Det finns många fördelar med att gå upp tidigt nu när morgnarna blir ljusare.
1 av 2: Det finns många fördelar med att gå upp tidigt nu när morgnarna blir ljusare. Foto: Shutterstock
2 av 2

Så får du ut det mesta av din vårmorgon

Nu när dagarna blir längre och solen börjar skina allt mer har vi mycket att vinna på att ta oss upp ur sängen, dra nytta av dagsljuset och få en bättre start på dagen. Inspirerade av Stylists hälsoexperter listar vi 10 sätt att bli en morgonmänniska och njuta av det! 

Det finns en anledning till att årstidsbunden depression är vanligast under de kallare och mörkare månaderna under året. Brist på solljus på hösten och vintern kan påverka vår mentala hälsa, vilket gör att vi är slöa, ointresserade och i vissa fall deprimerade.

Om du är känslig för årstidsväxlingar kan din sinnesstämning dippa kännbart. Det kan till och med leda till just årstidsbunden depression som Hälsoliv tidigare skrivit om.

Men när våren gör entré finns det hopp. Efter vad som känns som en livstid är de korta, mörka dagarna över och solen går upp redan klockan sex - det är hela två timmar tidigare än i mörka januari. Och D-vitamin - den största fördelen vi får av att spendera mer tid i solen - har visat sig minska depressionssymptom och kan hjälpa till att reglera vår serotoninnivå vilket påverkar vårt mående.

Så det finns alltså många fördelar med att ta sig upp ur sängen och ta sig ut i vårljuset! Men hur gör man när man helt enkelt inte är en morgonmänniska? Experter inom hälsa, välbefinnande och psykologi ger sina bästa tips för att få ut det mesta av morgnarna just nu.

1. Planera innan

Nyckeln till en god morgon är att förbereda kvällen innan. Gör allt klart: lägg ut kläderna nästa dag, planera tiden, skriv din att-göra-lista – och om du planerar att träna, se till att ge dig själv tillräckligt med tid att göra det så det blir av. 

2. Sov gott

Det låter kanske inte självklart men du bör faktiskt gå och lägga dig innan du är för utmattad och trött. Arbeta inte för sent på kvällen och håll inte på med telefonen innan du ska lägga dig. Det kan vara bra att lägga sig ungefär vid samma tid varje dag, oavsett om det är helg eller inte. Försök lära kroppen när den ska sova genom rutiner. En god natts sömn är viktigt om du vill få en bra start på dagen. 

LÄS MER 6 vanliga besvär som kan sabba sömnen 

Ta till vara på vårljuset på morgnarna efter den långa och mörka vintern.

3. Få naturligt ljus

Engagera dina sinnen helt från det ögonblick du vaknar. Det bästa sättet att göra det är att gå ut för att få riktigt solljus. Morgonljuset hjälper dig att vakna till ordentligt, höjer det allmänna humöret och hjälper dig att sova bättre på natten.

4. Håll dig borta från mobilen 

Det här har du hört förr. Men precis som det är viktigt att inte stirra in i skärmen långt in på natten om du vill sova ordentligt så är ett tips även att inte ta upp mobilen det första du gör när du vaknar. Eller sätta dig direkt vid datorn. Våra ögon och vår hjärna behöver skärmfri tid de första 20 minuterna av dagen så att vår dygnsrytm kan fungera ordentligt.

5. Ge dig själv lite kärlek

Här är en bra övning att testa: så fort du vaknar, innan du tar upp telefonen, berätta för dig själv tre saker du älskar med dig själv. Det kan verka svårt och kännas lite fånigt först men lite självkärlek på morgonen är det perfekta sättet att börja dagen på. Det ger självförtroende och du är redo att gå upp och göra det bästa av dagen. 

LÄS MER Börja älska dig själv: 4 övningar att göra hemma

6. Meditera

Börja dagen med att meditera. Det kanske låter konstigt att du ska börja dagen med att slappna av efter en hel natts sömn men det kan faktiskt hjälpa dig att ta dig an dagen på ett lugnt och harmoniskt sätt i stället för att stressa det första du gör. Den känslan du börjar med kan sitta i hela dagen. 

LÄS MER 4 typer av meditation och hur de fungerar 

En morgonpromenad, en löptur eller en stunds yoga på morgonen ger positiva effekter som sitter i resten av dagen. Foto: Shutterstock

7. Rör på dig 

Det är ingen nyhet att rörelse får dig att må bra. Så gör det gärna till en vana att röra på dig varje morgon. Det kan vara en promenad, en löptur, en stunds yoga, att dansa runt i köket medan kaffet blir klart eller ta en cykeltur för att köpa frukost. De neurokemiska effekterna är direkta: dopamin och endorfiner frigörs, vilket gör att du känner dig positiv och glad för resten av dagen.

LÄS OCKSÅ 5 hälsofördelar med att börja springa 

8. Duscha medvetet 

När du tar en dusch, försök att tänka på vad du vill att vattnet ska skölja bort innan du sätter i gång med dagen. Det kan handla om dålig energi, ångest, stress och oro. På så sätt kan duschen i sig vara ett sätt att börja morgonen med ny energi och klara tankar. 

9. Ät bra frukost 

Se till att ditt första mål på dagen är näringsrikt och mättande. Granola, gröt, overnight-oats med bär och nötter eller ägg på rågbröd är exempel på en bra, fiberrik frukost med mycket protein som håller ditt blodsocker stabilt för resten av dagen.

LÄS OCKSÅ 11 bästa sakerna du kan äta till frukost 

Att ge dig själv tid på morgonen i lugn och ro gör att resten av dagen blir bättre.

10. Ge dig tid för dig själv 

Om du är en person som har mycket att göra om dagarna – vare sig det är familjen eller jobbet som tar upp mycket av din tid – se till att då och då ta tid för dig själv. Det kan verka omöjligt, om du inte faktiskt bokar in det i kalendern. Gå upp en timme tidigare när ingen annan är vaken och gör det du mår bra och blir lugn av. Det kan vara att läsa en bok en stund i tystnad medan du dricker kaffe, ta ett bad, lyssna på en ljudbok eller ta en promenad. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + härlig hudvård för 199 kr. Köp nu!