Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa halsoliv i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Osäker på vilken mat som är bra för hjärtat och vid diabetes typ 2? Satsa på mycket fibrer som mättar och hindrar blodsockret från att stiga.
Osäker på vilken mat som är bra för hjärtat och vid diabetes typ 2? Satsa på mycket fibrer som mättar och hindrar blodsockret från att stiga.
Osäker på vilken mat som är bra för hjärtat och vid diabetes typ 2? Satsa på mycket fibrer som mättar och hindrar blodsockret från att stiga.
Legitimerade dietisten Sofia Antonsson.
Legitimerade dietisten Sofia Antonsson.
Legitimerade dietisten Sofia Antonsson.
1 AV 3
Vad är skillnaden på diabetes typ 1 och 2
2 AV 3
Osäker på vilken mat som är bra för hjärtat och vid diabetes typ 2? Satsa på mycket fibrer som mättar och hindrar blodsockret från att stiga.
Foto: Antonina Vlasova / Shutterstock
3 AV 3
Legitimerade dietisten Sofia Antonsson.
Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

Vilken mat är bra vid diabetes – och för hjärtat?

Att kosten är A och O för den som vill leva hälsosamt är ingen hemlighet.

Men exakt vad ska man satsa på – och hur ska man tänka kring kost om man även lever med diabetes typ två och haft hjärtproblem.

Här ger legitimerade dietisten Sofia Antonsson sina bästa råd.

Sofia Antonsson

Läsarfråga: Min man har just gått igenom en hjärtinfarkt. I samband med det upptäcktes det också att han hade högt socker, och han har fått diagnosen diabetes typ 2. Hur ska jag tänka kring mat som är nyttigt för både hjärtat och vid diabetes typ 2?  

Dietisten svarar: ”Satsa på fibrer”

Förhöjt blodsocker och diabetes typ 2 ökar risken för hjärtkärlsjukdom så det är inte ovanligt att de hänger ihop. Det viktiga är att få blodsockret under kontroll. Den som får diagnosen diabetes typ 2 får vanligen medicin för att öka insulinkänsligheten. Det är en bra start och tillsammans med rätt kost kan blodsockret normaliseras. Det positiva är att kosten som är bra för blodsockret också är bra för hjärtat.

Se till att välja livsmedel med mycket fibrer som mättar och hindrar blodsockret från att stiga. Välj vegetabiliskt fett – till exempel olivolja, avokado och fet fisk. Ät även mycket färgglada och knapriga grönsaker kombinerat med magert protein och se till att minska på socker och processad mat så mycket det bara går. Begränsa även intaget av torkad frukt och fruktjuice och titta på innehållsförteckningen för att välja alternativ som har en låg andel socker.

Titta efter symbolen Nyckelhålet. På så vis säkerställer du att produkten innehåller lite socker och mycket fibrer.

Fråga dietisten

Sofia Antonsson är kostrådgivare och dietist.

Skicka dina frågor till: dietist@expressen.se

Se också: