Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>SJUKDOMAR & BESVÄR>Diabetes

Publicerad 14 nov 2018 08:00

6 sätt att minska risken för diabetes typ 2

Omkring 500 000 svenskar lider av diabetes i dag, varav majoriteten lider av typ 2-diabetes. Men mörkertalet är stort.

Omkring 500 000 svenskar lider av diabetes i dag, varav majoriteten lider av typ 2-diabetes. Men mörkertalet är stort.

1/2

Foto: Shutterstock

Cajsa Lindberg, förbundsordförande Svenska Diabetesförbundet

Cajsa Lindberg, förbundsordförande Svenska Diabetesförbundet

2/2

Foto: Svenska Diabetesförbundet

Diabetes blir allt vanligare i både Sverige och resten av världen.

14 november uppmärksammas därför Världsdiabetesdagen.

Diabetes typ 2 är den vanligaste varianten och många bär dessutom på sjukdomen utan att veta om det.

Här är sex saker du kan göra för att minska risken att drabbas.

Enligt Svenska diabetesförbundet lider omkring 500 000 svenskar av diabetes. Vanligtvis pratar vi om två olika sjukdomar, typ 1-diabetes och typ 2-diabetes som har flera gemensamma nämnare men skiljer sig åt på viktiga punkter.

Vanligast är typ 2-diabetes som oftast dyker upp senare i livet. I dag vet vi att arvsanlag är en stor riskfaktor för att utveckla även diabetes typ 2, men andra faktorer kan också spela en stor roll - däribland övervikt, en inaktiv livsstil och stress.

– Diabetes typ 2 ökar dramatiskt i världen och även i Sverige. Det är förstås alarmerande och det krävs krafttag på flera nivåer i samhället för att vi ska ha en rimlig chans att stoppa epidemin, säger Cajsa Lindberg, förbundsordförande Svenska Diabetesförbundet i ett pressmeddelande.

Här tipsar hon om sex saker du kan göra för att minska risken för att drabbas.

Så minskar du risken för att drabbas av diabetes typ 2

1. Släktforska. Typ 2-diabetes har en hög ärftlighet och även om du inte kan göra något åt dina anlag har du möjlighet att minska risken genom andra åtgärder.

2. Viktkontroll. Övervikt och specifikt bukfetma ökar risken för diabetes typ 2.

3. Motionera. Regelbunden rörelse, även i måttliga doser, reducerar risken att drabbas.

4. Fimpa. Modern forskning har hittat ett samband mellan nikotin och ökad risk för diabetes typ 2.

5. Hitta lugnet. Forskning har visat att stress kan vara en utlösande faktor för diabetes typ 2.

6. Ät nyttigt. Fiberrika spannmålsprodukter och grönt är en bra start. Välj vegetabiliskt fett framför animaliskt fett.

Om du känner dig orolig, be att få testa ditt blodsocker hos en vårdcentral. Det görs genom ett blodprov.

Diabetikerförbundet har dessutom ett test där du kan undersöka om du ligger i riskzonen.

LÄS OCKSÅ: 9 tidiga tecken på diabetes att ha koll på 

Peter Jihde leder Diabetesgalan 2018 på Världsdiabetesdagen

Den 14 november direktsänds Diabetesgalan klockan 20.00 på TV3. Programledaren Peter Jihde och artisten Molly Sandén leder galan från Vinterträdgården på Grand Hötel. Båda två lider själva av diabetes typ 1.

– Trots att diabetes är en av vår tids värsta folksjukdomar så är kunskapen kring sjukdomen allt för dålig. Fördomarna är däremot många. Därför känns det extra viktigt att få delta i Diabetesgalan i år och sprida viktig kunskap som kan rädda liv, säger Molly Sandén i ett pressmeddelande.

Förra året samlade galan in 5,7 miljoner kronor.