Så äter du mjölkfritt

Nya forskningsresultat visar att det kan vara bra för hälsan att sluta dricka mjölk. Upptäckterna visar att det både kan ge dig lugn mage och bromsa åldrandet! Här är guiden till dig som vill sluta med mjölk.

1. Du gillar: Grädde Byt till: Kokosmjölk

Kokosmjölken är ett bra sätt att göra grytor och soppor krämiga, i stället för grädde eller crème fraiche. Funkar bra i både soppor och grytor, den går också att vispa.



2. Du gillar: Smör Byt till: Ghee

Skirat smör, en produkt som länge har använts i indisk matlagning. Ghee innehåller 100 procent smörfett och fungerar bra att steka i. Innehåller ibland spår av mjölkprotein.



3. Du gillar: Mjölk Byt till: Nötmjölk

I dag finns ett brett utbud av olika sorters nötmjölk gjorda på mandlar, hasselnötter eller cashewnötter. Gott som bas i smoothies eller i kaffet.



4. Du gillar: Yoghurt Byt till: Havreyoghurt

Om du letar efter ett mjölkfritt alternativ till frukost kan yoghurt baserat på havre vara ett alternativ. Finns både naturella och smaksatta varianter.



Foto: Santhosh Kumar

5. Du gillar: Sås Byt till: Röror

Röror med avokado eller kikärtor är gott till det mesta och kan smaksättas med chili, vitlök eller citron. Med hjälp av en mixer, några droppar olivolja och kryddor kan du prova dig fram.


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + bok av Annika Sjöö för 199 kr. Köp nu!