Regelbunden värk försämrar livskvaliteten rejält.
1 av 3: Regelbunden värk försämrar livskvaliteten rejält. Foto: Shutterstock
Björn Rudman, träningsprofil och rehabspecialist. Han har själv brottats med värk, främst i knäna, på grund av skador och artros. ”En lång karriär som kickboxare har satt sina spår”, säger han.
2 av 3: Björn Rudman, träningsprofil och rehabspecialist. Han har själv brottats med värk, främst i knäna, på grund av skador och artros. ”En lång karriär som kickboxare har satt sina spår”, säger han.
Sofia Göthe är specialistläkare inom allmän­ medicin med smärta, stress och idrottsmedicin som special­områden.
”Skulle vården ha tid att sätta in resurser för smärtpatienter i ett tidigt stadium skulle mycket lidande und­vikas.”
3 av 3: Sofia Göthe är specialistläkare inom allmän­ medicin med smärta, stress och idrottsmedicin som special­områden. ”Skulle vården ha tid att sätta in resurser för smärtpatienter i ett tidigt stadium skulle mycket lidande und­vikas.”

Experter: Så blir du fri från smärta

Långvarig smärta är en plåga. Att ha ont slukar energi – utan att det syns. Lösningen blir ofta värktabletter - fler och fler. Men det går att behandla smärtan på andra sätt.

Föreställ dig din värsta huvudvärk. Eller rygg­skottet du drog på dig när du baxade ett tra­sigt kylskåp till åter­vinningen. Tänk dig då att leva med den smärtan jämt. Hela tiden, varje dag, dygnet runt. Vad du än gör finns den där i bakgrunden och maler. Hela livet påverkas. All energi går åt till att försöka klara av vardagen.

Lösningen blir ofta värktabletter. I ett akut skede är det givetvis bra, men preparaten är sällan att föredra på sikt. Magen tar stryk, liksom lever och njurar. Dessutom kan de göra en både trött, ofokuserad – och beroende.

LÄS OCKSÅ: 7 sorters smärta - och hur du lindrar den

Medicin behövs inte alltid

Träningsprofilen Björn Rudman och specialistläkaren Sofia Göthe kan det mesta om smärta. De har, tillsammans med fysioterapeuten Tobias Marmheden, skrivit ”Boken om ont, lindra din smärta och stress” (Parus förlag), där all deras erfarenhet om smärtbehand­ling finns samlad. I den går de ige­nom vad smärta är för något och hur den kan behandlas med alterna­tiv till tabletter, som medveten när­varo, träning och minskad stress.

– Vi anser att medicin ska vara ett komplement till behandling och ibland behövs det verkligen. Det är när folk bara äter värktabletter utan att genomföra någon behandling som det blir fel, säger Björn Rud­man.

Han träffar många personer som är märkta av långvarig värk i sitt arbete som tränare på rehab­gymmet Caladrius i Göteborg.

– Många är helt felaktigt utdömda av vården. De har bara fått tabletter, ingen annan behandling.

Mycket handlar om att återta kontrollen över sitt liv. Att inte bara vara utlämnad åt smärtan

Sedan har en ond cirkel börjat där inaktivitet lett till mer smärta och höjda doser av tabletter.

Det är en bild som Sofia Göthe bekräftar. I primärvården finns det sällan tid för att gå igenom patien­ternas behov på djupet.

– Även den som söker hjälp är ibland väldigt stressad och söker en quick­fix. Då blir tabletter en enkel utväg. Trots att man kanske borde se över hela sin livssituation – allt från stress, motionsvanor, kost och sömn till relationer och arbetssitua­tion, säger hon.

Så slipper du smärta

Medicin kan vara både bra och nödvändig, men sällan någon bra lösning på sikt. Då behöver man hitta andra eller kompletterande lösningar:

Konditionsträning. När du tränar utsöndras serotonin, dopamin och noradrenalin samt endorfiner. Endorfiner är mycket effektiva mot smärta. Ämnet upptäcktes på 1970-talet och betyder ”kroppseget morfin”.

Styrketräning. Vältränade muskler skyddar dig mot sned- och överbelastning. Genom att bygga upp muskler i till exempel nacke och axlar, avlastas andra muskler som på grund av smärta är spända.

Medveten närvaro. Avslappning, minskad stress och medkänsla med sig själv.

Källor: ”Boken om ont”, Sofia Göthe, 1177 Vårdguiden.

Sofia Göthe och Björn Rud­man vill att människor ska veta vilka möjligheter som finns till behandling och hur man på egen hand kan lindra sin värk. Björn och hans kolleger har utvecklat en metod som fokuserar på avslapp­ning, medveten närvaro, träning och uppmuntran. Allt utifrån den nivå där den hjälpsökande befinner sig.

– Mycket handlar om att återta kontrollen över sitt liv. Att inte bara vara utlämnad åt smärtan, säger Björn.

LÄS OCKSÅ: Ont i huvudet? Expertens bästa råd för lindring

Fysisk aktivitet är naturligt smärtlindrande

För den som har ont kan träning kännas som en omöjlighet. Men fysisk aktivitet ger smärtlindring direkt.

– Hittar du bara rätt typ av aktivitet kommer den att lindra smärta. Rörelse är det bästa, enklaste och billigaste vi kan ägna oss åt för att må bra, säger Björn.

Att motion är så verksamt beror på kroppens eget morfin: endorfin. Det är kraftfullt och utsöndras främst vid konditionsträning. En annan viktig sak som träningen bidrar med är känslan av kontroll. Att du själv gör något aktivt för att förbättra din situation känns alltid positivt. Det hjälper hjärnan att hantera stress bättre, vilket i sin tur gör att smärtupplevelsen minskar.

– Stress ökar smärtkänsligheten. Att inte veta när smärtan ska dyka upp, eller varför du har ont, är enormt stressande. Men om du lär dig mer om hur kroppen reagerar, hur smärta fungerar och hur du kan göra för att förbättra situationen får du tillbaka lite av kontrollen.

Träningen behöver inte vara komplicerad. Allt som krävs är att du gör något regelbundet.

– Hitta något som höjer pulsen och belastar just din kropp lagom mycket. Kräv inga snabba resultat, får du mer ont så backar du. Det är jätteviktigt att även återhämta sig, säger Björn.

LÄS OCKSÅ: 7 typer av smärta du bör hålla koll på

Kan öka livskvaliteten

En annan viktig pusselbit i behandlingen är att arbeta med medveten närvaro. Främst för att sänka stressnivåerna och slappna av. När man är spänd ökar smärtan. Här arbetar man med ACT, Acceptance and Commitment Therapy, en behandlingsform utvecklad ur kbt-terapin. Förenklat kan man säga att metoden innebär att fokusera på hur man kan hantera smärtan snarare än att till varje pris undvika den.

– Målet med smärtbehandling är inte total smärtfrihet, utan att nå en så hög livskvalitet som möjligt. Att nå acceptans kring detta ökar möjligheterna till ett bättre liv, säger Sofia Göthe.

Mer om smärta

”Leva med långvarig smärta, metoder för bättre livskvalitet” (Roos & Tegnér) är en bok som också den tar ett helhetsgrepp om smärtan, inklusive ett filosofiskt perspektiv. Den är skriven av Kent Revedal, teolog, föreläsare och konsult, och själv drabbad av svår smärta efter en mc­-olycka 2010. Vi får ta del av hans personliga smärtresa, men även många olika strategier för att leva på ett

bra sätt med smärtan – från fysiska och medicin­ ska till mentala och sociala.

Att jobba med medveten närvaro gör också att du lär dig var dina gränser går, hur mycket du orkar och när du måste sätta stopp för att hushålla med orken. Sofia berättar att det går åt enormt mycket energi att ha ont. Det kan vara svårt att få omgivningens förståelse för att man inte orkar. Hennes råd är att planera utifrån dina förutsättningar.

– Gå igenom hela veckan och se var du måste lägga din kraft för att orka med att träna eller storhandla. Avsätt tid för återhämtning och vila.

Genom att målmedvetet arbeta med alla de här pusselbitarna brukar livet bli ljusare och livsglädjen återvända för den drabbade. Björn tror stenhårt på sitt arbetssätt.

– Det är lika fantastiskt att se förvandlingen varje gång. Jag vet att det här fungerar, säger han.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av ToppHälsa + varma tights från Röhnisch. Köp nu!