Ny studie: Därför ska du träna före frukost

Frukost före eller efter träningen?

Foto: Shutterstock

Frukost före eller efter träningen?

Ska man äta före eller efter morgonträningen? Det råder fortfarande delade meningar.

Nu sluter sig en ny studie till det senare lägret och menar att morgonfasta kan sänka risken för typ 2-diabetes.

På ena planhalvan har vi de som menar att frukost boostar blodsockret och ger kroppen bränsle för längre och hårdare träningssessioner. På andra sidan finns de som anser att du bränner mer fett om du väntar till efter passet med att äta.

En mindre studie från Storbritannien slår nu ytterligare ett slag för att frukostfasta.

Studien tittade på 30 överviktiga män som antingen åt frukost före träningen eller efter träning. En tredje grupp agerade kontrollgrupp och gjorde inga livsstilsförändringar.

LÄS OCKSÅ: Stor guide till styrketräning - så når du ditt mål 

Bränner dubbelt så mycket fett

Resultatet? De som skippade frukost före träningen brände dubbelt så mycket fett som övriga. Enligt CNN beror detta på att kroppen tvingas bränna lagrade kolhydrater och fettceller när den inte får ytterligare bränsle innan träningen.

Över sex veckors tid gick äta-före och äta-efter-gruppen visserligen ner ungefär lika mycket i vikt, men forskarna såg andra hälsofördelar. Muskler hos de män som skippade frukost innan träning visade sig vara mer mottagliga för insulin - som styr blodsockernivåerna. Detta kan i sin tur minska risken för diabetes och hjärtsjukdom på längre sikt.

– Även om det inte påverkade vikten så förbättrade det deras hälsa dramatiskt, säger studieförfattaren Javier Gonzalez.

Lyssna på kroppen

Huruvida forskningen stämmer även för kvinnor är oklart i nuläget. Forskarna hoppas kunna göra större och bredare analyser i framtiden.

Innan du förändrar din dagliga rutin är det förstås viktigt att lyssna på din egen kropp. Vad som passar bäst för dig? Det är alltså inte farligt att träna på fastande mage, men det kan ha vissa bieffekter – som att du inte kan prestera lika bra.

– Du riskerar också att bli katabol, det vill säga bryta ner muskler. Att köra intensivt på fastande mage kan också kännas obehagligt och ge upphov till illamående, säger näringsfysiologen Kristina Andersson till Topphälsa.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer