Att välja mat när du är hungrig och har lågt blodsocker är en dålig idé. Försök att ha en plan innan du springer iväg på en picknick eller fest.
1 av 2: Att välja mat när du är hungrig och har lågt blodsocker är en dålig idé. Försök att ha en plan innan du springer iväg på en picknick eller fest. Foto: Shutterstock
Packa picknick-väskan? Ägg, makrill och vattenmelon är både gott och bra för vikten.
2 av 2: Packa picknick-väskan? Ägg, makrill och vattenmelon är både gott och bra för vikten. Foto: Shutterstock

Så slipper du extra sommar-kilon

Härliga sommardagar och skön semester med resor och fester.

Hur funkar det om man följer en diet, eller vill slippa gå upp i vikt?

Alldeles utmärkt. Här får du veta hur.

Sommaren är egentligen ett gyllene tillfälle att inte bara hålla vikten utan också tappa kilon.

Faktum är att kilona lättare rinner av oss när det är ljust och varmt ute – medan vi lättare lägger på oss extrakilon då det är mörkt och kallt.

Människans biologiska klocka styrs av ljus och mörker. När höstmörkret faller stiger halten av sömnhormonet melatonin i kroppen. Hjärnan tolkar detta som att det är dags att ta det lugnt, boa i hemmet och lagra fett. Vi blir tröttare, och mer sugna på fet och energirik mat.

När ljuset och sommar är här blir vi mer rörliga och utåtriktade, och aptiten ökar för vattenrik och energisnål mat.

Att det är varmt ute gör oss mindre hungriga.

När vi äter stiger värmeproduktionen i levern, och temperaturen höjs kring tarmar och magsäck, vilket ger mättnad. Blir vi varma av sommarvärmen tolkar hjärnan det som att vi behöver mindre energi, och aptiten brukar minska.

LÄS OCKSÅ: Smala kvinnors 9 bästa viktknep

 

Följer du en diet? Gör så här:

Fortsätt din vikt-resa, men var mer flexibel. Om du följer 5:2 kan du kanske variera dina fastedagar oftare för att ”parera” kalas, grillmiddagar och annat. Följer du LCHF, eller en annan diet, ta med dig smarta och goda alternativ till festerna!

I värmen kan det vara enklare att äta lite under dagen, och sedan äta de flesta kalorierna på kvällen. Det brukar också vara smidigast socialt.

Åker du på en efterlängtad resa och inte vill räkna kalorier, pausa och fortsätt när du kommer hem.

En annan variant är att ta semester från att räkna kalorier exakt, men att ändå se till att till exempel varannan dag är hälsosam. Var extra medveten om vad du äter; ta mindre portioner, välj hälsosam mat, och säg nej till sötsaker, glass och liknande.

Välj med omsorg vad du äter, ät långsamt och njut av maten, och se till att du hinner bli hungrig mellan målen.

 

Tänk efter när du mixar drinkar

Säg nej till alla sötade drycker – som läsk och saft.

Mixa hellre egna drinkar på grönsaker, frukter och bär (utan att spetsa med socker eller andra tillsatser).

Har du en råsaftcentrifug? Pressa juice på rödbeta, citron, ingefära och morot. Supergott och effektivt mot sötsug.

I en mixer kan du blanda bär, lite avokado och gröna blad (till exempel spenat, eller annat från grönsakslandet) samt osötad naturell yoghurt eller mjölk. Späd med vatten vid behov och lägg is i. Läskande och lyxigt gott.

LÄS OCKSÅ: Är din favoritdrink en kaloribomb?

 

Packa matsäcken rätt

Bra att packa: ägg, makrill, nötter, torkad frukt, naturell yoghurt, müsli med nötter och frön, fruktsallad.

 

Spetsa semestern med annat än sött…

Koppla av, läs, ta dagen som den kommer. Sänk förväntningarna inför semestern och kom ihåg att njuta. Låt semestern vara en tid för återhämtning och reflektion.

 

Ha en plan för fester, släktträffar, resor…

Om du följer 5:2, LCHF eller vill äta kalorisnålt i sommar och vill gå ner i vikt – åk aldrig på ett kalas, en resa eller liknande utan att ha bestämt hur du ska göra med kosten, tipsar beteendevetaren Maria Helander:

– Att ha en plan för hur du ska äta är A och O. Då slipper du välja. Till exempel när du kommer ner till hotellets frukostbuffé. Eller trängs med släkten i julihettan runt ett bord fullt med kakor. Alla beslut tar energi. Är du trött – av värmen, av lågt blodsocker, av stressig miljö – finns risken att ”reptilhjärnan” tar över och du väljer de snabba kolhydraterna som ger dig en kick. Formulera en plan så ligger du steget före.”

 

LÄS OCKSÅ: 7 frukostar som bränner fett

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + härlig hudvård för 199 kr. Köp nu!