Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA

Publicerad 27 mar 2015 11:35

Rädda hälsan! 17 småsaker som kan få dig att må bättre

Le, kolla på roliga videoklipp, Krama någon du tycker om.

Le, kolla på roliga videoklipp, Krama någon du tycker om.

Foto: View Stock

Nej, allt behöver inte vara ett tidskrävande projekt.

Det finns massor av småsaker du kan göra för att stärka din hälsa avsevärt.

Med inspiration av tidningen Prevention listar vi 17 vardagsförändringar som kommer få dig att må bättre.

1. Torka av dörrhandtagen

I alla fall på kontoret, där mängder av människor använder samma toaletter och andra utrymmen. Enligt färsk forskning räcker det att en sjuk person befinner sig på arbetsplatsen en halv dag innan hen har smittat ner flera av sina kolleger. Särskilt handtag och lysknappar är riktiga virusspridare.

 

2. Drick kaffe

Numera verkar de flesta hälsoexperter och kostrådgivare vara eniga om att kaffe i lagom mängd är bra för oss. Inte bara gör det oss piggare, några koppar om dagen kan dessutom snabba på fettförbränningen samt motverka sjukdomar som typ 2-diabetes, alzheimer, cancer och parkinson.

 

3. Pimpa kaffet med en klick kokosolja

"Fettkaffe" låter inte särskilt inbjudande, men faktum är att en sked kallpressad kokosolja i den dagliga koppen java ger en ganska god, söt smak. Och framför allt stabiliserar det blodsockret och gör att du håller dig mätt längre.

 

4. Sänk värmen hemma

Se till att inte ha för varmt i sovrummet, den optimala temperaturen är 16-18 grader, enligt experter. Vi sover bättre när det är mörkt och svalt omkring oss. Kompensera med ett varmt och gosigt täcke!

 

5. Svara på kollegernas mejl öga mot öga

I stället för att sitta kvar vid skrivbordet och knappa in vad du vill säga: sök upp den som mejlat och svara henne eller honom personligen. Inte bara bidrar det till viktig social kontakt, dessutom tvingar det dig att röra på dig. Och att ta små pauser från stillasittandet kan göra stor skillnad för hälsan, enligt forskningen.

 

6. Ät lugnt

Hasta inte i dig lunchen eller middagen, utan tugga noga och ta små pauser mellan varje bit. Då känner du bättre när du börjar bli mätt och löper mindre risk att äta för mycket.

 

7. Gör minst tio armhävningar eller situps

Lägg dig på golvet och gör några enkla, snabba muskelövningar. Jo, 45 sekunder per dag kommer att märkas på armarna eller magen, vi lovar.

 

8. Ät lax minst två gånger i veckan

Ett enkelt (och gott!) sätt att få i sig nyttiga omega 3-fetter, som minskar risken för blodpropp och behövs för att kroppen ska kunna bygga och reparera celler. Gillar du inte lax? Då funkar annan fet fisk som makrill, sill och sardiner lika bra.

 

9. Lämna dojorna utanför dörren

Inte bara för att du slipper sopa undan grus. Skor är dessutom rena bakteriebomben, skriver Prevention.

 

10. Le

Även när något - eller någon - går dig emot. Har du tur så smittar det av sig och studier har visat att leenden och vänlighet frigör endorfiner samt lindrar stress.

 

11. Släng ett öga på ditt kiss

Färgen på urinen avslöjar hur det står till med kroppens vätskebalans. Kisset ska vara ljusgult. Om det är mörkgult bör du dricka mer vatten - och om det är helt klart ska du dricka mindre.

 

12. Borsta tungan

När du ändå är i gång med tandborsten, skrapa lite på bakre delen av tungan också. Där fastnar massor av bakterier, som kan ge dålig andedräkt och sprida sig till tänderna.

 

13. Krama någon du tycker om

En omfamning på 20 sekunder kan räcka för att öka frisättningen av må bra-hormonet oxytocin, som enligt forskning kan stärka immunförsvaret, samt minska ångest och sänka blodtryck.

 

14. Kolla på roliga klipp

Ta en kort paus från arbetet och Youtube-surfa en stund Humorvideos är inte bara trams, eftersom de framkallar skratt, som i sin tur kan bidra till att vi lever längre.

 

15. Ta dig tid för toaletten

Det låter ju inte klokt, men jo, i vår stressade tillvaro händer det faktiskt att folk skjuter på toalettbesöket i morgonruschen, eller kissar "hårt" för att bli klar så snabbt som möjligt. Inte bra! Gå på toa när du behöver, när kroppen signalerar att det är dags. Annars kan du drabbas av förstoppning.

 

16. Stäng ner datorn

Vila från datorn, läsplattan, mobilen och tv:n då och då. Förslagsvis bör de vara nedstängda ett par timmar innan du ska lägga dig. Skärmarna ger ett blått ljus, som kan försvåra insomningen och störa sömnen. Dessutom bör vi träna på att vara i nuet, utan att bli distraherade av vad som försiggår på sociala medier.

 

17. Ät probiotika

De snälla bakterierna - som finns naturligt i råvaror som kål, lök och tomat, samt i berikade produkter som yoghurt och fruktdrycker - stimulerar matsmältningen och stärker immunförsvaret. Särskilt personer med IBS och svullen mage gör klokt i att äta dem.