Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>SJUKDOMAR & BESVÄR

Publicerad 8 nov 2018 17:00

Efter rekordsommaren: Så länge räcker ditt lager av D-vitamin

Hur länge räcker egentligen lagret av D-vitamin efter rekordsommaren 2018?

Hur länge räcker egentligen lagret av D-vitamin efter rekordsommaren 2018?

1/2

Foto: Shutterstock

Kortare än du tror, tyvärr.

Kortare än du tror, tyvärr.

2/2

Foto: Shutterstock

Sommaren 2018 var historiskt solig och varm.

Med andra ord borde våra kroppar vara sprängfyllda med D-vitamin för tio år framåt?

Tyvärr, riktigt så enkelt är det inte.

– Den som tror att det räcker ända till nästa sommar tror fel, säger professor Johan Malm till tidningen Land.

I ett land som Sverige är det ovanligt med vitaminbrist. Ett lysande undantag är emellertid D-vitamin, som är livsviktigt för att vi ska fungera.

Den absolut bästa källan till vitaminet är förstås solen vars ultravioletta strålar sätter i gång en kemisk reaktion så fort de träffar huden.

Vitamin-D lagras dessutom i kroppens fettväv och kan plockas fram i efterhand. En solig sommar bör således vara något positivt?

Tyvärr finns det ett problem. Kroppen kan inte lagra hur mycket som helst och inte hur länge som helst.

– D-vitamin har en halveringstid på mellan tre veckor och två månader, säger Johan Malm, professor i klinisk kemi vid Lunds universitet till tidningen Land.

LADDA MED VITAMINER! Just nu 20% rabatt på D-vitamin och andra vitaminer och mineraler – erbjudande från webbshopen Happy Green i samarbete med Hälsoliv (EXTERN LÄNK)  

Vi lagrar D-vitamin olika bra

Enligt tidningen står solen dessutom för lågt för att ge D-vitamin efter höstdagjämningen som i år inträffade den 23 september.

Hur mycket vi kan ta till oss och hur länge det räcker är dessutom individuellt. Vissa grupper är extra känsliga och kan därför behöva ta kosttillskott. Exempelvis överviktiga, äldre och mörkhyade personer som flyttat till solfattiga Sverige kan ha svårt att både bilda och lagra vitaminet.

Även för personer med bra upptag finns det en maxgräns för hur mycket som kan lagras. Även om solen är den absolut bästa källan till vitaminet går det att boosta intaget via maten. Fet fisk, svamp och berikade mejeriprodukter är några exempel. Men det handlar i så fall om stora mängder.

LÄS OCKSÅ: Tecken på att du äter för lite D-vitamin 

Riskgrupper kan äta kosttillskott

Livsmedelsverket rekommenderar ett dagligt intag av 10 mikrogram D-vitamin. Tillhör du en riskgrupp eller får i dig väldigt lite D-vitamin via maten kan kosttillskott vara en god idé. 

Överläkaren Mats Humble har tidigare sagt till Hälsoliv att i stort sett alla kan ta tillskott under vinterhalvåret.

– Fast jag kan hålla med Livsmedelsverket om att man inte kan gå ut med rekommendationer om tillskott till hela befolkningen eftersom det inte finns tillräcklig forskning för det, säger han.

Det finns forskning som pekar mot att vi behöver mer än 10 mikrogram - uppåt 25-50 mikrogram. Men det krävs mer forskning och rekommendationerna bör följas. Det går nämligen inte att överdosera på D-vitamin via maten eller solen, däremot kan personer som äter kosttillskott i sällsynta fall drabbas.

LADDA MED VITAMINER! Just nu 20% rabatt på D-vitamin och andra vitaminer och mineraler – erbjudande från webbshopen Happy Green i samarbete med Hälsoliv (EXTERN LÄNK)