Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Nya hälsomjölken - inte så nyttig som du tror

Du har säkert noterat hajpen kring den nya "mjölken".

På matbutikshyllorna trängs numera alltifrån havre- och mandeldryck till soja- och risvarianter.

Men hur nyttiga är egentligen de plantbaserade alternativen – som kostar betydligt mer än vanlig mjölk.

Livsmedelsverkets Åsa Brugård Konde och dietisten Sofia Antonsson reder ut begreppen.

Foto: Ihar Ulashchyk

1 av 10

1. "Hälsomjölk" eller vanlig mjölk?

Att vi bör stoppa i oss mer vegetariskt har förmodligen inte undgått dig som är mån om din hälsa och miljön. Så sent som förra året gav Livsmedelsverket ut kostråden "Hitta ditt sätt att äta grönare, lagom mycket och röra på dig" med rekommendationer om alltifrån socker och fett till kött och mejeriprodukter.

Även kokböcker, matbloggar och recept i tv och tidningar innehåller allt oftare helgröna alternativ, där till och med komjölken bytts ut mot drycker från växtriket. Och livsmedelsbutikerna svarar på efterfrågan, med ett växande utbud av havredryck, sojadryck och mandeldryck i hyllorna.

Men hur bra är egentligen den nya "mjölken" sett ut näringssynpunkt? Lägger man ut dubbelt så mycket för en liter kokosdryck vill man ju veta att den är minst lika nyttig för kroppen som en tetra lättmjölk.

Åsa Brugård Konde är nutritionist på Livsmedelsverket – och hon råder dem som vill använda växtdryck i stället för komjölk att välja varianter som har berikats med vitaminer och mineraler, vilket ska framgå på förpackningen.

– I sig är de här dryckerna inte tillräckligt näringsrika för att kunna ersätta mjölken. Mjölk innehåller naturligt bra med kalcium, selen, riboflavin och vitamin B12 – det gör inte exempelvis havredryck.

– Vanlig komjölk berikas även med D-vitamin, enligt regler. Det har hittills inte varit obligatoriskt för växtbaserade alternativ, men kommer snart att bli, säger hon.

"Köp helst lättmjölk eller minimjölk"

Alltså: om du vill haka på den nya havre/mandel/kokos-trenden bör du välja drycker som innehåller tillsatta näringsämnen. Vad gäller den vanliga mjölken, som Livsmedelsverket fortfarande håller högt, rekommenderas de magra alternativen.

– Fett är nödvändigt för oss, men just det fett som finns i mjölkprodukter är inte det mest hälsosamma. Så köp helst lättmjölk eller minimjölk, säger Åsa Brugård Konde.

På det stora hela tycker hon man ska undvika att snöa in på ETT alternativ till den traditionella mjölken:

– Det är bra att variera mellan sorterna, eftersom de ger olika näringsämnen.

Dietisten Sofia Antonsson håller med - och påminner även om att välja alternativ utan socker:

– Nästan alla mjölkfria drycker finns i både sötad och osötad form, där det senare så klart är att föredra.

Vill du veta vilken växtmjölk som är nyttigast respektive onyttigast? I kommande punkter kommenterar Sofia Antonsson de olika alternativen. Klicka dig vidare med pilarna.

LÄS MER: 3 bra skäl att skippa mjölken

1 av 10