Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>Hälsa

Publicerad 7 jan 2019 17:00

Oxveckorna är här: 4 tips som hjälper dig att stå ut

Oxveckorna är den oglamorösa, sega och tunga tiden efter julens festligheter.

Oxveckorna är den oglamorösa, sega och tunga tiden efter julens festligheter.

Foto: Shutterstock

Nu är det nya året här och inga röda dagar är i sikte.

Hur tar man sig igenom de så kallade oxveckorna?

Hälsoliv har satt ihop några tips och råd som hjälper dig att hålla humöret upp trots mörker och kyla.

Jul och nyår är över och mörkret gör sig påmint. Just den här perioden, från mitten av januari till slutet av februari går under namnet oxveckorna.

Ett passande namn, med tanke på att man får slita som en oxe för att ens ta sig upp om morgnarna i vinterns bakvagn. Och inte en enda röd dag i sikte, är det konstigt att man blir trött?

Därför kallas det för oxveckor

Men varför kallas det för oxveckorna? Enligt tidningen Land och journalisten och forskaren Christina Mattsson är det en utbredd term som går tillbaka till bondetiden och härstammar från just ordet oxe, ett djur som använts mycket inom jordbruk. 

Förr, innan semesterrätten, var det helgdagarna som utgjorde gemene mans ledighet. Då var oxveckorna ofta förlagda mellan midsommar och Allhelgona eller Mickelsmäss, då jobbet med skörden var som allra tyngst.

Men i nutid har det i stället kommit att beteckna den oglamorösa, sega och tunga tiden efter julens festligheter.

LÄS OCKSÅ: Årstidsbunden depression: Psykologen ger sina bästa tips

Så tar du dig igenom den jobbiga perioden

Oavsett om du vill kalla det för oxveckor eller inte är januari och februari inte årets muntraste månader. Därför har vi satt ihop några tips för hjälper dig att hålla dig över ytan.

1. Gå ut när det är ljust

En halvtimmes dagsljus om dagen gör stor skillnad för välmåendet, och är det grått och mulet ute krävs ännu mer för att inte riskera att bli deppiga. 

Allra bäst är förmiddagsljus, eftersom det hjälper oss att somna bättre på kvällen, men en lunchpromenad är bättre än inget, eller hur?

2. Planera inför nästa semester

Ett sätt att överkomma ”Tillbaka på jobbet”-ångesten som följer på en ledighet är att börja planera inför nästa semester. Se över när du vill ta ut dina semesterdagar och biljetter till sommarens tågluff i Europa. Då har du något att räkna ner till. Tips! Kolla upp röda dagar i kalendern och se om du kan maxa ledigheten.

LÄS OCKSÅ: Deppig? Träningsformen som lindrar

3. Lyxa till det genom att äta ute

Är man redan lite deppig av allt mörker är det lätt att man fastnar i ett tråkigt ekorrhjul. Försök att bryta det och lätta upp stämningen genom att ta en utelunch med kollegerna, eller kanske en middag ute med familjen.

4. Hitta en yoga-rutin

Att trotsa kyla, mörker och snö är lättare sagt än gjort. Visst är det bra att få upp pulsen, men varför inte tillåta dig själv att mjukstarta med lite yoga? Yoga är den perfekta kombinationen mellan avslappning och träning och passar bra om är spänd och stel.