Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA

Publicerad 8 mar 2018 19:00

Sex saker du gör varje dag som kan vara dåligt för din hälsa

Vardagliga saker kan påverka din hälsa negativt.

Vardagliga saker kan påverka din hälsa negativt.

1/2

Foto: Fotolia.

Att inte få tillräckligt med sömn påverkar både kropp och knopp.

Att inte få tillräckligt med sömn påverkar både kropp och knopp.

2/2

Foto: Fotolia.

Att vara hälsosam innebär inte bara bara att äta rätt och träna. 

Det du gör varje dag påverkar också din hälsa, på gott och ont. 

Här är sex saker du gör varje dag som kan ha negativa hälsoeffekter. 

Inspirerade av Huffington Post har vi listat sex vardagliga saker du gör som kan påverka din hälsa negativt: 

1. Du sitter för mycket still 

Vi sitter alldeles för mycket, vilket inte är bra för oss. Det kan leda till övervikt och flertalet sjukdomar. Många har också kontorsjobb som innebär mycket stillasittande. 

I en tidigare studie vi skrivit om rapporterades det att det finns en koppling mellan mycket stillasittande och att dö i förtid. Forskarnas råd är att ta en bensträckare var 30:e minut, och röra på sig. Att göra små förändringar, som att ta trapporna eller gå en promenad på lunchen, har positiva hälsoeffekter. 

2. Du sover inte tillräckligt

Sömnbrist påverkar både kroppen och humöret. Studier har visat att ditt arbetsminne försämras kraftigt av bara en natts dålig sömn, men bara för kvinnor. Män verkade inte påverkas i lika stor utsträckning som kvinnor av en natts dålig sömn. 

Men om du har svårt att sova och inte hinner sova åtta timmar varje natt - ingen panik. Vi har alla olika sömnbehov, och viktigast är att du vet vad som får dig att må bra. Och du kan alltid sova ikapp på helgen. 

LÄS OCKSÅ: Därför ska du lägga dig samma tid varje dag

3. Du får ont någonstans och börjar leta svar på Google

Halsen kliar och du har fått ett nytt utslag. En snabb googling ger dig ren och skär skräck - du kommer dö. Eller inte. Att googla sina symptom har blivit vanligt, och kan i många fall vara bra och informativt. Men oftast så får man upp skräckdiagnoser och hamnar i forum där folk utförligt beskriver sina hemska upplevelser. 

För att undvika stress och svår hälsoångest gör du bäst i att inte googla när du får ont någonstans. Ring i stället din vårdcentral och träffa en livs levande läkare. 

Googlar du dina symptom?

Foto: Fotolia.

4. Du jobbar över – varje dag

Du älskar ditt jobb – bra! Men lika viktigt som det kan vara med ett bra jobb och en karriär som går spikrakt upp, lika viktigt är det med återhämtning. Sjukskrivningarna för utmattningsdiagnoser ökar, och allt fler upplever stress och press på arbetet. Genom att göra små förändringar som att inte kolla mejlen på kvällarna eller att ta med dig jobbet hem varje kväll kan du minska din arbetsstress. 

LÄS OCKSÅ: 8 oväntade saker som händer i klimakteriet

5. Du tillbringar för mycket tid på sociala medier

Hur skulle du känna om din mobil gick sönder och det tog flera dagar att laga den? Hade det gett upphov till en mindre panikattack? Då är det kanske dags att se över sina mobilvanor, och minska på tiden du lägger på sociala medier. Forskning har visat att vi påverkas negativt av att hela tiden byta fokus när vi kollar i mobilen och trots att det är i princip omöjligt att leva utan telefonen, så kan det vara bra att dra ner på användandet av sociala medier. 

Här kan du läsa mer om hur du kan bli av med ditt mobilberoende. 

6. Du hetsäter en smörgås vid skrivbordet till lunch

Det kan vara bra att multitaska, men se upp så det inte går för långt. Lunchen ska vara en välbehövlig paus från arbetet, och att äta framför datorn kan vara dåligt. 

– Du måste vara avslappnad för att kunna smälta maten. Om du är stressad och äter snabbt kan det påverka matsmältningen på ett negativt sätt. Att äta när du är stressad kan också öka risken för att du äter mer, och då också går upp i vikt, säger Jennie Miremadi, nutritionist i Los Angeles till Huffington Post. 

Här kan du läsa mer anledningar till att det är bra att ta lunchrast.