Dietisten Sofia Antonsson berättar hur du kan må bättre

Dietisten: Så kan du lindra PMS med rätt kost

PMS kan vara ett riktigt helvete.

Det går inte att bota. Men rätt mat kan lindra besvären.

I "Vardagspuls" ger dietisten och kostrådgivaren Sofia Antonsson sina bästa råd.

– Vi behöver hålla blodsockret på en bra nivå. Många blir sötsugna när de har pms och blir sugna på choklad.

PMS drabbar ungefär 75 procent av alla kvinnor i fertil ålder.

Vissa har stora besvär med PMS medan andra har mer lindriga. Stress, motionsvanor och kost är sådant som påverkar.

LÄS MER: Här är maten som kan lindra PMS-besväret

I "Vardagspuls" i Expressen TV tipsar dietisten och kostrådgivaren Sofia Antonsson om kosten, matvanorna och vitaminerna som kan lindra pms-besvär.

Generellt råder hon att undvika vitt socker och mjöl. Och i stället satsa på bra fulkorsprodukter som quinoa, mathavre och fullkornsris.

– Nötter och frön är väldigt rika på både vitaminer och mineraler som vi verkligen behöver mot de här besvären, säger hon i programmet.

Läs mer på Vardagspuls: Bästa boten mot PMS-plågan
Mer om mat, träning och hälsa hittar du på Vardagspuls.se.

FAKTA: PMS

PMS betyder att man får humörförändringar och andra besvär dagarna före mens. PMS är en förkortning på premenstruellt syndrom.

Att känna av PMS är vanligt. Vilka besvär PMS kan ge varierar från person till person. Man kan också känna av PMS olika mycket från månad till månad.

Källa: 1177 Vårdguiden

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av ToppHälsa + handkräm för 199 kr. Läs mer!