1 av 3: Doktorerna ger dig råd
Glass kan vara skönt att äta om du har ont i halsen, men se upp för sockret.
2 av 3: Glass kan vara skönt att äta om du har ont i halsen, men se upp för sockret. Foto: Shutterstock
Att vakna upp med halsont är aldrig kul. Vi har listat nio saker du kan äta som lindrar och hjälper dig på banan igen.
3 av 3: Att vakna upp med halsont är aldrig kul. Vi har listat nio saker du kan äta som lindrar och hjälper dig på banan igen. Foto: Shutterstock

9 saker du kan äta för att lindra ditt halsont

Vaknade du upp med halsont imorse?

Om du redan har testat de vanliga huskurerna kanske det bara är att rida ut vågen. 

Det behöver dock inte innebära att du måste lida i onödan. Vi har listan på vad du kan äta för att bli frisk snabbare!

Att vakna upp med halsont är aldrig roligt. Varje måltid kan kännas som rakblad i halsen och helst av allt hade man bara velat somna om och vänta tills det är över. Men oavsett hur dåligt vi mår behöver kroppen energi, så att utesluta mat helt är tyvärr inte en bra plan, enligt en artikel från Women's Health.

Det man ska satsa på är mat med mycket näring. Däremot kommer vad du äter inte vara en mirakelkur som gör dig frisk, enligt överläkaren Nate Favini. 

– Vanligaste anledningen att du får halsont är en infektion. Viruset och ditt immunförsvars respons är vad som gör att halsens slemhinna blir inflammerad och gör ont, säger han.

Vad vi äter kan däremot påskynda vårt tillfrisknande, men det gäller att välja rätt och avstå från de livsmedel som kan göra ditt halsont värre. 

Vad ska jag undvika? 

Innan vi listar vad som hjälper ditt halsont är det värt att nämna det som du helst ska undvika. Jaclyn Tolentino menar att det är bäst att inte få i sig för mycket hårda och sura livsmedel. 

– Dessa kan göra så att halsen blir ännu mer känslig så saker som alkohol, kaffe, kex eller chips är det bara att glömma, säger hon.

Det finns även en risk att du kan drabbas av halsbränna om du får i dig för mycket av det sura, vilket i sin tur kan förvärra ditt halsont. Starka såser med chili eller kajennpeppar får också stanna på hyllan när du har ont i halsen. 

– För personer med allergier eller sura uppstötningar kan vissa mjölkprodukter, ibland även tomater, också öka slemproduktionen i halsen. Det bästa är att konsultera med en läkare, säger Jaclyn Tolentino. 

Vad är då det bästa du kan äta för din hals?

1. Soppa

Som vi redan gått igenom orsakas halsont av en inflammation, men även av uttorkning. Cynthia Li är doktor med fokus på internmedicin och författare av boken Brave New Medicin och förklarar att det är därför soppan är din nya bästis när halsen värker.

– Vätskor som buljongen i soppan fyller inte bara på förlorat vatten, utan saltet hjälper också din kropp att behålla vätskan inuti vävnaderna, säger hon.

2. Honung

Honung har varit en mirakelkur för att bli frisk från inflammationer och förkylningar länge, vilket inte är så konstigt.

– Ny vetenskap har visat att manukahonung är effektiv mot en mängd olika infektioner, både bakteriella och virala, inklusive de som orsakar förkylning, liksom vissa strep-arter vilket orsakar halsont, säger Dr. Cynthia Li.

Hon poängterar dock att man inte behöver överdriva, honung är fortfarande en sockerlösning.

– Om det blir för stora doser kan det hindra immunsystemet från att göra sitt jobb, säger hon.

3. Yoghurt

Yoghurt är en bra proteinkälla med kolhydrater och hälsosamma fetter. Dessutom innehåller det probiotiska bakterier som stärker immunförsvaret och håller skadliga bakterier borta, enligt Dr. Cynthia Li.

Hon förklarar att det också finns ett samband mellan yoghurtkonsumtion och minskande öron- och lunginflammationer. 

– Utöver det är det lätt att svälja yoghurtens svala och mjuka textur när inget annat hjälper, säger hon.

4. Potatismos

Magnesium, vitamin C och antioxidanter. Allt detta finns i potatisens skal. Lämnar du kvar det när du gör ditt potatismos kan det hjälpa till att stärka ditt immunförsvar, enligt Women's Health. 

Men! Se till att ditt potatismos inte är för varmt när du äter det, eftersom det kan irritera halsen ännu mer. 

5. Ägg

Rika på mineraler som zink, järn och selen, samt vitamin D och B12. Ägg kan hjälpa till att avvärja den otäcka infektionen som orsakar halsont, men se till att göra äggröra så blir det snällare mot halsen!

Annons: Läs mer om mode, skönhet och hälsa i magasinappen ARCY

6. Gröt

Generellt sätt är det bäst att få i sig mat som går lätt att svälja när man har ont i halsen och vad passar då bättre än gröt? 

Enligt Cynthia Li är gröt även rikt på mineraler och antioxidanter som kan fria kroppen från infektion. Igen - se till att gröten inte är för het bara! För het mat kommer inte kännas lindrande för halsen. 

7. Ingefära

Denna tropiska ört är en mirakelkur utan dess like. Det är till och med bevisat! Forskare har studerat ingefärans läkande egenskaper och funnit att den har smärtstillande, antioxidant- och antiinflammatoriska egenskaper, skriver Women's Health. 

I en studie publicerad i Nutrition Journal har man även sett att kombinationen av honung och ingefära har visat sig vara mer effektivt än båda var för sig. 

Dr. Cynthia Li tillägger att många med halsont även lider av snuva. Detta kan irritera magen och orsaka illamående, vilket ingefäran hjälper till att motverka.

8. Smoothies

Oftast gömmer sig de allra viktigaste näringsämnena i frukt och grönsaker. Men när man har ont kanske det inte känns som det skönaste för halsen.

Vad passar då bättre än en smoothie? Titta efter ingredienser som kål, selleri och bär som är fullproppade med sjukdomsbekämpande antioxidanter och har låga sockerhalter.

Istället för att använda apelsinjos som bas, testa vanligt vatten och en apelsin. Apelsinen innehåller insulinreglerande fiber, samt en rejäl dos C-vitamin.

9. Glass

Sist men inte minst har vi här en solklar favorit. Allt som är kallt hjälper mildra halsont, så om du är en glassfantast är det bara att ta för sig. Men se till att inte äta för mycket, tänk på att glass fortfarande innehåller en hel del socker! 

Aktuellt just nu