Nyttiga nötter som du kan äta varje dag

Nötter mättar bra tack vare sitt höga protein- och fettinnehåll.

Foto: Shutterstock

Nötter mättar bra tack vare sitt höga protein- och fettinnehåll.

Är nötter nyttiga? Absolut!

Du kan med fördel äta en deciliter cashewnötter, hasselnötter eller valnötter varje dag – utan att behöva oroa dig för viktuppgång.

Och tvärtemot vad som ofta påstås är det ingen större fara om de är saltade eller rostade.

– Allt beror på vad du är sugen på, säger näringsfysiologen Fredrik Paulún till Hälsoliv.

Andra har också läst

Nöten har verkligen genomgått en imageförändring. Det var inte länge sedan den ansågs vara alldeles för fet och god för att passera som nyttigt godis – numera rekommenderar de flesta kostrådgivare naturella nötter till både frukostyoghurten, mellanmålet och lunchsalladen.

Fördelen med cashewnötter, mandlar och andra varianter är inte bara att de mättar bättre än andra snacks tack vare sitt höga protein- och fettinnehåll – dessutom är de inte alls lika farliga för midjemåttet som exempelvis chips.

Ungefär en deciliter per dag är helt okej att sätta i sig, enligt näringsfysiologen Fredrik Paulún:

– Du kan utan problem äta 50-100 gram per dag eftersom cirka 15 procent av kalorierna aldrig tas upp och 10 procent försvinner i den ökade förbränningen.

ANNONS: Skippa nyårslöftet - sätt igång redan nu! Itrim hjälper dig att hitta rätt balans mellan mat, vikt & träning! Boka ett kostnadsfritt möte med oss nu direkt! (Värde 495kr) (EXTERN LÄNK)

Rostade och saltade nötter är också nyttiga

Han slår ett extra slag för hasselnöten och valnöten, som är rika på krom respektive omega-3. Dessutom tar han den lite mer ifrågasatta pekannöten i försvar, på grund av dess rekordhöga innehåll av antioxidanter.

Fredrik Paulún avlivar även myten att nötterna måste vara råa för att göra nytta.

– De kan vara naturella eller rostade och saltade. Det beror snarast på vad du är sugen på, säger han.

Numera är utbudet i de flesta stora matbutiker i Sverige rätt bra.

Här listar vi med hjälp av tidningen Daily Mail vilka nötter som är bäst för dig:

MYCKET BRA NÖTTER

Cashewnötter

Foto: Shutterstock

  • Kalorier per 30 gram/16 nötter: 160.
  • Rika på: Koppar, som är bra för nerverna, skelettet och immunförsvaret.

Mandlar

Foto: Shutterstock

  • Kalorier per 30 gram/23 nötter: 160.
  • Rika på: Vitamin E, magnesium och kalcium.

Pistagenötter

Foto: Shutterstock

  • Kalorier per 30 gram/49 nötter: 160.
  • Rika på: Antioxidanter och kalium, som är bra för nervsystemet.

HELT OKEJ NÖTTER

Hasselnötter

Foto: Shutterstock

  • Kalorier per 30 gram/21 nötter: 178.
  • Rika på: Folat, enkelomättade fetter, vitamin E, koppar, mangan och krom.

Valnötter

Foto: Shutterstock

  • Kalorier per 30 gram/14 halvor: 183.
  • Rika på: Antioxidanter och omega-3.

MINDRE BRA NÖTTER 

Macadamianötter

Foto: Shutterstock

  • Kalorier per 30 gram/10 nötter: 200.
  • Rika på: Kalcium, järn, magnesium och zink.

Paranötter

Foto: Shutterstock

  • Kalorier per 30 gram/6 nötter: 190.
  • Rika på: Selen, som skyddar cellerna från förstörelse.

Pekannötter

Foto: Shutterstock

  • Kalorier per 30 gram/20 halvor: 200.
  • Rika på: Antioxidanter, vitamin E och enkelomättade fetter.

De 8 populäraste nötterna enligt en brittisk undersökning

1. Pistagenötter

2. Cashewnötter

3. Mandlar

4. Jordnötter (som egentligen inte är en nöt, utan en baljväxt)

5. Valnötter

6. Pekannötter

7. Hasselnötter

8. Macadamianötter

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här