Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>Hälsa>Sjukdomar & besvär

Publicerad 27 sep 2019 19:00

5 vanliga förklaringar till att minnet sviker

Det är ovanligt att drabbas av demenssjukdomar innan 60-årsåldern, även om det händer.

Det är ovanligt att drabbas av demenssjukdomar innan 60-årsåldern, även om det händer.

Foto: Shutterstock

Har du plötsligt blivit glömsk? 

Minnesstörningar behöver inte alltid vara tecken på demens.

Här listar vi några andra vanliga förklaringar till att minnet sviktar.

Glömt bort var du la bilnycklarna? Tappade du bort ordet mitt i ett samtal? Står lunchlådan kvar på diskbänken? Vänta lite, var det du som skulle hämta barnen från fritids i dag?

När minnet sviktar är det lätt att frukta det värsta. Och visst finns det en risk att glömskan är symtom på demens eller Alzheimers sjukdom, men det är viktigt att komma ihåg att det här är åkommor som är väldigt sällan drabbar personer under 60.

Så, vad beror plötslig glömska på? Inspirerade av Bustle har vi sammanställt en lista.

1. Stress ger problem med minnet

I dag vet vi att stress är ett stort samhällsproblem – hela var femte sjukskrivning i Sverige är stressrelaterad. Ett tidigt varningstecken när belastningen blir hög är dåligt minne. 

– Jag glömde bort saker och sa fel ord. Skulle jag säga ”motorcykel” sa jag kanske ”cykelhjälm”. Du vet, inte rätt ord men ett ord inom samma område. Man tycker att man säger rätt, men så tittar andra konstigt på en och man inser att man nog sagt fel ord, säger läkaren Anna Voltaire i en stor intervju om utmattningssyndrom.

Du kan också uppleva att korttidsminnet är sämre. Det här handlar inte om att ditt minne håller på att förtvina, utan att tankar och oro gör det svårt att vara uppmärksam och ta in ny information.

2. Sover du tillräckligt?

Alla som läst körkortsteoriboken vet att sömn är viktigt för vår förmåga att reagera, fatta beslut och hålla uppsikt. Trötthet eller för lite sömn gör oss ganska... tröga. Det finns forskning som visar att för lite REM-sömn, då frontalloben får en chans att vila, gör att minnet fungerar sämre i stressiga situationer. 

Sömnbrist kan dessutom leda till stress och ångest, vilket i sin tur har negativ inverkan på minnet (se punkt ett).

3. Multitasking – det är en fälla

Visst, visst, dygnet har för få timmar för att inte multitaska. Betala räkningar, buda på på sticklingar på Tradera, laga mat och hjälpa barnen med läxorna samtidigt kanske känns som en tidseffektiv och genial idé i stunden. Det är bara det att det är en ytterst liten andel av världens befolkning som faktiskt klarar av att jonglera flera saker samtidigt, och om du läser den här artikeln är du antagligen inte en av de 2,5 procenten. Ledsen.

LÄS OCKSÅ: Glömsk? Här är forskarnas knep för att minnas bättre

4. Depression påverkar minnet

Är du deprimerad? De flesta som drabbas av en depression kommer att märka av koncentrationssvårigheter och problem med att minnas saker. Det är heller inte ovanligt att det tar längre tid att göra vardagliga sysslor.

Om du misstänker att det rör sig om en depression, kontakta din vårdcentral. Depressioner är alltid övergående, och så även minnesproblemen, men det finns ingen anledning till att ”härda ut” utan hjälp från vården.

5. Det är sköldkörteln som är problemet

Hypotyreos, underaktiv sköldkörtel, kan ge många problem. Från håravfall till migrän och astma. Det är heller inte ovanligt att minnet påverkas av sjukdomen, ofta tillsammans med depressionsliknande symtom. Lyckligtvis är sköldkörtelproblem något som går att behandla med medicin.

LÄS OCKSÅ: Vanliga tecken på att du har problem med sköldkörteln