Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Njut med gott samvete – 11 nyttiga livsmedel

Våren är full av frestelser vilket lätt leder till att det blir för mycket av det goda. Men det hindrar dig inte från att kunna njuta fullt ut. Det gäller bara att göra smarta val.

Här är näringsfysiologen Fredrik Paulúns favoriter, som passar utmärkt även på påskbordet.

Foto: Tatyana Sidyukova - Stock.Adobe.Com / TATYANA SIDYUKOVA - STOCK.ADOBE.COM 166063599

1 av 6

1. Ost - mättar bra

Hårdost är ett av våra kalcium­ rikaste livsmedel. Två skivor innehåller lika mycket kalcium som ett glas mjölk. Även rikt på zink och selen. Ost har hög proteinhalt, faktiskt mer än kött, säger näringsfysiologen Fredrik Paulún.

Så funkar det: Ost i allmänhet – parme­sanost i synnerhet – är rikt på kalcium som boostar kroppens förbränning av fett.

Expertens råd: En surdegsmacka med en skiva ost ger dig visserligen lite fett, men också mycket mättnad. Se till att välja en riktigt smakrik och lagrad ost så nöjer du dig med en skiva i stället för fyra.

2. Lax – ger massvis av D-vitamin

Bjuder på viktiga näringsämnen som till exempel D-vitamin som boostar immunförsvaret och stärker skelettet, jod och selen samt omega 3 som skyddar mot hjärt- och kärlsjukdom.

Så funkar det: Lax har en hög näringstäthet och är bland de bästa proteinkällorna man kan välja. För den som vill gå ner i vikt är lax perfekt eftersom mättnadseffekten är god.

Expertens råd: Vild lax är bättre ur alla aspekter. Den vilda rör sig mer och har därmed mindre fett på kroppen, vilket gör den till ett magrare alternativ. Och vild lax har högre andel omega 3 som dessutom är av högre kvalitet.

LÄS OCKSÅ: 12 svenska livsmedel som hjälper dig att bränna fett

1 av 6