Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA

Publicerad 18 okt 2017 16:44

Nu visas rött mensblod i reklamfilm - vill bryta tabun

1/3

Foto: Fotolia

Även mer ”realistiska” kvinnor som visar olika känslor i samband med menstruationen förekommer i reklamfilmen.

Även mer ”realistiska” kvinnor som visar olika känslor i samband med menstruationen förekommer i reklamfilmen.

2/3

Foto: youtube

Inget mer blått blod här inte!

Inget mer blått blod här inte!

3/3

Foto: youtube

Tamponger och bindor brukar i reklam visas tillsammans med en blå vätska, blommor och vita bomullstrosor. 

Nu kanske det blir ändring på det, här är reklamen som visar realistiskt mensblod!

Trots att alla vet att mens är rött (eftersom det är blod) så har bindor och tamponger i reklam efter reklam visats med en blå vätska, eller ingen vätska alls. Men i en ny reklam från Libresse, får man se (hör och häpna) realistisk mensblod. 

Bland annat hälls en röd vätska från ett provrör över en binda och i en annan del av klippet kan man se mens rinna ner för en kvinnas ben medan hon duschar. 

 

”Mens är normalt”

Kortfilmen är en del av varumärkets kampanj #Bloodnormal”, vars syfte är att normalisera menstruation. I samband med kampanjen har företaget även gjort en onlineundersökning där 74 procent av de 10 017 män och kvinnor som deltog i undersökningen svarade att man ville se mer realistisk mensreklam. Deltagarna i undersökningen kom från flera olika länder, bland annat från Sverige, och var i åldern 13-50 år.

Och i kommentarsfältet till youtube-klippet kan man bland annat läsa ”I love yes!!!!!!!! Periods are normal, and people with them should not be ridiculed”. 

LÄS OCKSÅ: 7 myter om mens: Det här är sant och falskt

Mensreklam vi minns

För cirka ett år sedan uppmärksammades en annan reklam i samma anda. Även då var det Libresse som släppte en reklamfilm. Den hette då ”Blood” och visar visserligen blod, men ingen realistisk menstruation. 

 

En annan mens-reklam som många nog minns med ett leende på läpparna är ”The Camp Gyno” från 2013. Tampongreklamen som handlar om en 12-årig flicka som blir superpopulär bland vännerna efter att hon fått sin första mens.

Korfilmen blev kanske framför allt uppmärksammad i USA på grund av sitt språkbruk då ord som ”period” och ”vagina” förekommer i filmen.