Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Hälsoliv i ett bättre anpassat format?

Mobil Tablet Dator
Många har det tufft under de mörka och kalla vintermånaderna.
Många har det tufft under de mörka och kalla vintermånaderna.
Många har det tufft under de mörka och kalla vintermånaderna.
Även om det är okej att känna sig lite nere, finns det flera saker du kan göra för att lyfta humöret.
Även om det är okej att känna sig lite nere, finns det flera saker du kan göra för att lyfta humöret.
Även om det är okej att känna sig lite nere, finns det flera saker du kan göra för att lyfta humöret.
1 AV 3
Viktigt att undvika brist
2 AV 3
Många har det tufft under de mörka och kalla vintermånaderna.
Foto: Shutterstock
3 AV 3
Även om det är okej att känna sig lite nere, finns det flera saker du kan göra för att lyfta humöret.
Foto: Yeko Photo / Colourbox

Så orkar du igenom vintern – 5 tips för ditt välmående

Kyla, mörker och slask. 

För många betyder inte vinterns ankomst enbart positiva ting. 

Här listar vi fem enkla tips som hjälper dig att hålla ut under de kallaste och mörkaste månaderna.

Hannes Lännerholm

Det börjar kännas i hela kroppen att vintern är här. Minusgraderna letar sig in genom jackan och kyler ner kroppen snabbt. Samtidigt åker vi till jobbet i mörker och kommer hem i mörker. 

För många börjar nu därför tuffa månader som tär på välmåendet. Även om det är okej att känna sig lite nere under de mest kalla månaderna, finns det flera saker man kan göra för att förbättra livsglädjen berättar livscoachen Grace McMahon för Stylist.

Satsa på näring och balans

Något som är bland det viktigaste enligt henne är att fokusera på att ha en balanserad kosthållning. Under vintermånaderna tenderar vi nämligen att äta mer snabbmat och sötsaker.

– Även om några sötare läckerheter inte kommer att skada oss, se till att balansera detta med näringsrik mat också, säger hon och poängterar att vi behöver maten för energin och att hålla värmen.

Ett förslag som hon lyfter är att addera en nyttig gryta eller soppa till kosten. Det innehåller inte bara mycket vitaminer och mineraler utan hjälper hjärnan att hantera vardagen, men också värma upp kroppen en kall vinterdag.

Boosta med D-vitamin

Grace McMahon pekar även vikten av att få i sig tillräckligt med D-vitamin, vilket är ett vitamin som naturligt försvinner i takt med de minskade soltimmarna. Flera studier visar nämligen att D-vitamin har en positiv inverkan på människans skelett, tänder, muskler men också humöret, enligt nyhetssajten.

– Testa att ta tillskott av D-vitamin tillsammans med en balanserad kost under vintermånaderna för att kompensera för det förlorade solskenet. Det kommer inte att ”fixa” någonting helt, men det kan ge dig lite mer av en boost och ett leende samtidigt som du huttrar och skakar tänder, säger Grace McMahon.

”Omfamna” vintern

Det kan verka som ett enkelt tips. Men enligt McMahon är det viktigt att man omfamnar vintern och gör det så mysigt och trevligt man bara kan. 

Hon tipsar även om vikten att vara ute och röra sig, trots kylan. 

– Frisk luft, även om det är krispigare och mer isigt vid den här tiden på året, är fortfarande bra för att rensa sinnet och få in syra i lungorna och hjärnan, säger hon till Stylist. 

Men förutom promenader i parken med en kopp kaffe i handen, rekommenderar hon även lyssna på sin egen kropp och vad den behöver. Något som enligt henne kan vara absolut mest viktiga.