publicerad text:
publicerad text:

Så bra är nya hälsomaten: chiafrön, ghee, bovete, kvarg, mandelmjölk...

Skippa pastan, mixa en grön juice och drick mandlar i stället för mjölk. Trenderna när det kommer till mat och hälsa är många. Vi inspireras gärna av det som är populärt i USA och med hjälp av sociala medier kan vi få lust att byta frukostmackan mot chiapudding.
Näringsfysiologen Kristina Anderssson, som är aktuell med boken "Eat clean", menar att rena råvaror är det allra trend­igaste just nu.

1. Nötmjölk - bra som bas

Att utesluta mjölk ur kosten blir allt mer populärt och i dag finns många alternativ för dig som vill ersätta mejeriprodukterna. I kyldisken finns nu substitut baserade på både havre, ris och nötter. Man kan också göra egen mjölk på mandlar eller frön.

Expertens kommentar: "Här gäller det att tänka till, vill jag ersätta mjölken näringsmässigt eller bara mjölkens funktion? Letar du efter något som bas i smoothies eller som ett mjölksubstitut till gröten kan nötmjölk fungera men det är inte en bra proteinkälla. Mjölksubstitut är också ofta dyra och innehåller mestadels vatten".


Foto: Fredrik Persson / Tt

2. Chiafrön - mycket bra fetter

Förra året blev chiapudding, när du lägger chiafrön i mjölk över natten för att få en grötliknande pudding, en populär frukost. Chiafrön marknadsförs både som näringsrika och proteinrika med mycket antioxidanter.

Expertens kommentar: "Chiafrön är intressanta för att de innehåller mycket omega 3. Även om den bästa omega 3-källan är fet fisk får vi ändå i oss mycket bra fetter från chiafrön. Du får även i dig lösliga fibrer som är bra för magen. Däremot ska man inte se dem som en bra proteinkälla, vi äter för lite av dem för att det ska räknas. Chiapudding är ett bra mellanmål!"


3. Gröna pulver - massa nyttigheter

Säljs på burk ofta under namn som "supergreens" eller "clean greens" och består ofta av ingredienser som korngräs, vetegräs, alfalfagräs, chlorella och spirulina. Mixas i smoothies eller med vatten och ut­lovar ett friskare liv.

Expertens kommentar: "Det här är en produkt som säger det mesta om hur vi fungerar, vi vill ha en quick fix och komma undan enkelt. Eftersom det är pulvriserade grönsaker får du i dig en massa nyttigheter".


4. Ghee - värmetåligt

Populärt bland de som följer stenåldersdieter eller äter mjölkfritt. Ghee är skirat smör som traditionellt har använts i indisk matlagning. Innehåller 100 procent smörfett och fungerar bra att steka i. Innehåller ibland spår av mjölkprotein.

Expertens kommentar: "Fördelen med ghee är att det tål högre temperaturer. När vi får bort proteinerna så blir ett fett mer värme­tåligt. Även kokosolja tål högre temperaturer".


5. Bönpasta -rena råvaror

Undviker du gluten? I dag finns många alternativ för den som vill äta glutenfritt. Bröd bakade på nötmjöl och frön, pasta gjord på ris eller bönor. Utbudet av glutenfria produkter ökar ständigt.

Expertens kommentar: "De nya gluten­fria produkterna är ofta näringsrika. När det gäller bönpastan är den oftast bara gjord på bönor. Värre är det med de traditionella glutenfria produkterna, de är ofta väldigt hårt processade. Produkter baserade på rena råvaror är bättre alternativ".


6. Bovete -naturlig produkt

jakt på glutenfri mat har bovete fått ett uppsving. Havregryn är i grunden också glutenfria men hanteras ofta i samma fabriker som andra sädesslag och kan därför innehålla spår av gluten. Bovete är egentligen en ört men räknas ofta som ett sädesslag. Kan användas i sallader, kokas till gröt eller ätas som tillbehör till köttgrytan.

Expertens kommentar: "En naturlig, ren råvara som inte innehåller gluten. All typ av gröt är en bra frukost och bovete kan vara ett alternativ om du vill äta glutenfritt".


7. Kokossocker -ny typ av sötning

Stevia, agavesirap, kokossocker... De senaste åren har en mängd nya typer av sötning hittat till hyllorna. Sötningsmedel som aspartam är inte längre lika uppskattade bland hälsomedvetna konsumenter.

Expertens kommentar: "Vi letar alltid efter nya lösningar och i dag finns många olika typer av socker. Men oavsett vilket socker du använder har du samma problem: det bidrar med kalorier utan näring. Använder du sötning vid speciella tillfällen kvittar det vad du använder".


8. Jäst te - bra för magen

En trend som smyger sig fram även i Sverige. Jäst te som dricks kallt och kan göras hemma eller köpas på flaska. Jäsningen ger teét lite kolsyra. Drycken är syrlig men smaksätts ofta med kryddor, bär eller frukt.

Expertens kommentar: "Trenden kring syrning är enorm och att äta syrad mat är bra för hälsan. Kombucha är en väldigt bra produkt som jag inte dissar. Den innehåller mycket mjölksyrabakterier vilket är bra för vår tarmflora. Dessutom är det ett bra alkoholfritt alternativ".


9. Kvarg -proteinkälla

Samtidigt som den mjölkfria trenden växer i Sverige gör också intresset för protein det. Konsumtionen av kvarg har ökat med nära 200 procent de senaste två åren och i dag säljs den både på burk, som drickbar variant och i en mängd olika smaker.

Expertens kommentar: "Här är det koncentrerat protein vi pratar om och vill man äta mejeriprodukter så är kvarg jättebra. Det mättar och innehåller inga konstigheter. Men välj de naturella varianterna. Smaksatt kvarg kan innehålla mer socker än läsk".

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av ToppHälsa + varma tights från Röhnisch. Köp nu!