ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Mums! Därför ska du börja dricka buljong

Publicerad 11 maj 2016 14.30
Hälsoliv>HÄLSA
Hemkokt buljong - husmorsknepet som smörjer lederna.

Hemkokt buljong - husmorsknepet som smörjer lederna.

1/2

Foto: iStock

<span>Oxsvanssoppa.</span><span><br></span>

Oxsvanssoppa.

2/2

Foto: Klara Desser

‪Just nu ägnar sig ett par tusen LCHF:are åt att testa dagligt intag av hemkokta buljonger, gelatin och kollagen.

Många rapporterar bättre sömn, minskat sug och mindre värk i lederna.

– Jag vill ge kroppen byggstenar. Att dricka buljong tar bort en brist som verkar ha, annars skulle det inte funka, säger Anna Hallén.

Förr åt vi hemkokta buljonger, aladåber och grisfötter. Allt togs tillvara, också de "enklare" bitarna med mer bindväv och kollagen på djuren.

I dag smaksätter de flesta soppan med gelatinfri färdigbuljong och vill livsmedelstillverkarna ha konsistensgivare väljer de tillsatser med E- nummer i stället.

Inspirerade av tankar från USA har ett par tusen svenskar börjat testa att äta gelatin, kollagenpulver och hemkokta buljonger på daglig basis via Facebookgruppen Gelatin & Möjligheter, under ledning av kostrådgivaren Anna Hallén.

Glatt rapporterar testarna om mjukare leder, bättre rörlighet och djupare sömn.

LÄS MER: LCHF-metoden: Guide för nybörjaren

"Jag och Lennart har båda blivit mycket mjukare i kroppen"

Författaren Birgitta Höglund och hennes särbo är bland dem som har märkt stor skillnad.

– Både jag och Lennart har båda blivit mycket mjukare i kroppen sen vi började dricka buljong. Magen fungerar bättre, hud, hår och naglar har blivit ännu starkare nu mot tidigare på mina 7 år på LCHF, säger hon.

– Min 86-åriga mamma har haft problem med sina knän. Jag bad henne testa att koka kycklingbuljong, tillsätta lite extra gelatin och dricka varje dag. Hon trodde inte att det skulle kunna hjälpa henne, men lyssnade ändå eftersom hon blivit bättre av det jag rekommenderat förr.

– Nu har hon erkänt att jag hade ju faktiskt haft rätt, igen. Hon har blivit mjukare i knäna.

Hur funkar det då?

Gelatin tillverkas av kollagen - som i sin tur görs från bindväv och stödjevävnad. Kollagen utgör ungefär en tredjedel av proteinerna i djur, och i människor.

Kollagen består av en lång rad olika aminosyror bryts ned i matsmältningen - och sätts ihop igen på insidan av kroppen.

Anna Hallén: Börja nu inte överdosera gelatin

Inom näringsläran pratar man om två sorters aminosyrer: essentiella, sådana som kroppen inte kan bygga själv, och ickeessentiella aminosyror, som kroppen kan tillverka.

Gelatin består av aminosyror i samma proportioner som i våra kroppar. Den som väljer att koka buljong kommer att få en liknande blandning.

Anna Hallén tror att det är därför som många känna sig hjälpta av att dricka buljong och äta gelatin.

– Vi kanske tänker fel när vi bara fokuserar på de essentiella aminosyrorna - kroppen kanske inte orkar bygga alla 12 icke-essentiella - särskilt om man missköter några av dem grovt, tänker Anna Hallén.

LÄS MER: Här är världens bästa viktknep – 16 länder

Det finns studier som visar att personer med reumatoid artrit kan bli hjälpta av att äta kollagen eftersom det kan lugna kroppens immunsvar och det finns preparat mot värk där glukosaminer ingår som aktiv substans (de ingår dock inte i högkostnadsskyddet eftersom inte effekten är tillräckligt stark). L-glycin har en allmänt antiinflammatorisk verkan. Det finns inga studier som visar att kollagen skulle hjälpa, men inte heller något som talar för att det skulle vara farligt att försöka.

– Problemet med forskningen är att man hellre forskar på något man kan göra medicin av än att sälja en 19-kronorsburk på ICA. Visst kan mycket vara placebo - och det kan det vara. Placebor är en bra sak.

Till slut, en brasklapp.

– Tro inte att ni har hittat lösningen. Till och med vatten har en baksida, börja nu inte överdosera gelatin. Har man ingen brist så hjälper det inte. Ät varierat av allt.

Foto: Klara Desser

Koka soppa på buljong - här är Klara Dessers oxsvanssoppa:

Det är inte mycket kött på oxsvansen men desto mer smak när den får koka länge.

Recept för 4 portioner.

Du behöver: 1 schalottenlök, 180 g pancetta, 1 kg bitar av oxsvans, 3 msk smör/kokosfett, 2 vitlöksklyftor, 400 g krossade tomater, 100 g fänkål, 2 selleristjälkar, 100 g morot, 3 msk smör/kokosfett, 3 dl rött vin, 150 g mangold, 1 kruka färsk basilika, salt och peppar, 200 g brieost.

Så gör du:

1. Hacka löken och fräs tillsammans med pancettan och oxsvansen i smör eller kokosfett.
2. Krydda med vitlöken och häll på de krossade tomaterna.
3. Skär fänkålen, sellerin och moroten i små tärningar. Fräs i en separat kastrull ett par minuter under omrörning. Tillsätt vinet och häll sedan blandningen i grytan med oxsvansen.
4. Låt grytan puttra 2-3 timmar eller tills köttet lossnar från benen. Ta loss köttet och skär i lite mindre bitar, lägg undan benen.
5. Strimla mangolden och rör ner tillsammans med hackad basilika. Smaka av med salt och peppar.
6. Servera med brieost

ANNONS

Relaterat