Facebook har utvecklat ett nytt verktyg som ger blinda möjligheten att "se" bilder.
1 av 2: Facebook har utvecklat ett nytt verktyg som ger blinda möjligheten att "se" bilder. Foto: iStock
(Från vänster) Facebooks Matt King, Jeffrey Wieland och Shaomei Wu har utvecklat det nya verktyget.
2 av 2: (Från vänster) Facebooks Matt King, Jeffrey Wieland och Shaomei Wu har utvecklat det nya verktyget. Foto: Facebook

Nu kan blinda äntligen "se" bilder på Facebook

Varje dag laddas omkring 1,8 miljarder bilder upp på sociala medier.

Nu har Facebook utvecklat en artificiell intelligens som hjälper blinda att ta del av bilderna.

– Jag vill att alla ska ha tillgång till samma information, säger skaparen Matt King, som själv är blind, till BBC.

Det sägs att en bild säger mer än tusen ord och sociala medier är i dag extremt visuellt.

Vi lägger dagligen upp miljontals foton både vårt Instagram, Facebook och Twitter.

För någon som är blind eller synskadad innebär detta att en isolering från resten av världen.

Men inte längre.

I oktober förra året rapporterade flera internationella medier att Facebook arbetade på ett verktyg som ska "översätta" bilder för synskadade.

Nu är det klart.

Drivs av en artificiell intelligens

I dagarna lanserade nätjätten sitt nya verktyg som drivs av en artificiell intelligens.

Facebook har tränat AI:n att känna igen en lång rad objekt och aktiviteter från bilder som därefter kan översättas till talad text för en synskadad.

Mannen bakom projektet heter Matt King och är själv synskadad.

– Mycket av det som händer på Facebook är extremt visuellt och är du blind känner du dig utesluten, säger han enligt BBC.

"Vill ha tillgång till samma information"

Verktyget är för tillfället fortfarande i startgroparna och bildbeskrivningarna är inte särskilt avancerade. Men King hoppas att det ska utvecklas. Bland annat drömmer han om ansiktsigenkänning, men har mött motstånd av integritetsskäl.

– Jag vill att alla ska ha tillgång till samma information, säger han.

Twitter lanserade ett liknande verktyg för en månad sedan. Där krävs det dock att användarna manuellt lägger in beskrivningar av sina bilder.

Facebooks verktyg finns från och med idag tillgängligt för iOS-användare och kommer senare till Android och därefter till webbvarianten. För tillfället finns det bara tillgängligt i engelsktalande länder som USA, Storbritannien, Kanada, Australien och Nya Zeeland. Men tanken är att det ska bli verklighet även på andra språk och i länder som Sverige.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + duscholja från L´Occitane & necessär. Köp nu!