Så boostar du hälsan med iskalla bad

Gör som träningsexperten Erika Kits Gölevik – bada kallt

Det påstås kunna stärka ditt immunförsvar, sänka blodtrycket och lindra smärtproblem. Och ger jordens energikick.

Just nu är det stekhett att bada iskallt – törs du hänga på?  Erika Kits Gölevik berättar om sin nya passion.

Ämnen i artikel:

Andra har också läst

Det började som en mental grej i höstas. Inte nog med att morgondoppen var en frisk start på dagen. Ju kallare det blev, desto mer vaknade jag och liksom… sträckte på mig: ”Jag klarade det”. 

Det var lite som att jag började varje dag med att visa att jag klarar även sådant som är lite oskönt. Och så var ju känslan efter så ljuvlig! Ett glädjerus i kombination med ny energi som kaffe inte kommer i närheten av.

Jag skulle vilja likna ett kallt dopp med ett riktigt bra träningspass i ”efter-effekt”. Den enda skillnaden är att doppet är gjort på en minut. Med andra ord, en quick fix som verkligen fungerar!

LÄS OCKSÅ: 7 vanliga misstag du gör när du duschar 

Övar upp kroppens naturliga förmåga

Rent fysiskt stiger blodtrycket, blodkärlen drar ihop sig och huden stramas till när vi går ner i iskallt vatten. 

Instinkten är: Upp fort som sjutton! Och det är precis där och då det händer, för om vi möter den instinkten med att i stället bli stilla, andas djupt och stanna kvar tills den ”hoppiga” känslan i kroppen försvinner sägs vi nämligen kunna komma åt de delar av hjärnan som styr våra instinkter.

Kallbad: Läs- och lyssningstips:

Det är det nederländska äventyraren Wim Hof, även kallad Iceman, som inte nog med att han kallbadar, klarar vandring i både extrem kyla och hetta utan att ta skada. 

Han menar att det handlar om att öva upp vår kropps naturliga förmåga att anpassa sig till extrema temperaturer, och att det är något vi alla är kapabla till för att vi helt enkelt är skapta att kunna överleva i vår naturliga miljö: Naturen. 

Vad kan kalla bad lära oss?

Det handlar om att komma åt den inre kraft våra kroppar har, men som vi förlorar på grund av det enkla faktum att vi reglerar temperaturen med kläder och därför inte utsätter oss för temperaturskillnader.

Wim Hof har ställt upp på forskning som visat att han tack vare sin förmåga att styra sin instinkt (att fly upp från kylan) när han kliver ner i det kalla vattnet, faktiskt övat upp en förmåga att påverka autonoma nervsystemet som styr det i kroppen vi annars brukar säga att vi inte kan styra med vilja – så som stress, värmereglering, immunförsvar osv. Han menar att det bevisar att han och vi alla kan lära oss att styra allt från vårt immunförsvar till känslor och stressnivå.

Då bör du vara försiktig

Eftersom det kan bli en chock för kroppen att kliva ner i ett iskallt bad finns det personer som bör vara mer försiktiga än andra. 

I en intervju med svenska Yle varnar exempelvis läkare för att personer med hjärtproblematik bör vara extra vaksamma, samma sak gäller personer med konstant högt blodtryck.

Så kallbadar du säkert - steg för steg

Så hur går det egentligen till? Hur gör man för att inte frysa ihjäl innan och efter? Erika Kits Gölevik ger sina bästa tips:

Klä dig smart

Badkläder under lösa och varma kläder som är lätta att få på och av underlättar vid själva avklädandet, som faktiskt är den del av kallbad som är oskönast. Efter badet är du glad som en lärka och immun mot kyla. Men innan kan det kännas en smula motigt.

Standardutrustning 

Två handdukar och en badrock är min standardutrustning. Efter badet åker badrocken på, en handduk runt håret och en att stå på. Vissa gillar badskor, men jag tycker det är lite för mycket meck.

Andas!

Motstå frestelsen att slänga dig i och upp. Gå ner sakta men bestämt, känn på alla känslor som kommer utan att agera. Andas djupt, stanna kvar, andas lite till. Snart går pulsen ner och du får en känsla av att ha ”vunnit” över det läskiga i att det är skitkallt. Då går du upp.

Är det okej att doppa huvudet? 

En fråga som är lite svår att få ett klart svar på. Jag älskar det. Vissa säger att det inte är bra. Såhär svarar Linda Ahlgren som tillsammans med Linda Vagnelind skrivit boken Kalla bad.

”När du har huvudet under vattenytan ökar värmeförlusten snabbare och det finns en risk att du blir yr. Så vänta med att doppa huvudet tills du är en rutinerad vinterbadare”.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här