Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>Hälsa

Publicerad 29 aug 2016 14:00

Nyttig frukost – så blir du ett frukostproffs

Det är inte särskilt svårt att äta både gott och nyttigt till frukost. Hälsoliv guidar dig!

Det är inte särskilt svårt att äta både gott och nyttigt till frukost. Hälsoliv guidar dig!

1/2

Foto: iStock/Instagram

En bra frukost kan både hjälpa dig att gå ner i vikt och att bibehålla hälsan.

En bra frukost kan både hjälpa dig att gå ner i vikt och att bibehålla hälsan.

2/2

Foto: iStock

Frukost är dagens viktigaste mål, brukar man säga.

Det ger energi för resten av dagen – och hindrar dig från att småäta.

Men hur fixar man en nyttig frukost – som samtidigt är en god frukost?

Här presenterar vi allt du behöver veta om den oumbärliga "frullen", inklusive nyttiga recept.

En nyttig frukost är bästa starten på morgonen, oavsett om man försöker gå ner i vikt eller bara upprätthålla god hälsa. Ju tidigare man får i sig näringsrik och mättande mat, desto lättare blir det att fortsätta vara hälsosam under resten av dagen.

Dessutom gör en bra frukost att man håller sig mätt i flera timmar, förhoppningsvis ända fram till lunch. Alltså blir man inte lika sugen på fikabröd och andra onyttiga snacks, vilket minskar risken för småätande på förmiddagen.

LÄS OCKSÅ: 11 bästa sakerna du kan äta till frukost

Proteinrik frukost

Så även om du inte är vad som brukar kallas en "frukostmänniska" kan det vara klokt att satsa på frukost i någon form. De flesta kan hitta nyttiga recept som passar just dem.

Smart är att komponera den första måltiden på dagen enligt principen "mer protein-mindre kolhydrater". En proteinrik frukost mättar nämligen betydligt bättre än kolhydrater, samt kickar i gång fettförbränningen snabbare än livsmedel med socker.

LÄS OCKSÅ: Misstaget som väldigt många gör till frukost

Nyttig mat på morgonen

Foto: iStock

Så vad är då nyttig mat på frukostbordet? Vilka ingredienser ska du köpa hem till kylskåpet om du vill kunna fixa en bra frukost varje morgon? En mättande bas i form av havregrynsgröt, med mycket fibrer, alternativt naturell och osötad yoghurt, Kefir eller fil är en utmärkt start. De senare innehåller gott om så kallade nyttobakterier, som behövs för våra magar.

– Snälla bakterier bidrar till balans i tarmfloran, vilket i sin tur leder till en massa andra bra saker i kroppen. En välfungerande mage stärker immunförsvaret, skyddar mot inflammation samt hjälper till vid nedbrytningen av föda och upptaget av näringsämnen, säger dietisten Sofia Antonsson.

LÄS OCKSÅ: Fil och Kefir – lika bra som yoghurt

Men bara en tallrik yoghurt, fil eller gröt brukar inte vara tillräckligt om man vill stå sig länge och under krävande arbete eller plugg. Därför kan det vara bra att lägga till lite extra protein till sin frukost. Ägg är till exempel ett superlivsmedel för detta ändamål, eftersom det är proppat med nästan alla vitaminer, mineraler och näringsämnen som vi behöver. Och ett par skivor mager hårdost på en grov smörgås är toppen, eftersom ost är rikt på både protein och kalcium.

LÄS OCKSÅ Här är osten du kan äta med gott samvete

Nyttiga recept

En skål med något flytande, något matigt vid sidan om och en kopp svart kaffe eller te blir alltså en god frukost, som dessutom kan vara rena hälsobomben. Särskilt om du toppar din fil eller chiapudding med bär, frukt och frön – och din smörgås med grönsaker och kryddor. Viktigt är att alltid välja osötade alternativ, så slopa all yoghurt med frukt- eller vaniljsmak och välj ett fullkornsbröd utan tillsatt socker, inga ljusa "rostbröd". Sötade müslisorter är också NEJ.

Enkla tips på en nyttig frukost är havregrynsgröt plus ett kokt ägg, yoghurt och knäckemacka med avokado, eller chiapudding och en ostsmörgås. En klassisk äggsmörgås med kaviar och gräslök, liksom scrambled eggs med stekt tomat, är också hälsosam mat på morgonkvisten.

Frukost före träning

Foto: iStock

I synnerhet om man ska träna senare så är de lite matigare äggalternativen ett bra frukostval, eftersom kroppen och musklerna kan behöva förstärkning inför ett intensivt pass på spinningcykeln eller bland vikterna. Omelett med grönsaker och ost är exempel på en mättande och bra frukost. Men kom ihåg att inte äta ett större mål för tätt inpå träningen, senast två till fyra timmar före passet.

– Så pass långt innan att man har en bekväm känsla i magen, så att man kan fokusera på träningen. Tränar man supertidigt kan man lika gärna äta efter passet, säger dietisten och kostrådgivaren Jill Holmström.

Frukost enligt LCHF

Om man följer LCHF-dieten gäller samma grundprincip med övervägande protein på frukosttallriken. Men i LCHF undviker man kolhydrater så gott det går, så ingen frukt, inget bröd och inga flingor. Däremot kan man med fördel lägga till lite fett till sin frukost, till exempel genom att välja en tioprocentisk turkisk yoghurt och toppa med nötter. Eller göra en riktigt krämig äggröra med smör och grädde.

LÄS OCKSÅ: Ät rätt frukost – tappa ett hekto om dagen

Nyttig frukost – därför är det så viktigt

Sammanfattningsvis kan man säga att de flesta tjänar på att äta frukost, även om inte alla BEHÖVER det. Man får energi att komma i gång med dagen och slipper skämmas för att man dåsar till under morgonmötet. Om man inte är en sådan som får i sig så mycket tidigt kan man testa med något lättare, kanske en smoothie eller kaffe och en banan. Fall bara inte för den där kanelbullen på snabbköpet vid bussen!

 

För mer grymma frukostrecept - följ Hälsoliv på Instagram där vi dagligen delar med oss av recept! Nedan hittar du några smakprov.