Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA

Publicerad 29 maj 2017 16:46

Proteinbar efter träningen? Experten varnar

Har du som vana att stoppa i dig en proteinbar efter träningspasset? Då bör du vara vaksam menar en dansk dietist.

Har du som vana att stoppa i dig en proteinbar efter träningspasset? Då bör du vara vaksam menar en dansk dietist.

1/2

Foto: Shutterstock

Sötningsmedlet i baren kan nämligen orsaka magbesvär.

Sötningsmedlet i baren kan nämligen orsaka magbesvär.

2/2

Foto: Fotolia

I takt med att vi tränar mer har så kallade proteinbars blivit omåttligt populära - ett till synes perfekt mellanmål som dessutom hjälper till att bygga muskler.

Nu varnar en dansk expert för att trenden kan leda till magbesvär i form av diarré, uppblåsthet och kramper.

Har du som vana att stoppa i dig en proteinbar efter träningspasset?

Då ska du vara vaksam, menar dietisten Mette Borre som jobbar på Århus Universitetssjukhus.

Enligt Borre träffar hon nämligen fler och fler på sin klinik som fått magbesvär efter att ha ätit det populära mellanmålet.

– Det är särskilt ungdomar som tränar eller vill hålla sig smala. De ser det som ett bra alternativ till att äta något sött, säger hon till danska BT.

LÄS OCKSÅ: De 7 värsta myterna – om att bränna fett 

Innehåller sötningsmedel

Anledningen sägs vara att många barer innehåller sötningsmedel, såsom sorbitol, mannitol, maltitol och xylitol, vilka kan leda till magsmärtor.

– Det är lite som med rödvin. Det finns många som får huvudvärk om de dricker en hel flaska i stället för ett glas - proteinbars bör ätas i begränsad omfattning, säger Borre.

Enligt analysföretaget Euromonitor såldes det produkter för 837 miljoner bara under 2014.

För en vanlig motionär är det sällan nödvändigt att pressa i sig en bar för att maxa sin träning, något som pt:n Sabina Dufberg tidigare förklarat för Hälsoliv.

LÄS OCKSÅ: 8 vanliga fel du gör med kosten när du tränar 

"Få människor behöver extra protein"

– En vanlig kvinna som suttit på kontoret hela dagen, åkt buss eller tunnelbana därifrån och sedan kör 45 minuter på gymmet behöver INTE ta en proteindrink eller bar efter träningen, säger hon och lägger till: 

– Att kroppen skulle börja äta på sin egen muskelmassa efter en så kort ansträngning är en missuppfattning, säger hon.

Något som även Mette Borre håller med om.

– Det är få människor som behöver det där extra proteinet. Det får man ofta i sig via kosten, säger hon.