Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA

Publicerad 2 maj 2019 06:00

Så kan Konmari-metoden hjälpa dig att äta bättre

I ett rent kök är det roligare att laga mat från grunden.

I ett rent kök är det roligare att laga mat från grunden.

Foto: Shutterstock

Kan ett rent och städat kök underlätta sundare matvanor? 

Det verkar så!

Hälsoliv tipsar om hur du kan använda den berömda Konmari-metoden för att få ordning på köket och äta nyttigare på kuppen.

Vid det här laget är du antagligen bekant med Marie Kondo och hennes berömda metod för att skapa ordning och reda i både hem och själ genom att helt enkelt skärskåda de föremål man har och ställa sig följande fråga: ”Does this spark joy?”

Livsstilsgurun själv menar att det här inte bara skapar en harmonisk hemmiljö utan också bidrar till bättre mental hälsa – något som mycket väl kan stämma eftersom oordning i hemmet är kopplat till högre stresspåslag.

Men då kommer nästa fråga: Kan en ren diskbänk och sorterade kryddhylla få dig att vilja skippa pasta med ketchup och äta en, låt säga, pokébowl med lax och edamamebönor i stället?

2016 publicerades en mindre studie som visar att kvinnor som kommer hem till ett stökigt kök är mer benägna att överkonsumera sötsaker än de som kommer hem till ett organiserat och städat kök. Stress spelade också roll, men i studien var det tydligt att röran i sig var tillräckligt för att trigga ett tröstätande.

Inspirerade av Health tipsar vi därför om hur du med hjälp av Konmari-metoden kan öka förutsättningarna för hälsosamma matvanor.

1. Rensa skafferiet

Töm innehållet i skafferiet på köksbordet och se över vad du har hemma. Plocka upp en produkt i taget och fråga dig själv om det här specifika livsmedlet gör något positivt för din hälsa. Vad som är positivt är individuellt, och handlar om vad just du vill uppnå. Vet du med dig att vanlig pasta triggar dig till att hetsäta kanske du inte vill ha det hemma, och tycker du att en ballerinakaka eller två framför din favoritserie är höjden av lyx så kanske de ska få vara kvar.

När du är färdig med rensningen är det dags att ställa tillbaka allting. Dela in utrymmet i kategorier: Gryner för sig, liksom konserver, krossade tomater, kryddor och bakprodukter. 

LÄS MER: Med Konmari-metoden behöver du aldrig städa igen

2. Håll diskbänken fri 

Diskbänken är ett perfekt ställe att förvara saker på, som brödrostar, grytlappar, smulor, halvfulla kaffekoppar och gamla räkningar med marmeladfläckar på. Men med alla de här grejerna på, och otaliga andra prylar, är det lätt att det känns stökigt. I enlighet med Konmari ska så lite som möjligt finnas på diskbänken. Så, stoppa undan allt i lådor och skåp och njut av att komma hem till en icke-belamrad yta. Förhoppningsvis kommer det inspirera dig till att laga mer mat från grunden.

 3. Ge kyl och frys en makeover

Vet du vad du har längst bak i kylen? Det är dags att ta reda på det nu. Gör likadant med kyl och frys som du gjorde med skafferiet. Släng sådant som inte tillför din hälsa något, som har gått ut eller inte går att identifiera.

Foto: Shutterstock

När du ställer tillbaka varorna igen bör du fundera på hur du kan ställa dem för att lätt komma åt de saker du använder mest. Det gör matlagningen smidigare och det blir också lättare att se vad du ska skriva upp på inköpslistan.

EXTRA LÄSNING: Preppa kylen och ät billigt, nyttigt och gott hela veckan 

4. Gå igenom lådor och skåp

En fri bänkyta är en game changer, men det är fortfarande viktigt att du kan öppna ett köksskåp utan att få akut stresspåslag, eller stänga en kökslåda utan att oroa dig för att den ska fastna. Så, det är dags att plocka fram alla redskapen som gömmer sig i köket. Glassmaskinen som aldrig används, tårtfaten i plural och en gammal mandolin som samlat damm sedan millennieskiftet? Skänk, sälj eller återvinn. 

5. Sätt ramar för ätandet

Med det menar vi inte att du ska begränsa ditt ätande genom att räkna kalorier, utan att sätta upp en rutin som möjliggör mindful eating. Sätt en ungefärlig middagstid, och se till att du intar dina mål vid matbordet, utan distraktion från mobiltelefoner och tv-serier. På så sätt kommer du att vara mindre stressad och bli mer medveten om hur maten smakar och hur den får dig att må.