningar.

 Sov och undvik stress

Se till att sova tillräckligt och inte stressa för hårt - sömnbrist och stress ökar risken för att bli infekterad.

 Ät bra

Med tillräckligt mycket vitaminer och näringsämnen håller immunsystemet i balans. C-vitaminer sagts minska risken att dra på sig förkylningar, men forskningsläget är inte säkert.

– Och det är väldigt ovanligt med C-vitaminbrist i Sverige, säger Ulf Österstad.

 Måttlig träning

Har visat sig ge skydd mot infektioner. Men tar man ut sig för hårt kan det bli enklare för viruset att få fäste.

LÄS OCKSÅ: 12 udda tips för att stoppa förkylning och influensan

Hur länge är jag förkyld?

En genomsnittlig förkylning håller i sig längre än vad många tror.

– Lätta förkylningar kan gå över på bara någon dag. Tre dar till tre veckor med en snittid på en vecka är en rimlig förväntan.

Hur man hanterar sin förkylning beror på hur förkyld man är. Känner man sig ok i kroppen, men är snorig finns det inte nåt som hindrar en från att gå och jobba. Har man feber och är helt sänkt gör man bättre i att stanna i sängen.

– Min mamma är klockren på att hantera förkylningar, hon lyckas på ett magiskt sätt anpassa funktionsnivån till sin kapacitet. Om hon är riktigt sänkt gör hon bara det mest nödvändiga, långsamt. Är hon piggare gör hon lite mer - i en gråskala upp till helt frisk, säger Ulf Österstad.

Vad gäller de egna barnen är förskola eller ej vid förkylning en bedömningsfråga för Ulf Österstad:

– Vi brukar gå på hur de mår när de vaknar. Är de snuviga, och hängiga som en disktrasa så får de vila, är de hyfsat fräscha så får de gå.

Att använda feber som enda mätskala kan också leda fel.

– Nu får jag både vetenskapen och halva svenska folket emot mig, men när vi i sjukvården pratar om feber är det över 38 grader.

Men när man är småsvettig och "bara" har 37,2?

– Känner du dig riktig kass, trots att du bara har 37,2, då ska du lyssna på kroppen. Både patienter och sjukvård vill kvantifiera allting, men vi som allmänläkare vet att det är patientens upplevelse varierar mycket.

LÄS OCKSÅ: 5 sätt att använda superkryddan gurkmeja

Träning vid förkylning

Att träna kan som tidigare nämnt vara ett skydd mot just infektioner. Men ta som sagt inte i för hårt.

Har du dessutom ont i halsen ska du vara försiktig med att anstränga hjärtat via träning. Är man lite snorig, men inte har ont i halsen, är det inte nödvändigtvis farligt att köra lite mjukt.

– Men om man orkar träna, då är frågan hur sjuk man är, säger Ulf.

Så lindrar du din förkylning

Foto: iStock

Det finns sätt att må mindre dåligt medan förkylningen varar.

 Är du nästäppt kan man använda nässprej i max tio dagar. Det finns olika nivåer - koksaltslösning är den mildaste. En del sköljer näsan med lite ljummet saltvatten för att rensa.

 Högt huvudläge. Ett par extra huvudkuddar kan göra andningen lättare på natten.

 Halstabletter med bedövningseffekt. Det finns flera märken som lindrar det halsonda genom en lätt bedövande effekt. Man kan också lena med varma drycker - eller glass.

 Hostmedicin. Läkare är ofta tveksamma till att skriva ut hostmediciner eftersom de inte är särskilt verksamma. Men om man plågas av nattlig torrhosta kan det vara värt att prova. Varm dryck är ofta minst lika bra.

 Smärtstillande och febernedsättande. Har du ont i kroppen eller om febern passerat 38 grader, ta en värktablett som lindrar smärtan och sänker febern om den känns jobbig. Det finns ingen anledning att pina sig i onödan.

Huskurer mot förkylning - funkar ingefära?

Foto: iStock

Sedan urminnes tider har människor använt sig av huskurer för att lindra sina förkylningar. Med modern forskning har flera av dem fått bevisad effekt, andra är mer omstridda.

Med tanke på placebo-effekten - om du tror på någonting fungerar det i 30 procent - kan de helt ofarliga gamla knepen ge lindring.

 Honung har antibakteriella egenskaper. Lindrar och mjukgör.

– Honungsvatten funkar bra, jag brukar ha i lite citron. Sockret i honungen dämpar hostan lite och vattnet löser slemmet. Det är alldeles bevisat. Det är effektiv och bra hostmedicin, med bättre bevisad effekt än hostmedicin, säger Ulf Österstad.

 Tillfälligt rökstopp. Att sluta röka är visserligen alltid en god idé, men i förkylningstider kan det räcka med en veckas.

– Det är rejält bra - om man kan kalla det huskur - då ger man andningsvägarna en chans att återhämta sig, kommenterar Ulf Öjerstad.

 Ingefära. Ingefära säga boosta immunförsvaret, men det finns inte några vetenskapliga bevis för att det fungerar. Hur som helst är det gott, och precis som mentol kan de ge en frigörande känsla.

 Te med något starkt i. Att blanda lite whiskey eller rom i teet är en vanlig huskur.

– Sprit är ingenting som jag vill rekommendera. Whiskey och rom, det har jag svårt att se hur det skulle hjälpa, säger Ulf Österstad.

 Vitlök har använts i hundratals år. Det vetenskapliga stödet är omstritt, men så länge man inte anammar rådet att stoppa klyftorna i öronen är det inte heller farligt.

LINDRA DIN FÖRKYLNING. Viruseptin är en ny, receptfri produkt som finns att köpa på apotek. (ANNONS/EXTERN LÄNK)

Långvarig förkylning

I vissa fall blir man inte frisk, trots att det gått tre veckor. En vanlig anledning är att man blivit smittad av en annan sorts förkylningsvirus innan man märkte att man blivit frisk från den första.

En annan orsak till långvarig förkylning kan vara att man i själva verket drabbats av en mykoplasmainfektion.

Är man förkyld länge - eller om förkylningen blir värre - kan det också bero på att man i själva verket blivit smittad en bakterie. Lunginflammationer, bronkit eller bihåleinflammationer är ofta bakterieorsakade. I de flesta fall rår kroppen på infektionen med egna medel på ett par veckor, men om man har ett nedsatt immunförsvar kan man behöva stötta med antibiotika.

När ska man söka vård?

– Om man får svårt att klara sig, eller märker att det bara blir sämre och sämre. Men är man fullt frisk, kan äta, dricka, kissa och bajsa som vanligt är det inte farligt att vara sängliggande, säger Ulf Österstad.

LÄS OCKSÅ: Varför går min förkylning inte över?

Riskgrupper - Bebis, barn och äldre?

Foto: iStock

Om man har en grundsjukdom som gör en extra sårbar - en pågående cellgiftsbehandling, en inflammatorisk sjukdom, en immunsupprimerande behandling - kan man behöva kontakta vården tidigare.

Bebisar och gamla med sämre immunförsvar kan också behöva vara extra försiktiga.

– De riktigt små och de riktigt gamla är vi lite oroliga för. Med de riktigt små kan det vara klokt att försöka undvika folksamlingar och kanske inte åka buss. RS-virus är ju otäckt, säger Ulf Österstad.

Relaterat