Foto: Shutterstock

5 vanliga skomisstag som skadar dina fötter

Så länge en sko är hel och ren är det helt okej att använda den, eller hur?

Tänk om. Här är några vanliga misstag vi gör med våra skor, som i förlängningen kan skada våra fötter.

Att välja skor enbart efter hur de ser ut är en av de största otjänsterna du kan göra dina fötter.

Och bara för att en sko ser ny ut, innebär det inte automatiskt att den borde stanna i skostället.

Med hjälp av The Healthy listar vi några vanliga misstag som kan leda till fotproblem. 

1. Du byter inte ut skor med nednötta sulor

Olika av en sko slits olika mycket. Även om skon ser snudd på ny ut på ovansidan kan själva sulan vara allt annat än fotriktig. Hälarna är särskilt utsatta eftersom de bär stora delar av din vikt. De kan därför nötas ut inom loppet av någon månad. Dessutom går alla lite olika så det är inte ovanligt att en sko tar mer stryk än den andra – vilket skapar en obalans.

– Titta på hälen, om du inte längre står normalt så är det dags att byta skon, säger pediatrikern Jane Pontious.

LÄS OCKSÅ: Illaluktande skor? Så får du bort stanken

2. Du byter inte löparskor tillräckligt ofta

Många springer i sina skor alldeles för länge. Det är kanske inte så konstigt eftersom det kostar en slant att byta, men det är viktigt för att undvika skador. När skorna använts för länge nöts sulan ner och dämpningen blir inte lika effektiv. Det kan leda till onda fötter, anklar, knän och höftleder.

Generellt brukar man säga att den sko håller mellan 100 till 150 löpmil. Men det är inte det enda man ska tänka på.

– Man brukar säga att en sko klarar ungefär tre år, sedan börjar den torka, har Maria Kuperion, ortopedtekniker vid Gå och löpkliniken i Stockholm, tidigare förklarat för Hälsoliv.

Köper du en sko på rea kan det innebära att den legat ett tag och skons livslängd förkortas ytterligare. För att öka livslängden på skon hittar du några goda råd du kan följa här: Experten: Så får du löparskorna att hålla längre.

Om du är sugen på en ny löparsko – spana in vårt stora test för 2020! Nedan hittar några av vinnarna:

Hoka One, Speedgoat 4

Foto: Hoka One

Annons: Hitta bästa priset på denna löparsko (dam) – se Prisjakt! (extern länk)

Annons: Hitta bästa priset på denna löparsko (herr) – se Prisjakt! (extern länk)

Salomon Speedcross 5 GTX 

Foto: Salomon

Annons: Hitta bästa priset på denna löparsko (dam) – se Prisjakt! (extern länk)

Annons: Hitta bästa priset på denna löparsko (herr) – se Prisjakt! (extern länk)

Nike Air Zoom Pegasus 36 trail GTX

Foto: Nike

Annons: Hitta bästa priset på denna löparsko (dam) – se Prisjakt! (extern länk)

Annons: Hitta bästa priset på denna löparsko (herr) – se Prisjakt! (extern länk)

3. Du krossar tårna

Att välja skor som är alldeles för trånga framtill är vanligt, företrädesvis hos kvinnor, säger Jane Pontious. När tårna gång på gång trycks mot varandra i exempelvis snäva klackskor kan det bland annat leda till hallux valgus, hammartå och till och med nervskador.

– Jag säger alltid till mina patienter att titta på sin egen fot och hur den är formad och därefter på skon de tänker köpa, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Ont i fötterna? 5 vanliga orsaker till smärtan

4. Du provar skorna vid fel tidpunkt på dagen

Tro det eller ej men våra fötter förändras faktiskt under dagen. Ju längre vi är uppe och går desto mer blod kommer cirkulera i den nedre delen av kroppen vilket gör att fötterna sväller en aning. Om du ska prova skor är det alltså bäst att göra det mitt på dagen eller lite senare för att svullnaden ska komma med i beräkningen.

– Ett vanligt misstag är att prova skor på helgen det första man gör när man springer ärenden, säger professor Jonathan Labovitz vid Health Sciences College of Podiatric Medicin i Pomona.

5. Du provar inte dina skor på rätt sätt

Det är inte heller enbart tidpunkten som spelar roll när du provar skor. Först och främst ska du alltid testa skorna när du står upp eftersom din fot kommer glida framåt, vilket kan förändra bekvämligheten.

En annan viktig faktor är att låta provningen ta tid. Pontious tycker att du ska testa skon i mellan 5 till 10 minuter innan du bestämmer dig.

Tänk på att även tårna ska ha det så bekvämt som möjligt. Skon måste vara bred nog och lång nog för att din längsta tå ska kunna sträcka ut sig ordentligt.

Om möjlighet finns, ta hjälp av en butiksanställd som kan utvärdera huruvida skon sitter som den ska.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av ToppHälsa + varma tights från Röhnisch. Köp nu!