Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>SJUKDOMAR & BESVÄR

Publicerad 9 aug 2018 19:00

5 tecken på prediabetes som man inte ska ignorera

Det finns flera tecken på prediabetes som är viktiga att tänka på

Det finns flera tecken på prediabetes som är viktiga att tänka på

Foto: Shutterstock

Förstadiet till typ 2-diabetes kallas prediabetes och många kan vara i riskzonen utan att veta om det. 

Typ2-diabetes innebär att bukspottkörteln inte orkar producera tillräckligt med insulin för att ta hand om den glukos som utsöndras i blodet efter att man har ätit. Ett förstadium till det här är prediabetes som egentligen innebär att kroppen börjar få svårt att producera tillräckligt med insulin men att det funkar fortfarande. Blodsockret är förhöjt men inte så mycket förhöjt att man skulle kunna få en diabetesdiagnos. 

LÄS MER: Så kan du förebygga diabetes typ 2

Kan vara osynligt tills man tar blodprov

Det kan ta allt från några år till 10 år innan en prediabetes utvecklas till diabetes typ 2.  Riskfaktorerna varierar men de vanligaste är bukfetma, övervikt och stillasittande livsstil. Men det utvecklas inte alltid till diabetes utan ungefär 70% av de som diagnosticeras får till slut diabetes typ 2. 

I Sverige använder vi WHOS:s gränsvärden och ett värde på över 6,0 tyder på  prediabetes. Det positiva är att man kan bromsa det genom en förbättrad livsstil som viktminskning, kostförbättring osv. Det kluriga är att det är svårt att veta om man har det eller inte. Det märks inte och känns inte och det enda sättet är att gå till vårdcentralen och mäta sina värden. Men det finns vissa saker som man inte ska ignorera och som kan indikera att du har prediabetes. 

LÄS MER: Skillnaden mellan diabetes typ 1 och diabetes typ 2 

1. Övervikt

Övervikt som specifikt sätter sig runt midjan ökar dina risker att bli resistent mot insulin. Att vara överviktig stressar bukspottkörteln och då kan inte insulinet göra sitt jobb. Om det framför allt är kring magen så betyder det att du har fett kring dina organ vilket också indikerar att du är i riskzonen för diabetes. 

2. Ålder

Det går inte att stoppa tiden men bara genom att bli äldre så ökar riskerna. I USA rekommenderas att alla över 45 tar regelbundna blodprov för att se kolla blodsockret. Att allmänt åldras är en risk för prediabetes så lika bra att kolla kanske ? 

3. Aktivitet

Obefintlig aktivitet kan leda till prediabetes förr eller senare. Träning har effekt på så många områden. Det hjälper dig att hålla vikten  och i sin tur så hjälper det till att minska risken för prediabetes och diabetes. Om du är van att inte röra på dig så börja så smått och öka på försiktigt. 150 minuters medelträning i veckan är att rekommendera. 

LÄS MER: Långa arbetsdagar ökar risken för diabetes typ 2 hos kvinnor  

4. Tidigare blodsockerproblem

Har du haft graviditetsdiabetes har du större risk för att utveckla prediabetes eller diabetes. Ditt arv betyder också mycket. Om du har diabetes i familjen är risken större att du får prediabetes. 

5. Dålig sömn

Om du sover dåligt så påverkar det kroppen i allra högsta grad.  Du får bland annat ett ökat stresshormonspåslag i kroppen. Många vet inte att dålig sömn och ökat stresspåslag kan vara en risk för att utveckla prediabetes. Kroppen återhämtar sig under sömnen och sover man inte så utsätts kroppen för en konstant stress som den aldrig får vila ifrån.