Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Hälsoliv i ett bättre anpassat format?

Mobil Tablet Dator
Även om du äter mycket under jul och går upp i vikt, visar forskningen att det är osannolikt att det handlar om särskilt många kilon.
Även om du äter mycket under jul och går upp i vikt, visar forskningen att det är osannolikt att det handlar om särskilt många kilon.
Även om du äter mycket under jul och går upp i vikt, visar forskningen att det är osannolikt att det handlar om särskilt många kilon.
1 AV 3
Ingen jul utan rödkål! Så här gör du steg för steg
2 AV 3
Även om du äter mycket under jul och går upp i vikt, visar forskningen att det är osannolikt att det handlar om särskilt många kilon.
3 AV 3
Foto: Shutterstock

Njut i jul – utan att tänka på vikten

Julen närmar sig med stormsteg. 

Då väntar julbord och godsaker i mänger – men för många kommer också oron inför att gå upp i vikt. 

Här är fem myter om viktuppgång som du ska sluta tro på. 

Hannes Lännerholm

Julbord, ris à la Malta, alkohol och julgodis. För många ger blotta tanken av all julmat ångest, och att de efter en helgs frossande går upp i massa vikt. Men ny forskning visar att detta är en enkel missuppfattning och felaktighet som sedermera förvandlats till en ren myt, skriver Prevention.

Även om du äter mycket under jul och går upp i vikt, visar forskningen att det är osannolikt att det handlar om särskilt många kilon.

Salt, sockerrik mat, fet mat och alkohol orsakar uppblåsthet och att vätska samlas i magen. Det är något som får dig att se och känna som om du har lagt på dig några kilo, även om det endast är tillfälligt, förklarar dietisten Dana Angelo White för Prevention.

En annan vanlig myt är att det är just julmaten och julgodiset som är anledningen till att man äter mer än vanligt. Men enligt den amerikanska dietisten Dawn Jackson Blatner handlar det mer om att människan i sig tenderar att äta mer när man är social och konverserar. Något vi gör betydligt mer under julen. 

Extra hård träning hjälper inte

Att försöka träna extra hårt efter allt julgodis brukar ofta vara ett vanligt försök att få bort all julmat. Men enligt Dawn Jackson Blatner, är det ett ohälsosamt sätt att tänka på. 

– Att äta din favoritmat är inget som du ska bli straffad för, säger hon.

I stället tipsar hon om att ta en promenad eller träna yoga för att öka energin, matsmältningen och hantera stressen. 

Fjärde myten som är vanlig under julen är att det skulle vara nyttigt att fasta eller genomgå en detox efter nyårsafton. 

Men det är inte heller någon god idé, menar Dana Angelo White. 

– Dessa mycket restriktiva kurer är bara kraschdieter i förklädnad, säger White.

– Det kan orsaka förödelse för din ämnesomsättning och i stället leda till överätande och viktuppgång.

”Nyttigare” varianter

Enligt en studie publicerad i New England Journal of Medicine förlorade ungefär hälften av alla människor sin semestervikt inom en månad, skriver Prevention. 

Den femte myten, som blivit allt mer aktuell på senare år, handlar om att byta ut mer traditionell mat som innehåller mer fett och kalorier mot ”nyttigare” varianter. 

En forskningsstudie fann att människor som köpte mat med märkningen ”light” kunde äta 13 procent mer kalorier än de som köpte och åt mat med vanlig fetthalt, skriver Prevention.

Enligt dietisten Dawn Jackson Blatner kan de också bli så att om man äter ”nyttigare” varianter under dagen, sluta i att man pillar i sig lite extra godsaker på kvällen.