Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA

Publicerad 22 sep 2017 15:21

Ny studie: Hushållssysslor kan rädda livet på dig

Hushållssysslor kan boosta hälsan lika mycket som träning, menar forskarna.

Hushållssysslor kan boosta hälsan lika mycket som träning, menar forskarna.

1/2

Foto: Fotolia

En halvtimmes hushållsarbete om dagen minskar risken att dö i förtid enligt en ny studie.

En halvtimmes hushållsarbete om dagen minskar risken att dö i förtid enligt en ny studie.

2/2

Foto: Fotolia

Har du dåligt samvete för att du inte motionerar? Ha inte det! 

Ny forskning visar att något så banalt som att plocka fram dammsugaren några gånger i veckan räcker för att du ska få hälsofördelarna av att träna.

Föredrar du ett rent hem framför ett svettigt pass på gymmet? Om du hör till skaran som har svårt att få tiden att räcka till både städning och träning kan du andas ut nu.

En ny studie från McMaster University i Kanada visar nämligen att hushållssysslor kan vara en lika bra boost för hälsan som träning. En halvtimmes hushållsarbete, exempelvis skura golvet eller påta i trädgården, om dagen minskar risken att dö i förtid.

Den som städar en halvtimme fem dagar i veckan minskar risken att dö i förtid med 28 procent, och risken att dö av hjärtsjukdom med 20 procent. 

LÄS MER: 5 aktiviteter på helgen som ABSOLUT räknas som träning

Motion kopplat till minskad dödlighet

I studien följde forskarteamet från McMaster 130 000 personer under sju års tid. Deltagarna var i åldern 35 till 70 och kom från 17 olika länder. 

Till att börja med fick varje deltagare delge forskarna mått, vikt och blodtryck samt information om sin socioekonomiska status, livsstil, eventuella sjukdomar och om det fanns hjärtsjukdomar i släkten. För att räkna ut deltagarnas genomsnittliga aktivitetsnivå bad forskarna dem att redgöra för vilka fysiska aktiviteter de dagligen utförde.

Med hjälp av resultaten kunde forsarna bekräfta att motion är kopplat till minskad dödlighet. Forskarna räknade ut att om alla la 150 minuter i veckan på motion i någon form – gym, promenad eller städning – skulle antalet fall av hjärtsjukdom gå ner med nästan fem procent. Dödligheten skulle minska med åtta procent.

De kunde även se att ju mer en person rörde på sig, desto mindre risk att dö i förtid.

LÄS OCKSÅ: Så får du ihop dina 15 000 steg om dagen

Rekommenderar 150 minuter motion i veckan 

Enligt världshälsoorganisationen WHO:s riktlinjer för motion rekommenderas en vuxen människa att konditionsträna 150 minuter i veckan och att utöver detta styrketräna två gånger i veckan. Men det här är mål som de flesta människor inte når upp till.

– Att nå upp till målen för fysisk aktivitet genom att promenera så lite som 30 minuter några dagar i veckan har hållbara fördelar, och högre fysisk aktivitet är kopplat till lägre risker, säger artikelförfattaren Scott Lear i Daily Mail

Lear hoppas att deras studie ska motivera folk att hitta en rutin för motion.