Mer än en halv miljon svenskar – fler kvinnor än män – lider av ofrivilligt urinläckage. En sjukdom som kan vara pinsam att prata om. Men det finns saker du kan göra själv för att minska problemen och även olika behandlingsmetoder.
Mer än en halv miljon svenskar – fler kvinnor än män – lider av ofrivilligt urinläckage. En sjukdom som kan vara pinsam att prata om. Men det finns saker du kan göra själv för att minska problemen och även olika behandlingsmetoder. Foto: Colourbox

8 enkla sätt att slippa ofrivilligt urinläckage

Var tredje kvinna drabbas någon gång under sitt liv av besvär med ofrivilligt urinläckage. Var femte opereras.

För vissa är problemet så besvärande att det begränsar möjligheterna till att leva ett normalt liv. Men hjälp finns att få.

– Inget att skämmas för, det är en sjukdom som vilken som helst, säger professor Ian Milsom.

Fler än en halv miljon svenskar lider av inkontinens. För många är besväret ett mindre problem och det är sällan ett tecken på allvarlig sjukdom.

För andra kan ofrivilligt urinläckage begränsa livskvaliteten och bli ett hinder i vardagen.

Kvinnor drabbas oftare än män. Var tionde kvinna besväras minst en gång i veckan och var tredje får urinproblem någon gång i livet.

- Anatomiska skillnader mellan män och kvinnor gör det lättare för en kvinna att bli inkontinent. Det finns också andra orsaker, till exempel kan barnafödande leda till skador på bäckenbottenmuskulaturen, säger Ian Milsom.

Ärtlighet, övervikt och sjukdomar som diabetes och ms kan också påverka.

Inkontinens är jämnt fördelad senare i livet

Även män löper risk att drabbas längre fram i livet, till exempel efter en stroke eller en prostataoperation – eller efter att ha drabbats av Parkinsons sjukdom.

– Vid 85-årsåldern är det ganska jämnt fördela mellan könen, säger Ian Milsom.

Det finns saker du kan göra själv för att lindra eller bli kvitt besvären. Är du kvinna hjälper bäckenbottenträning, alltså knipövningar.

LÄS MER: Kolla själv – är du farligt stressad?

Motion är bra.

– Träning som innebär att man förbättrar muskulaturen i kroppen i sin helhet, men också i underlivet, är viktig, säger Ian Milsom.

Ian Milsom. Foto: Magnus Gotander

Tänk även på att inte dricka överdrivet mycket.

– En trend i dag är att många går omkring med en vattenflaska. Visst är det viktigt att få i sig vätska, men ibland går det till överdrift. Att kissa för ofta blir lätt en dålig rutin.

Förebyggande behandling i framtiden

Det finns också andra sätt att skaffa sig dåliga ovanor som kan försämra blåsfunktionerna. Ian Milsom ger ett exempel:

– Låt oss säga att familjen sätter sig i bilen för att ge sig i väg på en 100-kilometersresa, då ber man ofta barnen att kissa innan avfärd. Men de kanske inte ens är kissnödiga.

LÄS MER: Kolla själv – har du drabbats av stroke utan att veta?

Den som upplever urinläckaget som så besvärligt att det påverkar vardagslivet ska söka professionell hjälp. Det finns enkla behandlingar som hjälper en att komma till rätta med problemen. I svårare fall kan ett ingrepp hjälpa.

– De operationer vi använder i dag, jämfört med de som var i bruk för 20 år sedan, har blivit mycket enklare och dessutom effektivare, säger Ian Milsom.

Forskningen går alltså framåt. Ian Milsoms grupp söker efter de faktorer som gör att en viss individ löper större risk att drabbas än andra.

– Då kan vi förutsäga om en kvinna i framtiden kommer att få problem. Sjukvården skulle kunna rikta sina insatser just på de personerna.

Så kommer du till rätta med problemen

Bäckenbottenträning – knipövningar – är bra vid alla typer av inkontinens hos kvinnor. Principen är att man ska öva upp snabbhet och styrka i muskulaturen genom att knipa.

Simning är bra. Foto: Colourbox

Ha inte för bråttom på toaletten. Då kan de känsliga kissreflexerna påverkas. Du ska sitta skönt och det måste få ta den tid det tar.

Motionera – gärna promenader, cykling eller simning.

Gå ner i vikt om du lider av övervikt.

Drick lagom mycket. Blir du kissnödig för ofta kan det skapa dåliga ovanor och "krympa" blåsan.

Undvik att kissa för "säkerhets skull" fastän du egentligen inte är kissnödig.

Håll dig inte i onödan.

Om problemen upplevs som alldeles för besvärande ska du söka hjälp. Det finns behandlingar som hjälper. Operation kan vara ett alternativ.

Olika typer av inkontinens

Ansträngningsinkontinens

• Om det läcker urin när du till exempel hoppar, hostar, joggar eller nyser brukar det kallas för ansträngningsinkontinens. Typisk är att det då läcker små skvättar utan att du egentligen känner något behov av att kissa.

Träningsinkontinens

• Men händer det att du inte hinner till toaletten i tid brukar det däremot kallas för träningsinkontinens.

Blandinkontinens

• Ofta orsakas besvären av en kombination av de här två typerna. Då kallas det för blandinkontinens.

Aktuellt just nu