Problem med magen? Det här kan du göra!

Ont i magen kan få hela livet känns jobbigt. Men det finns mycket som du kan göra själv för att lugna magknip, en svullen, värkande, gasig eller lös mage.

Näringsfysiolog Kristina Andersson hjälper dig att lindra sju vanliga orsaker till ont i magen:

Besvär med gaser i magen

Magen känns uppsvälld

Du är ofta lös i magen

Hård och ond mage

Värk i magen

Halsbränna och uppstötningar

Svullen IBS-mage

Andra har också läst

1. BESVÄR MED GASER I MAGEN

Problem: Du besväras av gaser i magen och känner behov av att fisa mycket. Gaserna kan också vara illaluktande. Har du stora besvär med gaser kan sociala sammanhang kännas jobbiga eftersom det då kan vara svårt att släppa ut luften.

Lösning vid gaser i magen:

Klassiska gasbildare är lök, kål och bönor, en del kan också få besvär av nötter. Testa först att dra ner på dessa livsmedel. Sparris och ägg kan göra att gaserna luktar mer, undvik dessa om du besväras av lukten.
Har du lagt om kosten och börjat äta mer grönsaker och andra fiberrika produkter kan du också få mer gaser i magen, men det helt naturligt.
Gaser i magen är också ett vanligt symtom på laktosintolerans. Testa att utesluta laktos och se om du blir bättre.
Gaser kan också uppstå om du äter mycket sötningsmedel, som sockeralkoholer. Dessa kan kroppen inte bryta ner ordentligt, i stället knaprar bakterierna i tjocktarmen i sig dem och då bildas gaser.
LÄS OCKSÅ: 7 saker som ditt bajs säger om hur du mår

2. MAGEN KÄNNS UPPSVÄLLD

Problem: Magen blir lätt uppsvälld, trots att du inte har ätit några större mängder mat kan magen se ut som om du är gravid. Det är också vanligt att magen är fylld av gaser och känns lite öm.
Lösning: Det kan bero på att du är känslig mot gluten, testa i så fall att utesluta bröd, pasta och andra produkter med gluten. Välj potatis och ris i stället.
Uppsvälldhet beror oftast på gaser, se även lösningar under denna rubrik.
Uppsvälldhet och gaser kan också bero på fruktosmalabsorption, det innebär att du har ett dåligt upptag av fruktos. Då påverkar det tarmens bakterier och gaser bildas.

Lös i magen kan bero på flera orsaker.

3. DU ÄR OFTA LÖS I MAGEN

Du är lös i magen och behöver gå på toaletten ofta – ibland kan det vara väldigt bråttom. En del behöver springa till toaletten så fort de har ätit något, eller ännu oftare. Att ständigt ha diarré kan vara påverka hela livet eftersom du alltid måste vara i närheten av en toalett.
Lösning: Att du är lös i magen kan bero på många saker. Det kan vara en bakterie som kroppen behöver bli av med, typiskt är turistdiarré. Det är en fördel att inte stoppa upp med läkemedel direkt, utan låta det komma ut. Se bara till att dricka ordentligt så du inte blir uttorkad.
Är du kroniskt lös i magen kan besvären bero på glutenintolerans, inflammatorisk tarmsjukdom eller IBS. Misstänker du något av detta ska du söka hjälp hos sjukvården, långvariga diarréer kan annars leda till försämrat näringsupptag.
Blåbär, eller blåbärsavkok, banan och psylliumfrön har naturlig stoppande effekt på snabba magar.

4. HÅRD OCH OND MAGE

Problem: Du känner att du går på toaletten för sällan och/eller har svårt att tömma tarmen ordentligt när du väl går på toaletten. Du kan också ha ont i magen på grund av detta, känna dig lite illamående eller ha minskad matlust. Hård mage kan leda till hemorrojder.
Lösning: Ofta beror en hård mage på att du får i dig för lite fibrer eller att du äter tillräckligt mycket fibrer men får i dig för lite vätska. Större mängder av mejeriprodukter som keso och kesella upplever en del kan bidra till en långsam mage. Proteinpulver kan ha samma effekt.
Försök alltid gå på toaletten när du behöver det, håller du dig sugs mer vätska i tarmen upp och du blir hård i magen. Våga gå på toaletten oavsett var du befinner dig, även om du är på jobbet eller hemma hos andra.
Motion i normala mängder kan underlätta.
Psylliumfrön och torkad frukt kan få fart på magen, precis som kaffe. Du kan också testa receptfria bulkmedel från apoteket.

Foto: Anna Bergkvist

5. VÄRK I MAGEN

Problem: Du får ont i magen, antingen när du äter eller mellan måltiderna. Eller så har du krampliknande smärtor som kan dyka upp när som helst.
Lösning: Ont i magen kan bero på många saker. Det klassiska är magsår i magsäcken eller på tolvfingertarmen. Sitter det i magsäcken får du en specifik smärta när du äter, eftersom magsyran då irriterar magsåret. Har du magsår på tolvfingertarmen får du ont efter du har ätit. Sök vård om du misstänker att du har magsår, då behöver du få antibiotika mot bakterierna som orsakar magsår.
Har du mycket gaser kan du få krampliknande smärtor. Dessa smärtor behöver inte bero på att du har onaturligt mycket gaser, utan det kan bero på att din hjärna inte sorterar bort signalerna från magen. Det har samband med stress, då blir kroppen sämre på att sortera bort smärtsignaler som du vanligtvis inte skulle känt av.
För en del kan det hjälpa att äta fler och mindre portioner, samt att äta långsammare och tugga noggrannare.

Foto: Jupiter Images

6. HALSBRÄNNA OCH UPPSTÖTNINGAR

Problem: Du får sura uppstötningar som gör att du får halsbränna. Att ha lite sura uppstötningar är normalt, men har du stora problem beror det antingen på att den övre magmunnen är förslappad eller att den inte får tillräckligt med stabilitet från diafragman, till exempel om du har ett brock. Kraftig övervikt eller graviditet kan också bidra till halsbränna.
Lösning: Är du överviktig är det bra om du försöker gå ner i vikt. Att träna kan hjälpa att stärka diafragman.
Stora portioner mat innebär större belastning på magmunnen, ju större portioner desto högre risk för sura uppstötningar. Minska på portionerna och ät oftare i stället.
Undvik att äta precis innan du lägger dig, ät helst minst tre timmar innan sänggående.
Minska på kolsyrade drycker och tuggummi, de gör att du får i dig luft som måste ut samma väg. Citrusfrukter kan förvärra symtomen, precis som kaffe eftersom det ökar syraproduktionen. Alkohol kan förslappa magmunnen, speciellt odestillerad alkohol.
Sitt inte dubbelvikt när du äter.

LÄS OCKSÅ:
Sju metoder för att bli av med din halsbränna

Foto: Pierre Bourrier

7. SVULLEN IBS-MAGE

Problem: Många magbesvär kan vara IBS, Irritable Bowel Syndrome. Vilka symtom du har är individuellt, en del har mer lös mage och andra mer förstoppning, dina besvär kan också växla från en lös till en hård mage. Gaser i magen, smärta och uppsvälldhet är också vanliga symtom.
Klassiskt vid IBS är att magen är platt på morgonen men svullnar upp under dagen.
Lösning: Vad som hjälper mot IBS är högst individuellt. En del får viss hjälp av receptfria läkemedel, andra kan behöva minska på stress, börja motionera eller ändra på sina matrutiner. Hypnos och kognitiv beteendeterapi är två behandlingsmetoder som enligt studier kan ha effekt. Skriv mat- och magdagbok och försök utreda om det är specifika livsmedel som du reagerar på, till exempel fruktos, laktos eller gluten. Även om du inte är glutenintolerant så kan du vara känslig.
Ät hellre lösliga fibrer från grönsaker än olösliga från spannmålsprodukter, de lösliga fibrerna är extra bra för tarmen.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här