Kalium är ett livsviktigt näringsämne. Det är avgörande för kroppens nerv- och muskelfunktion, samt för att reglera blodtrycket.
1 av 2: Kalium är ett livsviktigt näringsämne. Det är avgörande för kroppens nerv- och muskelfunktion, samt för att reglera blodtrycket. Foto: Shutterstock
Kalium finns framför allt hittas i frukt, grönsaker, kött och fisk.
2 av 2: Kalium finns framför allt hittas i frukt, grönsaker, kött och fisk. Foto: Fotolia

7 tecken på att du har brist på kalium

Kaliumbrist kan visa sig på flera sätt. Känner du dig trött, svag och nere? Då kan du vara i riskzonen och i värsta fall kan det kräva läkarbehandling.

Eller så får du äta mer potatis, frukt och grönsaker.

Kroppen behöver en massa vitaminer och mineraler för att fungera. Till dessa hör kalium. Det livsviktiga näringsämnet, som framför allt hittas i frukt, grönsaker, kött och fisk, är avgörande för kroppens nerv- och muskelfunktion, samt för att reglera blodtrycket. Kroppen sköter allt detta själv och en normalfrisk person behöver sällan tänka på att få i sig kalium.

Hyperkalemi och hypokalemi

Du kan både ha för höga och för låga halter av kalium i blodet.

Hyperkalemi

Förhöjda nivåer av kalium i blodet kallas för hyperkalemi. Vid lindriga fall behöver det inte ge några symtom, men vid höga nivåer kan det bland annat leda till illamående, svaghets känslor och oregelbundn hjärtrytm. Två vanliga orsaker är läkemedel eller njursjukdom. Ovanliga sjukdomar i binjurarna kan också leda till förhöjda kaliumvärden. Behandlingen beror på orsaken till de höga nivåerna. I vissa fall kan det räcka med att undvika mat som innehåller mycket kalium.

Hypokalemi

Låga kaliumvärden i blodet kallas hypokalemi och kan vara svårt att upptäcka själv. Trötthet och orkeslöshet är några symtom men kan förstås bero på något helt annat.

Vanliga orsaker är läkemedelsbehandling eller att kroppen förlorat mycket salt i samband med diaréer eller kräkningar. Även njursjukdomar kan spela in.

Behandling beror på vad som orsakar problemet.

Källa: 1177 Vårdguiden

Onormalt låga halter kalium i blodet kallas på medicinspråk för hypokalemi och är ovanligt. Tillståndet orsakas vanligen av urindrivande mediciner, men det kan också bero på njursjukdom. Vid allvarlig kaliumbrist krävs omedelbar läkarbehandling - dock är sådana fall ovanliga. Mer troligt är att man fått en lindrigare kaliumbrist på grund av diarré eller kräkningar, när man förlorat mycket salt.

LÄS OCKSÅ: Magnesium viktigare att få i sig än du tror

Kaliumbrist - varningssignaler & symtom

Men hur ska man då veta om man borde fylla på sina kaliumdepåer med hjälp av ändrad kost eller tillskott? Vilka är de tydligaste varningssignalerna?

Det går att ta ett blodprov, men börja med att observera dig själv. Med inspiration av tidningen Women's health listar vi sju eventuella tecken.

1. Du äter en massa skräpmat

Ju mer natrium man får i sig, desto mer kalium avsöndrar kroppen. Alltså: om du äter en massa salta, processade livsmedel som chips, kex och färdigrätter har du högst troligen låga kaliumnivåer.

2. Du blir förstoppad

Kalium är nödvändigt för samtliga av kroppens celler. Vid allvarlig brist försämras således många funktioner i maskineriet, inklusive matsmältningssystemet. Förstoppning, svullnad och kramp är tänkbara konsekvenser av detta. Men kom ihåg att det finns många andra orsaker till magbesvär.

LÄS OCKSÅ: D-vitamin – får du tillräckligt?

3. Du känner dig konstant utmattad

Kalium har som sagt stor betydelse för hela kroppen. Om nivåerna sjunker rejält kan du därför känna dig matt överlag. Var uppmärksam på ditt tillstånd när du vaknar, går och lägger dig - eller vid träning. Om du är dödstrött trots att du sovit bra, eller känner dig helt slut på gränsen till spyfärdig efter löppasset, så kan det mycket väl vara kaliumbrist, även om det finns mer troliga kandidater.

4. Du blir yr eller känner dig svimfärdig

När kaliumbalansen rubbas får hjärtat svårare att pumpa ut blodet i kroppen - och hjärtslagen blir färre. Det kan i sällsynta fall göra att du upplever att du håller på att svimma.

5. Musklerna krampar och känns svaga

Kalium är särskilt viktigt för muskelcellerna, så när nivåerna är låga kan man få problem med muskelvärk och spasmer (ryckningar).

LÄS OCKSÅ: 8 tips för att boosta ditt immunförsvar

6. Du får domningar och stickningar i benen

Kalium håller även nervsystemet i schack, varför man kan drabbas av obehagliga domningar och stickningar i ben, fötter, armar och händer.

LÄS OCKSÅ: 9 tecken som kan tyda på att du har järnbrist

7. Du har högt blodtryck

Kalium hjälper till att vidga blodkärlen. Vid brist på mineralet drar de alltså ihop sig, vilket får blodtrycket att stiga. Många med högt blodtryck märker inget alls, medan vissa kan få huvudvärk. Se till att mäta trycket regelbundet vid hälsokontroller.

Livsmedel som innehåller mycket kalium

Kalium finns i nästan alla livsmedel men några har lite högre halter än andra – exempelvis frukt och grönt.

Enligt Netdoktor innehåller följande livsmedel mycket kalium:

Frukt: Banan, aprikos, vindruvor, granatäpple, guava, kiwi, papaya, rabarber, äppeljuice, körsbär och torkad frukt som katrinplommon, russin, dadlar och fikon.

Grönsaker: Sparris, bladsallad, spenat, blomkål, majs, purjolök, stjälkselleri, rotselleri, squash, pumpa, avokado, tomater.

Andra livsmedel: Kli, fullkorn, müsli, bönor, ärtor, linser, nötter, mjölk, mjölkprodukter, yoghurt, fisk, nötkött, choklad, färdiglagade såser, sportdrycker, lakrits, saltersättningar.

Rekommenderat dagligt intag av kalium

Spädbarn 6-11 månader: 1,1 gram
Barn 12-23 månader: 1,4 gram
Barn 2-5 år: 1,8 gram
Barn 6-9 år: 2,0 gram
Flickor 10-13 år: 2,9 gram
Pojkar 10-13 år: 3,3 gram
Kvinnor och flickor från 14 år: 3,1 gram
Män och pojkar från 14 år: 3,5 gram
Gravida och ammande: 3,1 gram

Livsmedel med lågt kaliuminnehåll

Lider du av för höga kaliumnivåer är det bättre att satsa på en kaliumfattig kost, även om det fortfarande är viktigt att äta balanserat och sunt.

Här är några livsmedel som innehåller lägre nivåer av kalium:

Frukter: Ananas, äpplen, päron, vattenmelon, konserverad frukt, klementin, litchi, nektarin, druvjuice, krusbär, blåbär och lingon.
Grönsaker: Frysta minimorötter, grön paprika, inlagda rödbetor, konserverade gröna ärter, grönsaksblandningar kokta i mycket vatten.
Andra livsmedel: Kyckling, kalkon, tonfisk, cervelatkorv, ägg, räkor, pasta, vitt ris, kaffe, te, cheddarost, keso.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av ToppHälsa + varma tights från Röhnisch. Köp nu!