Psykologen: Sluta tröstäta – på bara några veckor

När du vill göra en livsstilsförändring kan du behöva göra upp med gamla vanor som tröstätning.

Här får du fem konkreta övningar av kbt-psykologen Maria Farm. Börja med att ställa dig frågan: Varför äter jag?

Att föreställa sig ett liv utan känslor är nästan omöjligt. Många gånger är det vad som är så plågsamt vid en depression: Att livet har blivit grått och allt känns meningslöst. Känslorna är vad som ger kryddan i livet och alla känslor har ett syfte, en mening, berättar psykologen Maria Farm.

– Vi upplever dock oftast de positiva känslorna som skönare eller bättre att ha än de negativa. Det är mer behagligt att vara glad än att vara rädd eller uppleva ångest. Men vi är ”byggda” för att kunna uppleva alla känslor, de är inte farliga i sig. Känslan kan ha ett budskap till dig. Ilskan vill att du säger nej, ställer krav eller hävdar din rätt. Rädslan säger dig att gå, backa, vara försiktig. 

Så är känslor och mat sammankopplade

När vi äter får vår kropp fullt upp med att ta hand om maten som landat i magen och ska vidare genom matsmältningssystemet. Stress och oro dämpas tillfälligt och vi kan känna oss lugnare och kanske lite tröstade. Det här blir förstärkande, vilket betyder att vi gärna gör samma sak igen i en framtid. 

– Att hantera negativa känslor, och bli nyfiken på hela ditt känsloregister, är ett viktigt verktyg i din förändringsprocess. Om du inte ska döva din oro med mat, hur ska du göra i stället? Hur kan man uttrycka känslor som till exempel ilska eller ledsenhet utan att bli helt överväldigad av dem? Du kan behöva lära dig nya sätt att starta ditt lugn-och-ro-system än via mat, att trygga dig själv att våga stanna kvar i känslan på andra sätt, säger Maria Farm.

Här nedan har Maria Farm satt ihop fem konkreta övningar som är toppen för dig som vill bryta gamla ovanor. 

5 övningar under fem veckor:

Att göra hållbara förändringar tar tid. Tips! Spara eller skriv ut den här artikeln så kan du i lugn och ro gå igenom de fem övningarna. 

Första veckan - uppdrag ett

Ibland äter vi för att vi är hungriga och behöver mer energi och ibland för att vi är uttråkade, ledsna, oroliga… Om vi stressar mycket kan det göra att vi äter för mycket, eller glömmer att äta och därför blir vrålhungriga och äter för mycket när vi väl tar oss tid för det.

Veckans uppdrag: Börja med att titta på filmen ovan. Den här veckan ska vi försöka förstå vilka känslor som hänger ihop med ditt ätande. Våga titta under känslostenarna! Under den kommande veckan: Reflektera över vilket känslotillstånd du är i när du börjat äta eller vill börja äta. Känn efter i magen och i kroppen: Är du hungrig, behöver du energi? Eller är det något annat? Skriv gärna ner vilka känslor som leder till att du kanske äter mer eller oftare än du tänkt dig. Vad kan de här känslorna handla om?

 

Andra veckan - uppdrag två

Kanske har du lärt dig hemifrån att äta när du är ledsen eller ofta blev tröstad av godis eller en kaka? Eller fått höra av mormor att alla som tycker om henne minsann ska äta ordentligt av hennes mat?

Veckans uppdrag: Vi bygger vidare på förra veckans uppdrag. De situationer där du äter för att dämpa till exempel oro, ledsenhet eller kanske ensamhetskänslor försök att avstå från att äta och gör något annat för att hantera känslan och lyssna på den. Det kan vara att våga uttrycka vad du är rädd för i din relation, säga nej till chefen eller ringa en gammal vän och prata en stund.

Tredje veckan - uppdrag tre

Mycket av det vi gör i vårt yttre beteende färgar av sig på vår inre, känslomässiga upplevelse. Om du behandlar dig själv vänligt och omtänksamt är det mer sannolikt att du kommer uppleva dig lugnare och mindre ledsen eller orolig, till exempel.

Veckans uppdrag: Den här veckan blir uppdraget att behandla dig själv som om du vore din egen bästa kompis eller förälder. Gör en sak varje dag som är snällt och omtänksamt mot dig själv, det kan vara att ta en lite längre, varmare dusch eller bad än vanligt, lyssna på musik du vet brukar peppa och stärka dig eller ordna extra fint i hemmet eller en del av det för att sätta dig där och ta en kopp te.

 

Fjärde veckan - uppdrag fyra

Ibland är vi uppfyllda av självkritik: Dömande, negativa tankar om oss själva, vilka vi är och hur vi ser ut. Den som bär på en övervikt kan ha känslor av äckel eller skam kopplat till sig och sin kropp. Du kanske har svårt att titta dig ordentligt i en spegel och vill helst inte se på dig själv. Allt det här minskar förstås din glädje, energi och påverkar hur du ser på dig själv och hur du tror att andra ser på dig. Du behöver börja väcka din så kallade självmedkänsla, en vänligare inställning till dig själv och varmare, mer positiva känslor som låter dig uppleva mer hopp, tilltro och tillit till att du kan förändra saker i livet och, kanske ännu viktigare, är värd att må bättre och att ta hand om dig själv.

Veckans uppdrag: Uppdraget är att för ditt inre måla upp en bild av hur du skulle vara, bete dig och tänka om du var snäll, klok, icke-dömande och accepterande av både styrkor och svagheter i din person. Att du stöttar dig själv i den här förändringen och känner dig trygg i det. Använd en stund eller ett tillfälle rätt så nyligen då du kände dig ungefär så här, kanske när du hjälpte någon annan eller bara hade en lugn, skön stund hemma, och försök att ta med dig det ”självet” in i flera situationer. Döp det gärna! ”Kloka Mia” eller ”Schyssta Pelle”, till exempel. Rollspela den här karaktären i situationer eller be hen(ne) om råd när du är ledsen eller uppgiven.

Femte veckan - uppdrag fem

Jag hoppas det går att använda ditt kloka, snälla jag som du skapade förra veckan i en del situationer? Det kan verkligen vara en utmaning, eller hur?

Veckans uppdrag: Försök att ta hjälp av beteenden som att till exempel lugna ner din andning, lägga handen mot hjärtat och tänka – och kanske säga högt - att du duger, är tillräckligt bra och jobbar på så gott du kan i din förändringsprocess. Försök att i ditt beteende mot andra manifestera detta också: Säg vänliga, snälla kommentarer till andra, försök håll inne med eventuell kritik och var aktsam på och försök att avstå från att prata i negativa termer om dig själv eller ditt utseende.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av ToppHälsa + produkter från The Body Shop Olive. Köp nu!