Michael Mosley.
Michael Mosley. Foto: ANNA-KARIN NILSSON

Michael Mosleys bästa tips för en yngre kropp

Vill du känna dig ung och alert långt upp i åldern?

Michael Mosley tipsar som sex enkla saker som hjälper dig att hålla dig frisk.

Michael Mosley är en brittisk vetenskapsjournalist och läkare med bland annat den omtalade 5:2-dieten och blodsockerdieten på sin meritlista. Mosleys senaste projekt är Life Plan, en artikelserie i Daily Mail där han delar med sig av kunskap och hälsotips till sina landsmän.

Om du vill hålla dig ung länge är det viktigt att hjärtat funkar som det ska och att förebygga hjärt- och kärlsjukdomar. Här är Mosleys bästa tips för att hålla hjärtat i trim.

1. Ta reda på hur gammalt ditt hjärta är

Enligt Mosley är det första steget till att hålla dig ung länge att reda ut vad ditt hjärtas egentliga ålder är.

Om du vill räkna ut detta finns det olika test du kan göra online, bland annat här

Men för att få ett så säkert resultat som möjligt behöver du veta din längd, vikt, blodtryck och kolesterolvärde - något du kan få hjälp med på vårdcentralen.

Kom ihåg att hjärt- och kärlsjukdomar i släkten också spelar in.

2. Fimpa cigaretterna

Är du rökare? Då vet du vad du måste göra, menar Mosley.

Själv röker han inte, skriver han. Men när han för att testa fyllde i att han var rökare i testet la kalkylatorn på ytterligare tio år till hans hjärtas ålder. Även risken för hjärtattack dubblades.

Det talar sitt tydliga språk, eller hur?

Testa här: Är du redo att sluta röka?

3. Få koll på ditt blodsocker

Förhöjt blodsocker är inte bara farligt för den som har diabetes. Även om du inte lider av någon av diabetes-typerna kan det orsaka stor skada på din kropp. 

”Förhöjda blodsockernivåer, även om du går på medicin, är nästan lika dåligt för hjärtat som att röka”, skriver Mosley.

Förhöjt blodsocker kan bero på för lite motion, för mycket mat och stress. Det går att får ordning på blodsockret och tillochmed mota diabetes typ 2 i grind med hjälp av motion och rätt kost. Här kan du läsa mer om kost som är bra för blodsockret.

4. Rör på dig

Motion är en mirakelmedicin, menar Michael Mosley. Genom att röra på dig kan du sänka blodtrycket, blodsockret, bränna det farliga fettet och hålla kolesterolet i schack.

Tänker du att det är för sent för dig att börja nu? Glöm det. Mosley hänvisar till att studier visar att träning föryngrar hjärtat och minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar oavsett när du börjar.

20 minuter om dagen kan göra stor skillnad.

LÄS OCKSÅ: Mosley: Glöm 10 000 steg om dagen - här är övningen som du ska göra 

5. Pressa dig själv ännu hårdare - få bättre kondition

Enligt Mosley är det bäst att satsa på högintensiv träning. Genom att träna explosivt under korta stunder kan du bygga upp både hjärta och lungor.

Foto: Shutterstock

Det behöver inte vara ett hårt gympass: Att springa i trappor, cykla fort eller bara springa så fort du kan under några minuter är nog för att se resultat.

6. Ät rätt för hjärtats skull

En stor del i ett hälsosamt liv är rätt kost, men vad ska man välja? Mosley säger nej till fettsnålt, en typ av kost som länge förespråkats för att den är bra för hjärtat.

”Som mina trognaste läsare vet är jag ett stort fan av Medelhavsdieten, som nyligen utsetts av WHO till en av de hälsosammaste dieterna på jorden”, skriver han i artikeln.

Om du vill äta medelhavskost ska du undvika sötsaker, sötade drycker, chark, rött kött samt hel- och halvfabrikat. I stället ska du äta mer av följande:

Frukt, bär

Grönsaker 

Nötter och mandlar

Linser och bönor

Fullkornsprodukter; ät pasta och ris i fullkornsvarianter

Olivolja

 Fisk och skaldjur

Ljust kött

Ost: fetaost, halloumi, mozzarella

Mjölk

Yoghurt och fil

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

ToppHälsa – 100 % pepp & inspiration! Se erbjudande