Nya hälsomjölken - inte så nyttig som du tror

Foto: Studio Grand Ouest

Du har säkert noterat hajpen kring den nya "mjölken".

På matbutikshyllorna trängs numera alltifrån havre- och mandeldryck till soja- och risvarianter.

Men hur nyttiga är egentligen de plantbaserade alternativen – som kostar betydligt mer än vanlig mjölk.

Livsmedelsverkets Åsa Brugård Konde och dietisten Sofia Antonsson reder ut begreppen.

Ämnen i artikel:

Andra har också läst

Foto: Ihar Ulashchyk

1. "Hälsomjölk" eller vanlig mjölk?

Att vi bör stoppa i oss mer vegetariskt har förmodligen inte undgått dig som är mån om din hälsa och miljön. Så sent som förra året gav Livsmedelsverket ut kostråden "Hitta ditt sätt att äta grönare, lagom mycket och röra på dig" med rekommendationer om alltifrån socker och fett till kött och mejeriprodukter.

Även kokböcker, matbloggar och recept i tv och tidningar innehåller allt oftare helgröna alternativ, där till och med komjölken bytts ut mot drycker från växtriket. Och livsmedelsbutikerna svarar på efterfrågan, med ett växande utbud av havredryck, sojadryck och mandeldryck i hyllorna.

Men hur bra är egentligen den nya "mjölken" sett ut näringssynpunkt? Lägger man ut dubbelt så mycket för en liter kokosdryck vill man ju veta att den är minst lika nyttig för kroppen som en tetra lättmjölk.

Åsa Brugård Konde är nutritionist på Livsmedelsverket – och hon råder dem som vill använda växtdryck i stället för komjölk att välja varianter som har berikats med vitaminer och mineraler, vilket ska framgå på förpackningen.

– I sig är de här dryckerna inte tillräckligt näringsrika för att kunna ersätta mjölken. Mjölk innehåller naturligt bra med kalcium, selen, riboflavin och vitamin B12 – det gör inte exempelvis havredryck.

– Vanlig komjölk berikas även med D-vitamin, enligt regler. Det har hittills inte varit obligatoriskt för växtbaserade alternativ, men kommer snart att bli, säger hon.

"Köp helst lättmjölk eller minimjölk"

Alltså: om du vill haka på den nya havre/mandel/kokos-trenden bör du välja drycker som innehåller tillsatta näringsämnen. Vad gäller den vanliga mjölken, som Livsmedelsverket fortfarande håller högt, rekommenderas de magra alternativen.

– Fett är nödvändigt för oss, men just det fett som finns i mjölkprodukter är inte det mest hälsosamma. Så köp helst lättmjölk eller minimjölk, säger Åsa Brugård Konde.

På det stora hela tycker hon man ska undvika att snöa in på ETT alternativ till den traditionella mjölken:

– Det är bra att variera mellan sorterna, eftersom de ger olika näringsämnen.

Dietisten Sofia Antonsson håller med - och påminner även om att välja alternativ utan socker:

– Nästan alla mjölkfria drycker finns i både sötad och osötad form, där det senare så klart är att föredra.

Vill du veta vilken växtmjölk som är nyttigast respektive onyttigast? I kommande punkter kommenterar Sofia Antonsson de olika alternativen. Klicka dig vidare med pilarna.

LÄS MER: 3 bra skäl att skippa mjölken

Foto: Brent Hathaway

2. Havredryck


Sofia Antonsson: "Havredryck är bra om man har barn som är mjölkproteinallergiker. Det är ett milt val utan superavvikande smak, vilket passar de allra minsta. Den innehåller cirka 10 procent havre, vilket får anses okej i jämförelse med mandelmjölk, som kan rymma så lite som 2 procent mandlar. Dessutom innehåller vissa sorter betaglukan-fiber, som är kolesterolsänkande och bra för magen."

Sofias omdöme: "Bäst av de mjölkfria dryckerna."

Foto: Evgeny Karandaev

3. Sojadryck


Sofia Antonsson: "Sojadryck är inte bra om man har magproblem som till exempel IBS. Dessutom innehåller soja fytoöstrogener, som kan blockera kroppens östrogenreceptorer. Ska man nämna något positivt så är det lite mer protein i sojadryck än i havre- och nötdrycker."

Sofias omdöme: "Sämst av de mjölkfria dryckerna."

LÄS MER: Så äter du mjölkfritt

Foto: Seregam

4. Risdryck


Sofia Antonsson: "Livsmedelsverket avråder från att ge risdryck till barn under sex år, på grund av arsenikinnehållet. I övrigt har jag inte så mycket att säga om den."

Sofias omdöme: "Sämre än nötdryck men bättre än sojadryck. Neutral i smaken, vilket gör den lämplig för brödbak och matlagning."

Foto: Katie Nesling

5. Mandeldryck


Sofia Antonsson: "För nästan alla de här dryckerna gäller att de blir väldigt mycket nyttigare om man gör dem själv, med en större mängd råvaror. Egengjord mandeldryck till exempel innehåller betydligt mer mandlar än vad som finns i butikernas alternativ (ynka 2 procent). Mandeldryck med 50 procent mandel är i praktiken orimligt, eftersom kalorimängden skulle skjuta i höjden. Men kanske att de färdigköpta varianterna kunde innehålla åtminstone 5 procent mandel?

Sofias omdöme: "Helt okej, liksom de flesta andra nötmjölksorter."

6. Kokosdryck


Sofia Antonsson: "Det är ingen större skillnad på kokosdryck, mandeldryck, hasselnötsdryck och cashewdryck när det kommer till näringsinnehåll, berikningar och tillsatser. Möjligen är den ett bra val om man försöker undvika sämre varianter av mättat fett – kokos har på senare tid fått stämpeln som ett helt okej fett."

Sofias omdöme: "Helt okej."

LÄS MER: 11 myter om hälsa och träning

7. Hasselnötsdryck


Sofia Antonsson: "Hasselnötsdryck skiljer sig inte nämnvärt från mandel- och kokosdryck, och liksom samtliga nötdrycker har den lite väl låg proteinhalt. Håll koll på att den är berikad."

Sofias omdöme: "Helt okej."

Foto: Gunilla Sikström

8. Cashewdryck


Sofia Antonsson: "Cashewdryck innehåller liksom övrig nötdryck endast ett par procent nötter. Och jag har inte sett någon sort på marknaden som är berikad, vilket gör den till ett sämre val."

Sofias omdöme: "Nja."

9. Vanlig mjölk


Sofia Antonsson: "Vanlig mjölk innehåller mer protein av god kvalitet – dessutom vitaminer, mineraler och jod naturligt. Men OBS! Välj helst mini-, lätt- eller mellanmjölk, som har berikats med D-vitamin."

Sofias omdöme: "Delad etta med havremjölk. I kaffe funkar inte de vegetabiliska produkterna särskilt bra smak- och konsistensmässigt, så där får den vanliga mjölken ett plus. Dessutom har den en del fördelar i näringsinnehållet och ter sig som ett naturligare alternativ. Men på det stora hela behöver väl inte det ena utesluta det andra? Jag tycker att man ska variera sig mellan vanlig mjölk och andra sorter."

LÄS MER: Professorn: Här är 6 myter om din hälsa

Foto: @Magnus Fond

Sofia Antonsson

10. Sammanfattning mjölkfria drycker

Sofia Antonssons topp 5:

1. Havredryck

2. Mandel- och nötdrycker

3. Kokosdryck

4. Risdryck

5. Sojadryck


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer