Vitlök<br>Serveringstips: Gör en tzatziki eller ha vitlök i köttfärssåsen eller grytan.
1 av 16: Vitlök<br>Serveringstips: Gör en tzatziki eller ha vitlök i köttfärssåsen eller grytan. Foto: Lina Eidenberg Adamo
Blåbär<br>Serveringstips: Blåbär med mjölk, blåbärspaj eller smoothie med blåbär.
2 av 16: Blåbär<br>Serveringstips: Blåbär med mjölk, blåbärspaj eller smoothie med blåbär.
Chilipeppar<br>Serveringstips: I många thailändska grytor passar det mycket bra med chilipeppar.
3 av 16: Chilipeppar<br>Serveringstips: I många thailändska grytor passar det mycket bra med chilipeppar. Foto: Arne Adler
Citron<br>Serveringstips: Ät den som den är, gör en citronpaj eller ät en citronbit till exempelvis fisken.
4 av 16: Citron<br>Serveringstips: Ät den som den är, gör en citronpaj eller ät en citronbit till exempelvis fisken. Foto: Leif Jacobsson
Hallon<br>Serveringstips: Ät dem som de är, gör en hallonpaj eller gör en smoothie med hallon.
5 av 16: Hallon<br>Serveringstips: Ät dem som de är, gör en hallonpaj eller gör en smoothie med hallon.
Broccoli<br>Serveringstips: Gör en broccolipaj, broccolisoppa eller servera kokad broccoli till en maträtt.
6 av 16: Broccoli<br>Serveringstips: Gör en broccolipaj, broccolisoppa eller servera kokad broccoli till en maträtt. Foto: Thomas Carlén
Vitkål<br>Serveringstips: Ät pizzasallad eller stuva vitkålen och servera det till falukorv eller kyckling.
7 av 16: Vitkål<br>Serveringstips: Ät pizzasallad eller stuva vitkålen och servera det till falukorv eller kyckling. Foto: Ann-Charlotte Fägerlind
Brysselkål<br>Serveringstips: Fräs med vitlök, citron och honung och servera den till exempel till kyckling.
8 av 16: Brysselkål<br>Serveringstips: Fräs med vitlök, citron och honung och servera den till exempel till kyckling. Foto: Joel Wåreus
Ruccola<br>Serveringstips: Gör en god sallad med rucola, paprika och tomat. Allt skyddar mot cancer.
9 av 16: Ruccola<br>Serveringstips: Gör en god sallad med rucola, paprika och tomat. Allt skyddar mot cancer. Foto: Leif Jacobsson
Rädisor<br>Serveringstips: Ät dem som de är, servera dem i en sallad eller gör en potatissallad med rädisor.
10 av 16: Rädisor<br>Serveringstips: Ät dem som de är, servera dem i en sallad eller gör en potatissallad med rädisor. Foto: Christina Sundien
Pepparrot:<br>Serveringstips: : Falukorv med pepparrot är en klassiker, men du kan också göra en laxrulle med pepparrot eller koka en gryta med lamm eller kalv i en pepparrotssås.
11 av 16: Pepparrot:<br>Serveringstips: : Falukorv med pepparrot är en klassiker, men du kan också göra en laxrulle med pepparrot eller koka en gryta med lamm eller kalv i en pepparrotssås. Foto: Jacobsson Leif
Morötter:<br>Så kan du äta det: Riv morötter och servera till fisken, gör morotsbiffar eller en morotssoppa.
12 av 16: Morötter:<br>Så kan du äta det: Riv morötter och servera till fisken, gör morotsbiffar eller en morotssoppa. Foto: Hans Desser
Tomat<br>Serveringstips: Servera dem i en sallad, gör en tomatsoppa eller en gryta med mycket tomat i.
13 av 16: Tomat<br>Serveringstips: Servera dem i en sallad, gör en tomatsoppa eller en gryta med mycket tomat i. Foto: Leif Jacobsson
Paprika (gul&amp;röd)<br>Serveringstips: Ha i sallad, eller fyll en paprika med fyllning och stoppa i ugnen eller ha i gryta.
14 av 16: Paprika (gul&amp;röd)<br>Serveringstips: Ha i sallad, eller fyll en paprika med fyllning och stoppa i ugnen eller ha i gryta. Foto: Johanna Berglund
Granatäpple<br>Serveringstips: Är som det är, gör en räkcocktail med granatäpple eller strö kärnorna över en bit lax eller torsk efter att den varit inne i ugnen.
15 av 16: Granatäpple<br>Serveringstips: Är som det är, gör en räkcocktail med granatäpple eller strö kärnorna över en bit lax eller torsk efter att den varit inne i ugnen. Foto: Fotograf: Malou Holm/Expressen
Äpple<br>Serveringstips: Ät det som det är, gör en äppel-paj eller gör eget mos
16 av 16: Äpple<br>Serveringstips: Ät det som det är, gör en äppel-paj eller gör eget mos Foto: Ann Lindberg

Förebygg cancer - här är maten som skyddar

Broccoli, blåbär och citron.

Det är grönsaker, bär och frukt som skyddar mot cancer. I bildspecialen ovan finns 16 tips på grön mat som skyddar.

- Jag rekommenderar att hålla vikten, äta mer grönt och ha en hälsosam livsstil för att förebygga cancer, säger överläkaren Lars Beckman.

Kött kan öka risken för cancer. Frukt och grönsaker kan däremot minska den.

En analys som nyligen publicerats i den brittiska tidsskriften Journal of the National Cancer Institute visar att frukt och grönt minskar risken för svår bröstcancer.

5 000 kvinnor drabbade

Nästan en miljon friska kvinnor har svarat på frågor om sin kost. Senare drabbades cirka 5 000 av dem av oberoende bröstcancer. Analysen visade att det var vanligare att de som åt lite grönsaker drabbades.

- Vi förespråkar att man försöker leva ett sunt liv och göra hälsosamma val. Det är aldrig för sent att börja motionera, men ju tidigare man bygger in vardagsmotion i sitt liv desto bättre, säger Elizabeth Bergsten Nordström, ordförande i Bröstcancerföreningarnas riksorganisation, som själv försöker leva hälsosamt genom att välja grönsaker i stället för pommes frites och att ta trapporna i stället för hissen.

"Skyddande effekt"

Lars Beckman övercancerläkare vid Sundsvalls sjukhus som har skrivit boken "Matfrisk - mat som kan förebygga cancer" med kollegan Lars Franzén och kocken Fredric Andersson menar att frukt och grönsaker kan skydda mot andra cancerformer som bröstcancer, tarmcancer och prostatacancer.

- Det är på de vanligaste cancerformerna det finns flest studier som visar ett samband att olika grönsaker kan ha en skyddande effekt, säger Lars Beckman.

I boken rekommenderar han och kollegorna att du bland annat ska äta blåbär, broccoli, chilipeppar, citron, vitlök och hallon för att minimera riskerna.

Förespråkar grönare diet

Kerstin Hultén, dietist och folkhälsovetare som forskat i ämnet epidemiologi och författare till boken "Maten som skyddar mot cancer" tycker också att man ska äta mer från växtriket.

- I frukt och grönt finns det många ämnen som man tror skyddar mot cancer, säger hon.

Kerstin Hultén förespråkar bland annat örter och kryddor, alla kålsorter och olika slags bär för att skydda sig mot cancer som drabbar var tredje person enligt Cancerfonden.

- Men det är viktigt att tänka på helheten, att det inte enbart är en sak som skyddar mot cancer, säger hon.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

ToppHälsa – 100 % pepp & inspiration! Se erbjudande