ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Så lite behöver du röra på dig - för att må bra

Hur mycket motion krävs egentligen för att må bra?

Hur mycket motion krävs egentligen för att må bra?

1/2

Foto: Getty Images

Enligt en ny amerikansk studie behöver det inte vara särskilt mycket. Åtminstone när det gäller humöret.

Enligt en ny amerikansk studie behöver det inte vara särskilt mycket. Åtminstone när det gäller humöret.

2/2

Foto: Getty Images

Så lite behöver du röra på dig - för att må bra

Motion är otroligt viktigt för vårt välbefinnande och då menar vi inte bara fysiskt.

Även humöret tjänar mycket på att vi rör på oss, men behöver man verkligen drypa av svett för att må bättre?

Ny forskning från USA säger nej.

Fysisk aktivitet tas ofta upp som en viktig faktor i kampen mot depression. Vissa menar till och med att det är minst lika effektivt som läkemedel och terapi.

Men hur mycket motion krävs egentligen för att må bra?

Det har en forskargrupp från University of Connecticut undersökt. I en ny studie fick 419 deltagare i medelåldern svara på ett gäng frågor om sin hälsa och hur mycket de rör på sig. Därefter fick de bära en apparat som följde deras fysiska aktivitet under fyra dagar.

Resultatet visar att det kan räcka med väldigt lätt motion, som en promenad, för att boosta humöret rejält. Personer som ägnade sig åt detta rapporterade högst välbefinnande och lägst nivåer av depression. Även deltagare som ägnade sig åt måttlig aktivitet rapporterade ett ökat välbefinnande. Hård fysisk aktivitet verkade däremot inte påverka humöret.

LÄS OCKSÅ: Powerwalk & promenader - tips, råd & inspiration 

"Krävs inte en enorm insats"

En specifik grupp tjänade mer på motion än andra. Effekterna visade sig vara starkast hos personer med en stillasittande vardag. Detta är samma personer som under utfrågningen rapporterade lägst nivåer av välbefinnande.

Eftersom det handlar om en observationsstudie kan forskarna inte säkerställa ett 100-procentigt samband mellan orsak och verkan. Deltagarna var generellt sett vid god hälsa, både fysiskt och psykiskt och resultaten behöver alltså inte stämma för alla.

– Det som är bra med vad vi hittat är att det inte krävs en enorm insats för att göra skillnad, säger studieförfattaren Gregory Panza enligt sajten Health.

Studien har publicerats i Journal of Health Psychology.

LÄS OCKSÅ: Träna hemma - tips, motivation och övningar 

ANNONS