Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Psykologen: 9 knep för att bryta dåliga vanor

Blir det lätt för mycket av det goda? För mycket godis, kött, tinderdejtande…?

Kanske dags att ta sig i kragen och göra en ”sommardetox” och starta några nya, bättre vanor?

Psykolog Fredrik Sandin ger sina bästa råd.

Foto: Shutterstock

1 av 10

Dåliga vanor är svåra att bryta

Handen på hjärtat, visst ägnar du liiite för mycket tid åt mobilen? Äter för mycket skräpmat? Tar gärna ett glas rosé både till lunch och middag, hela semestern?

Lugn, vi har alla ovanor som vi borde bryta. Men det är inte alldeles lätt, ovanorna stimulerar nämligen våra belöningssystem.

– När vi gör något lustfyllt som skapar en positiv känsla utsöndras dopamin i hjärnan och det är grunden till vårt belöningssystem. Hjärnan upplever det som bra, får en kick och minns det trevliga till nästa gång. Har man till exempel ätit en supergod kanelbulle vill vi förstås ha en även nästa gång, trots att vi lovat oss själva att dra ner på socker, förklarar psykolog Fredrik Sandin som driver psykologmottagningen Ahum i Stockholm.

Hjärnan går också på autopilot en stor del av tiden för att spara energi. En upprättad gammal vana tar lite kraft av vår hjärnkapacitet och därför letar hjärnan efter sådant den redan kan.

– När vi till exempel varje dag kommer in i fikarummet på jobbet klockan tre och det står ett bullfat på bordet går vi som en robot till bullfatet utan att tänka på vad vi gör. Det är ren rutin och vi fastnar gärna i rutiner. Det är därför vi ofta går upp samma tid varje morgon, gör saker i en viss ordning. Att göra saker på ett nytt sätt kräver energi av hjärnan och det tycker den är jobbigt.

Hjärnan gillar rutiner – även de dåliga

Det är förklaringen till att så många vanor, inte minst dåliga, är svåra att bryta. Hjärnan vill helt enkelt upprepa det den är van vid.

– Är den van vid cigaretter, snus, godis, sena sovvanor, spela spel och ta upp mobilen hela tiden är det rutiner som hjärnan fastnat i. Dessutom stimulerar de som sagt belöningssystemet. I mobilen finns till exempel en skatt med belöningar som roliga klipp, likes på Facebook, information om dina vänner, mejl. Det är något lustfyllt som är oerhört svårt att bryta.

Men är det då så farligt att surfa lite för mycket eller roa sig med Tindersvajpande?

– Det behöver det inte vara. Men om beteendet nästan blir tvångsmässigt, ju mindre öppen blir man för nya saker. Därför kan vissa beteenden vara skadliga när det går ut över ens vardag. Man kanske tackar nej till positiva saker som att träffa en kompis eller gå på en fest för att man hellre vill ligga i soffan och spela spel eller slösurfa. När dina vanor blir ett hinder och något negativt som stör din vardag, är det dags att bryta.

KLICKA VIDARE FÖR PSYKOLOGENS BÄSTA RÅD FÖR ATT BRYTA DINA DÅLIGA VANOR

1 av 10