Sugen på att leva länge? Ett glas vin då och då kan vara en framgångsfaktor.
Sugen på att leva länge? Ett glas vin då och då kan vara en framgångsfaktor. Foto: Shutterstock

Så äter och dricker världens äldsta människor

Om du bor i en så kallad ”blå zon” tenderar du att leva längre en genomsnittet.

I kokboken ”Blue zones kitchen” avslöjar författaren Dan Buettner vilka livsmedel som kan vara nyckeln.

Så kallade ”Blå zoner” myntades som begrepp 2005 av mångsysslaren Dan Buettner. Konceptet går ut på att personer som bor i nämnda zoner också lever bra mycket längre än genomsnittet.

I tidigare böcker har Buettner bland annat pekat ut följande som möjliga orsaker till invånarnas långa liv:

Familjen kommer alltid först.

Låga nivåer av rökning.

Högt socialt engagemang högt upp i åldern.

Mycket av maten kommer från växtriket.

I kokboken ”Blue zones kitchen” pekar han nu ut sex livsmedel som också kan vara en bidragande faktor.

Vad innebär "blå zoner"?

”Blå zoner” lanserades av författaren Dan Buettner 2005. Konceptet växte fram ur forskning som identifierade en provins på Sardinien med en ovanligt hög koncentration av män som passerat 100-årsgränsen. 

Sammanlagt handlar det om fem blå zoner:

Sardinien, Italien.

Ögruppen Okinawa, Japan.

Nicoyahalvön, Costa Rica.

Ön Ikaria, Grekland.

Staden Loma Linda, USA.

1. Bönor

Kärleken till bönor är ett genomgående tema i de ”blå zonerna”, oavsett om det handlar om sojabönor eller svarta bönor. De är bland annat rika på fibrer vilket enligt Buettner är livsviktigt för ett hälsosamt och långt liv – bland annat för att det främjar goda magbakterier. Bönor är också rika på protein, kroppens byggstenar.

LÄS OCKSÅ: Ät fibrer och lev längre! Lista på fiberrik mat

2. Nötter

Invånarna är också stora fan av nötter - ett livsmedel som bland annat innehåller nyttiga fetter, fibrer, kalium, magnesium och protein.

– Om du äter några gram nötter varje dag så adderar det sannolikt flera år till ditt liv, säger Buettner till sajten Insider.

3. Olivolja

När det kommer till matfett är olivolja nummer ett i de ”blå zonerna”. Det används som stekfett, hälls över sallader och grönsaker och vill du verkligen lyxa till det doppar du bröd i det. Olivolja är rikt på enkelomättade fettsyror som påstås sänka det dåliga LDL-kolesterolet – vilket i förlängningen kan minska risken för hjärtbesvär. Enligt Buettner är det även antiinflammatoriskt och fullpackat med antioxidanter.

4. Korsblommiga grönsaker

Du har hört den förut. Broccoli och blomkål är nyttigt – väldigt nyttigt. De kan också vara en av nycklarna till ett långt liv. Korsblommiga grönsaker har höga fibernivåer och är dessutom rikt på folat och vitamin C, E och K.

LÄS OCKSÅ: Här bor svenskarna som lever allra längst

5. Vatten

Det behöver inte vara svårare än så. Den absolut bästa drycken du kan hälla i dig är vatten. Det låter simpelt, ändå är vi många som hellre öppnar en läskburk eller dricker sötade juicer till lunch och middag. Invånare i de ”blå zonerna” får överlag i sig mycket lägre nivåer av socker än resten av världen.

6. Rödvin

Ett återkommande drag bland invånare i de ”blå zonerna” är deras förmåga att dricka alkohol i moderation, framför allt vin. Och det finns faktiskt en hel del forskning som visar att framför allt rött vin har många fina hälsofördelar – bland annat tack vare antioxidanten polyfenol. Men som sagt, i moderation.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av ToppHälsa + varma tights från Röhnisch. Köp nu!