7 myter om vad som händer i klimakteriet

<p>För många är klimakteriet en härlig tid.</p>

Foto: Panthermedia

1 av 2: <p>För många är klimakteriet en härlig tid.</p>

<p>Mindre portioner och ökad fysisk aktivitet gör det lättare att hantera ovälkomna biverkningar som viktökning<br></p>

2 av 2: <p>Mindre portioner och ökad fysisk aktivitet gör det lättare att hantera ovälkomna biverkningar som viktökning<br></p>

Klimakteriet utmålas ofta som den vuxna kvinnans största fiende.

Men är det verkligen så illa?

Nej, övergångsåldern kan tvärtom bli den bästa tiden i ditt liv, menar experter.

Här listar vi sju vanliga missuppfattningar om menopausen.

Ämnen i artikel:

Andra har också läst

Om du inte börjat oroa dig själv har du säkert hört andra kvinnor oja sig över övergångsåldern och dess konsekvenser. Vem vill drabbas av plötsliga värmevallningar på jobbet – eller vakna mitt i natten av kraftiga svettningar?

Klimakteriet ÄR en stor omställning i kroppen, som KOMMER att medföra vissa mindre roliga kroppstillstånd. Men man ska heller inte överdriva: flera av symptomen går att lindra utan läkarhjälp, och att slippa månatliga blödningar kan ju vara ganska skönt?

För de flesta kvinnor inträffar den så kallade menopausen i åldern mellan 45 och 57. Då minskar produktionen av könshormonet östrogen. För 85 procent innebär omställningen någon form av obehag, som ovan nämnda svettningar eller sömnproblem och humörsvängningar. Men genom att vara fysiskt aktiv och träna regelbundet kan man underlätta besvären.

Klimakteriet brukar göra entré cirka ett år innan man får sin sista mens. För många kvinnor är det en period av livet som man INTE ser fram emot.

Dock är många av de skräckscenarier som florerar betydligt uppförstorade. Med inspiration av tidningen Prevention listar vi sju felaktiga myter om den fruktade menopausen:

LÄS OCKSÅ: Klimakteriebesvär kan lindras med yoga

Foto: Panthermedia

Det går att förebygga eller lindra svettningarna.

1. Din mens bara slutar en dag

FEL

Det händer visserligen ett fåtal kvinnor att mensen slutar tvärt, men för de flesta tar den farväl lite allteftersom under några år, med oregelbundna blödningar som kan variera i mängd från gång till gång.

Det beror på att äggstockarna växlar i produktion: ibland jobbar de mer än vanligt, ibland mindre. Då ändras även hormonnivåerna i kroppen.

2. Värmevallningar och svettningar går inte att göra något åt

FEL

Vågor av hetta med efterföljande svettningar ÄR ett vanligt problem under klimakteriet. Men det går faktiskt att förebygga eller lindra besvären.

Tänk till exempel på att alltid ha ett glas kallt vatten i närheten, och att klä dig i flera lager så att du kan ta av dig när du blir varm. Drick inte heta drycker före sänggåendet och håll sovrummet svalt.

3. Vallningar är det främsta symptomet på att du är där

FEL

Nej, det finns faktiskt flera kroppsliga (och mentala) tillstånd som avslöjar att du hamnat i klimakteriet. Till exempel är nattliga uppvaknanden, trötthet, irritation och humörsvängningar vanliga symptom.

Notera hur du känner dig när du vaknar och under resten av dagen, så att du bättre kan planera hur du ska möta dina behov. Är det god sömn du borde lägga krutet på till exempel? Eller behöver du gå i terapi för att tygla dina känslor?

4. Du kommer att gå upp i vikt

FEL

Hormonerna är visserligen i gungning, och ämnesomsättningen saktar ner. Men det är inte så att alla lägger på sig när de hamnar i klimakteriet.

Dock brukar man behöva anstränga sig lite mer än tidigare för att hålla sig i form, med en stabil vikt. Mindre portioner och ökad fysisk aktivitet är ett relativt enkelt recept, som också gör det lättare att hantera ovälkomna biverkningar.

5. Sexlusten försvinner

FEL

En del kvinnor kan visserligen uppleva en liten lustdipp, men för de allra flesta är det inte själva sexdrivet utan elasticiteten och fuktigheten i vaginan som blir lidande av klimakteriet. När östrogennivåerna minskar uppstår lätt en torrhet, som kan göra det obekvämt att ha sex.

För att undvika obehag kan man med fördel använda glidmedel – eller behandla underlivet med östrogen. Då påverkas enbart slemhinnan i slidan, inte resten av kroppen.

6. Du kommer behöva använda inkontinensskydd

FEL

Under klimakteriet blir vävnaden i urinblåsan tunnare och mindre elastisk, vilket i sin tur orsakar ett sämre tillslutet urinrör. Det kan göra det svårare att hålla sig, speciellt om man hostar, nyser eller rör på sig.

Som tur är finns flera effektiva hjälpmedel att ta till, som klassiska knipövningar eller en lokal östrogenbehandling som stärker upp musklerna. Så nej, man måste inte börja använda "vuxenblöja".

7. Klimakteriet är något att frukta

FEL

Menopausen utmålas ibland som rena helvetet – och som slutet på en aktiv och vital tid. Men det är en grov överdrift.

Klimakteriet är inte en sjukdom, utan början på en ny fas i livet, som högst troligen kommer att innebära flera positiva förändringar. Bara det att du slipper blödningar en gång i månaden är ju värt att hurra för?

LÄS OCKSÅ: Klimakteriet - professorn om hur vi mår egentligen

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer